Нови стимули за разширяване на дуалното образование
В голямата си част промените засягат стари недомислици и не са дълго чаканото мащабното усилие, което реално да повиши обучението чрез работа, но все пак са стъпки напред
Министерството на образованието публикува предложения за нови изменения, разширяващи възможностите за провеждане на дуалното обучение, регламентирани в Наредба № 1 от 8 септември 2015 г. за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа (дуална система на обучение).
В голямата си част промените засягат стари недомислици и не са дълго чаканото мащабното усилие, което реално да повиши обучението чрез работа, но все пак са стъпки напред. Основните изменения включват:
- Организирането на информационни кампании за професионално ориентиране сред учениците от V-VII клас и техните родители. Необходима стъпка, която би трябвало да се провежда не само преди започване на професионалното образование, но и през целия курс на обучение. Ориентирането ще спомогне за информиран избор на профил, но и ще се отрази благоприятно на и без това влошения имидж на професионалното образование в България.
- В допълнение на горното, промените предвиждат и възможности за запознаване на учениците от първи гимназиален етап, обучаващи се в дуална форма (обучението чрез работа се прилага в последните ученически години), с дейността на работодателя партньор и за посещения на място в предприятието му. В идеалния вариант и в съчетание с кариерно ориентиране през цялото обучение, това може да се разшири и до останалите ученици в професионалното образование заедно с възможността да се премине от дневна към дуална форма на обучение.
- Заключителните разпоредби на проекта засягат и промяна в Наредба № 10 от 2016 г. за организацията на дейностите в училищното образование, която позволява на учениците преди втори гимназиален етап да променят формата на обучението си в обучение чрез работа при постъпили заявки от работодател-партньор на училището за организиране и провеждане на обучението чрез работа. В момента работодателите заявяват, а директорите сформират дуални паралелки цели три години преди реалното обучение в работна среда. В условията на икономика, съставена основно от малки и средни предприятия без сигурност за 3-5-годишен период, тази практика е силно неприложима и вероятно за голяма част от фирмите поемането на такъв дългосрочен ангажимент е невъзможно.
- Едно от предложенията ясно постановява и ангажимент на обучаващата институция да съобразява предложението за държавен план-прием в училищното образование със заявките на работодателите-партньори. Ежегодно разработваният от ИПИ Индекс на съответствието между професионалното образование и профила на икономиката показва, че за около половината обучаващи се за придобиване на професионална квалификация няма насрещно търсене, а в много райони в страната разривът е особено голям и обхваща над 2/3 от учениците. Само чрез силната връзка между училищата и работодателите професионалното обучение може да изпълни основната си роля на мост между образованието и пазара на труда.
- Има и известно олекотяване на изискванията за наставника, определен от работодателя, за провеждане на дуалното обучение. Той ще трябва да притежава професионална квалификация по професия от същото професионално направление, от което са и обучаваните (сега е от конкретната професия) и с най-малко 2 години трудов стаж по нея (сега е 3 години). Изискванията към провеждащия дуалното обучение могат да се облекчат и с още по-голям размах, включващ не само горните две предложения, но и броя на обучаваните, ежедневната бумащина, следването на учебния план и учебните програми.
В момента обучението чрез работа е изключително слабо застъпено и обхваща едва 8% от учащите в професионалното образование. Нещо повече - в 95 от всички 145 професии, по които е започнало професионално образование през тази учебна година, няма нито една паралелка, която включва дуално образование (включително за професии като лаборант, асистент на лекар по дентална медицина, помощник-възпитател, работник в хранително-вкусовата промишленост и много други). В тази връзка едно по-голямо усилие за повсеместно прилагане на дуалното обучение в професионалното образование може да включва елемент на задължителност, още по-голямо намаляване на изискванията пред работодателите, както и реални стимули (включително финансови) за участващите фирми.
Зорница Славова е завършила бакалавърска и магистърска степен по специалност "Макроикономика" в УНСС. От 2007 г. е част от екипа на Института за пазарна икономика. Прави изследвания и анализи предимно в сферата на образованието, социалната политика, регионалното развитие, конкуренцията, пазара на труда. Автор е на статии в седмичния бюлетин на ИПИ "Преглед на стопанската политика", както и в редица печатни и електронни издания.
Анализът на ИПИ е публикуван ТУК >>