Каракачанов пред Dir.bg: Пилотът може да е загубил ориентация, нощните стрелби са най-сложни
Проблемът е, че през последните 20 години българските политици се чесаха по главите и се чудеха дали да поддържат МиГ-29. Когато си скъп на триците и няма пари за летателна годност на самолетите, пилотите имат по-малко нальот
Най-вероятно пилотът е загубил ориентация, тъй като полетът е извършван след полунощ. Това, което е казал министърът, е вярно - че не са подавани сигнали за нередности от пилота. Това заяви пред Dir.bg бившият министър на отбраната Красимир Каракачанов по повод изчезналия от радарите изтребител МиГ-29 на българските Военновъздушни сили. Инцидентът е станал в морето край Шабла при изпълнение на тренировъчна задача от военните учения "Шабла 2021".
Екипи на няколко служби са се включили в акцията по издирване на пилота. Към 11 часа днес във водата е открита само спасителната му жилетка.
Това е едно много трудно упражнение - нощен полет със стрелби над морско пространство. Най-големият проблем при подобна тренировка нощно време над морето е загубата на ориентация. Но разбира се, експертната комисия, която ще направи разследването на авиационната катастрофа, ще излезе с много по-ясни констатации.
Доколкото знам, не става въпрос за неизправност на самолета. Доколкото познавам пилота, той има достатъчно опит, но все пак това е най-сложното упражнение по време на учение - нощни стрелби над морето.
Каракачанов не пожела да посочи името на пилота, докато не излезе официално. "Случват се тези неща и тук няма място за политически спекулации по отношение на сегашното ръководство на министерството и ръководството на ВВС", каза той.
Запитан не станаха ли много инцидентите - нахлуването на американски военни в Чешнигирово, след което и падането на военен самолет в Черно море, Каракачанов заяви:
Най-лесно е да се хвърли вината на министъра. Няма да е справедливо да се обвинява сегашното ръководство на МО. Казвам ви го като човек, който е бил в същата ситуация. Той не носи вина за това. Това са учения, много близки до реална бойна обстановка със стрелби и т.н., така че се случват тези неща, включително и в най-опитните авиации. Ако направите справка, ще видите колко американски бойни самолети по време на обучение падат, ще видите много по-внушителна цифра. Но тук вината не е нито на министъра, нито на командира на ВВС, подобни спекулации не са справедливи. В момента нашата авиация се ръководи от изключително подготвен екип. Генерал Петров е изключително добър летец с огромен опит, командирът на авиобазата "Граф Игнатиево", откъдето са самолетът и пилотът. Генерал Русев е може би най-опитният ни и добър пилот в момента. Човек, който преди да стане командир на базата, беше зам.-командир по летателната подготовка и е изключително добре подготвен. Имал съм възможността да наблюдавам неговата работа четири години и съм убеден, че пилотите са много добре обучени. Няма смисъл да се правят политически спекулации, защото би било много грозно и не е човешко.
Но основният извод е следният - проблемът е, че през последните 20 години българските политици се чесаха по главите и се чудеха дали да поддържат тези самолети МиГ-29. Вие помните, че преди три години и половина, когато сключвахме договорите за поддръжка на двигателите и агрегатите на МиГ-29, имаше абсолютно грозни политически спекулации от сорта за какво ни трябват тези стари руски самолети и т.н. И всички тези години, в които не се отделяше достатъчно средства за поддръжка на техниката за повече самолети, които да летят и да се натрупват повече летателни часове е основната причина. Това са политически заигравания. Затова казвам, че призовавам политиците да не си играят политически, защото ако някой е виновен от морална гледна точка, са именно онези политици, които през последните 20 години се заиграваха и се правеха на русофили, американофили и целият този безмислен дебат преди да придобием нови самолети какво да правим със съществуващите МиГ-29.
Запитан дава ли този инцидент извод за бъдещето на бойната ни техника, Каракачанов заяви: "
Бъдещето на бойната ни техника зависи от нас самите. Ако отделяме достатъчно средства за поддръжка и модернизация, както направихме със СУ-25, тези летателни средства могат да бъдат използвани още дълги години или поне до 2029 г. - 2030 г. Всичко друго е спекулации. То е лесно да кажеш не ни трябва стара руска техника, купуваме ново, но както си спомняме, то струва много скъпо. Разбира се, това е ходът на събитията - да закупуваш нова техника, а старата да я извеждаш от експлоатация, но това не може да стане от раз, защото е свързано с големи финансови разходи. 20 години политически спекулации и така допреди две години, когато беше сключен договорът за новите самолети F-16. Но докато не дойде цялата ескадрила F-16 - 16-те самолета, българската авиация ще бъде принудена да използва и съществуващите изтребители МиГ-29. Между другото, не съм съгласен, че това са остарели самолети, защото една Румъния и Хърватска, които също са членки на НАТО използват по-старата модификация МиГ-21. Поляците, словаците също използват МиГ - 29, даже поляците имат ... самолета МиГ-29. И последната ескадрила я придобиха от бившата ГДР към края на 90-те години. Така че самолетът си е самолет. Той, като всяка една техника, трябва да бъде поддържана и обгрижвана, а летателният състав трябва да бъде обучаван. Когато си скъп на триците и не достигат пари за летателна годност на самолетите и пилотите имат по-малко нальот, това се отразява на тяхната подготовка.