Как България остана единствената страна в ЕС без медицински хеликоптери
Хронология на един все още нерешен проблем
Темата за купуването на медицински хеликоптери е поставяна за разглеждане от няколко български правителства, но досега въпросът остава нерешен. Той възниква с нова сила при всеки пореден инцидент, при който са необходими въздушни линейки за спасяване и транспортиране на пострадали хора.
Още по темата
Към настоящия момент България е единствената държава член на Европейския съюз, която не разполага с въздухоплавателни средства за извършване на медицински и специализирани операции. Няма изградена национална система с координационен център за оказване на спешна медицинска помощ по въздух.
История на хеликоптерното спасяване у нас
През 2014 г. частната компания "Хели ер" купува два хеликоптера за медицински цели. Високите разходи по експлоатацията принуждават авиокомпанията да продаде и двете летателни машини. След преустановяване на дейността на "Хели Ер" през юни 2019 г., тогавашният министър на здравеопазването Кирил Ананиев обявява, че един от приоритетите през следващия програмен период ще бъде купуването на три до пет хеликоптера за медицинска авиация.
Гражданска петиция
На 10 февруари 2020 г. гражданска петиция с искане държавата да финансира закупуването поетапно на поне четири медицински хеликоптера е внесена в деловодствата на Министерския съвет и президентската институция. Подписката е подкрепена от над 8500 граждани от цялата страна и е внесена от журналиста Владимир Христовски.
Ангажименти и обещания
На 3 декември 2020 г. главният секретар на президента Димитър Стоянов представя проект на система за спешна медицинска помощ по въздуха (Helicopter Emergency Medical Service - HEMS), чрез която да се транспортират пострадали с хеликоптери, оборудвани със съвременна животоспасяваща техника, като се цели ефективно и качествено здравеопазване. Предвижда се да има оперативен център в София и четири пункта за базиране в страната. Предложението на президентската институция е включено по проекта на Плана за възстановяване и устойчивост на България и е разработен съвместно с различни експерти.
На 4 януари 2021 г. министърът на здравеопазването Костадин Ангелов представя на премиера Бойко Борисов пътна карта, разработена от Министерството на здравеопазването, за медицинска евакуация по въздух на пострадали български граждани.
Той докладва за предприети вече действия за купуването на един хеликоптер с европейски средства и за осигуряването на национално финансиране за ремонт на четири налични вертолета "Кугър", собственост на Министерството на отбраната. Проведени са и срещи с представители на военни заводи, на които са обсъдени подробностите за осъществяването на ремонта на четирите машини, определени за медицинско спасяване по въздух на пострадали.
На 6 януари 2021 г., след традиционния Богоявленски водосвет на бойните знамена пред Паметника на Незнайния воин, пред журналисти вицепремиерът и министър на отбраната Красимир Каракачанов е попитан готова ли е армията да помогне за медицински хеликоптери. Той посочва, че от наличните вертолети "Кугър" могат да бъдат отделени три или четири машини, като Министерството на здравеопазването трябва да каже дали тези хеликоптери им вършат работа, защото не са оборудвани за медицински цели, както и колко би струвало евентуалното им преоборудване.
На 24 март 2020 г. Министерството на регионалното развитие и благоустройството, управляващ орган на оперативната програма "Региони в растеж" 2014-2020 г., публикува процедурата за купуване на минимум на един медицински хеликоптер на стойност 20 млн. лева (19 999 990, 62 лв.) за реакция при спешни медицински случаи, за въздушно спасяване и превоз на нуждаещи се пациенти, спасителни и донорски операции. Безвъзмездната финансова помощ се предоставя директно на Министерството на здравеопазването по процедурата "Регионална здравна инфраструктура - 2" по Приоритетна ос 4 - "Регионална здравна инфраструктура" на европейската програма. Мярката е в съответствие с Плана за действие за изпълнение на Концепцията за развитие на системата за спешна медицинска помощ в България. Крайният срок за подаване на проектното предложение е 29 май 2020 г. На 24 септември 2020 г. проектът за покупката на медицински хеликоптер е одобрен от Управляващия орган на оперативната програма. Проектното предложение предвижда и окомплектоване с необходимото медицинско оборудване и електронни системи за комуникация, навигация и управление, осигуряване на необходимото обучение на екипажа и на медицинските екипи за работа във въздуха. Реализацията на проекта е част от политиката за обновяване и окомплектоване на системата на "Спешна помощ".
На 27 ноември 2020 г. от Министерството на здравеопазването съобщават, че процедурата по закупуване на медицински хеликоптери е в ход и не е преустановявана. На 10 декември 2020 г. на заседание на парламентарната Комисия по здравеопазване министърът на здравеопазването Костадин Ангелов обявява, че комисия в Министерството на здравеопазването разработва техническа спецификация на медицинския хеликоптер, който ще бъде закупен.
На 21 юни 2021 г. пред журналисти тогавашния министър на здравеопазването Стойчо Кацаров казва, че се предвижда изграждането на хеликоптерни площадки при 15 или 20 лечебни заведения, както и купуването на шест медицински хеликоптера. По думите му финансирането ще бъде осигурено чрез Плана за възстановяване и устойчивост на България. Изграждането на площадките няма да са върху покривите на лечебните заведения заради конструкциите на сградите.
На 6 януари 2022 г. на заседание на парламентарната Комисия по транспорта и съобщенията министърът на транспорта и съобщенията Николай Събев заявява, че България не разполага с достатъчно квалифицирани пилоти за бъдещата система за хеликоптерно издирване и спасяване - HEMS, която предстои да бъде изградена в България. След заседанието той посочва, че причината за това е наличието на изискване за минимум 2000 летателни часа за всеки пилот, а на този етап нито един от българските летци на такива машини на отговоря на това условие. По тази причина, според него, България трябва да покани пилоти от други страни, които да се присъединят към българските си колеги и да се включат в тяхното обучение.
На 7 февруари 2022 г. в Сливен на въпрос на журналисти депутатът Георги Гвоздейков от партия "Продължаваме промяната, който е тогава е и заместник-председател на Комисията по транспорт и съобщения в Народното събрание, заявява, че има проект летище Бършен край Сливен да стане база за медицински хеликоптери по системата за спешна медицинска помощ по въздуха (Helicopter Emergency Medical Service - HEMS). Той информира, че по Плана за възстановяване и устойчивост България ще получи финансиране за изграждане на системата за спешно медицинско осигуряване по въздух (HEMS) с хеликоптери. За България са планирани шест зони, където да бъдат дислоцирани и изградени тези бази. Една от основните идеи на проекта е Сливен да стане оперативна база.
На 16 февруари 2022 г. в Президентството е проведена работна среща, на която е обсъдено изграждането на система за спешна медицинска помощ по въздуха (HEMS). В срещата участват министърът на транспорта и съобщенията Николай Събев, заместник-министърът на транспорта и съобщенията Владимир Върбанов, генералният директор на Държавния авиационен оператор генерал-майор Златко Златев и Иван Господинов, директор на дирекция "Международни проекти и програми" в Министерство на здравеопазването.
На 19 юли 2022 г. Министерството на здравеопазването обявява обществена поръчка за "Закупуване на санитарни превозни средства за транспорт по въздух (хеликоптери), осигурени с необходимото оборудване и апаратура за нуждите на спешната медицинска помощ". Предвижда се да бъдат закупени шест медицински хеликоптера, като е предвидена опция за закупуване на два допълнителни. Общата прогнозна стойност на обществената поръчка е в размер на над 162 милиона лева, като е предвидено шестте хеликоптера да бъдат доставени до 30 април 2026 г., а първият - до 1 декември 2023 г.
На 28 ноември 2022 г. Министерството на здравеопазването прекратява обществената поръчка. Според решението за прекратяване на поръчката, подписано от заместник-министъра на здравеопазването Тома Томов, в офертата на компанията Leonardo S. p. A. предлаганата обща цена за изпълнение на поръчката е в размер на 123 363 956 лева без ДДС. Това предложение не отговаря на поставените от възложителя условия офертите да не надвишават максималният финансов ресурс, а именно 102 589 827 лева без ДДС.
Нова поръчка се очаква да бъде пусната през февруари т.г., съобщи служебният здравен министър Асен Меджидиев.
"България Хели Мед Сървиз" или Държавният авиационен оператор
На 20 юли 2022 г. Министерският съвет приема разпореждане за учредяване на еднолично акционерно дружество с държавно участие в капитала "Хели Мед Сървиз" ЕАД - София, което ще извършва полети за спешна медицинска помощ по въздух с цел бързо транспортиране на медицински персонал или медицински доставки - оборудване, кръв, органи, лекарства, както и болни или ранени лица. За осигуряване на финансовата рамка за дейността на дружеството Министерският съвет приема постановление, с което предвижда одобряване на допълнителни плащания по бюджета на Министерството на транспорта и съобщенията за 2022 година в размер на 3 000 000 лв., за формиране на капитала на акционерното дружество. Създаването на "Хели Мед Сървиз" ЕАД - София е част от мерките за изграждане на система за оказване на спешна медицинска помощ по въздуха (HEMS), заложени в Националния план за възстановяване и устойчивост на България, като сертифицирането на всички процеси по създаването на HEMS ще бъде под надзора на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация". На 28 юли 2022 г. с решение на Министерския съвет името на дружеството е променено на "България Хели Мед Сървиз" ЕАД - София.
На 14 октомври 2022 г. "България Хели Мед Сървиз" ЕАД - София обявява обществена поръчка за т.нар. сух лизинг на медицински хеликоптер. Поръчката е на стойност 1 756 004 евро без ДДС. Освен доставката на хеликоптера под наем за една година, в обществената поръчка е включено техническото обслужване, обученията на летателния състав и на инструктор за работа с медицинското оборудване при HEMS операции, както и тренировки на място за пилоти, ако е необходимо, и застраховка. На 6 декември 2022 г. обществената поръчка е прекратена от изпълнителния директор на "България Хели Мед Сървиз" ЕАД - София Георги Гвоздейков, тъй като до крайния срок - 5 декември, не е имало подадени оферти.
На 2 ноември 2022 г., по време на заседанието на парламентарната комисия по транспорт и съобщения, служебният вицепремиер по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев съобщава, че вече има осигурени два екипажа, от общо петима души, както и необходимия инженерно-технически състав за системата за спешна медицинска помощ по въздуха (HEMS).
На 12 декември 2022 г. е обявена нова обществена поръчка за медицински хеликоптер от "България Хели Мед Сървиз" ЕАД, като оферти могат да бъдат подавани до 16 януари 2023 г. Предметът на поръчката отново е предоставяне на т.нар. сух лизинг на въздухоплавателно средство за транспорт по въздух, осигурен с необходимото медицинско оборудване за нуждите на системата за спешна медицинска помощ по въздуха (HEMS) и свързаните с експлоатацията му услуги.
На 23 декември 2022 г. за обществено обсъждане е публикуван проект на постановление на Министерския съвет за изменение и допълнение на Устройствения правилник на Държавния авиационен оператор и проект на разпореждане на Министерския съвет за прекратяване на едноличното акционерно дружество с държавно участие в капитала "България Хели Мед Сървиз" ЕАД. Проектът предвижда Държавният авиационен оператор да поеме дейността на търговското дружество "България Хели Мед Сървиз" ЕАД, на когото е възложено извършването на услуга от общ икономически интерес - полети за осигуряване на въздушен транспорт за нуждите на спешната медицинска помощ, а дружеството да бъде закрито.
Крайният срок на общественото обсъждане е 23 януари 2023 г.