Авиоинцидентите на българската армия - от 1989 г. до днес
Катастрофата с бойна летателна машина край Шабла не е прецедент
Падането на военния МиГ-29 в Черно море по време на учението "Шабла 2021" вдигна на крак Военноморските и Военновъздушните сили, които все още провеждат операция по издирването на пилота. Към мястото на инцидента тръгнаха и служебният министър на отбраната Георги Панайотов, и служебният премиер Стефан Янев.
Инцидентът с бойна летателна машина не е прецедент. За съжаление в подобни случаи живота си за българската армия дадоха 19 пилоти, а 10 бяха ранени.
2018 г. - военен хеликоптер Ми-17 пада край авиобаза "Крумово", Пловдив
На 11 юни вертолет Ми-17 пада близо до авиобаза "Крумово". В инцидента загиват двамата пилоти - кап. Пламен Пантелеев, 47-годишен, от Бяла, Русенско, и кап. Стоян Неделчев, 45-годишен от Елхово. Първият от тях е имал над 600, а вторият - над 500 летални часа.
Полетът е бил тренировъчен, на височина между 30 и 50 метра, а задачата е била спасяване. Хеликоптерът летят за четвърти път същия ден, но с различни екипажи.
Машината се завърта на 180 градуса и после рязко пада, а пилотите не са имали време дори да съобщят за случващото се в базата.
Третият член на екипажа - бордният техник Алексей Каменов е напуснал сам хеликоптера и е вървял стотина метра. Приет е за лечение във ВМА с тежки наранявания, но без опасност за живота.
От военното министерство обявиха, че причината за авиакатастрофата е загуба на рефлексите на пилотите заради недостатъчно летателни часове.
Със заповед на министъра на отбраната Пантилеев и Неделчев са повишени в звание майор посмъртно.
2017 г. - Вертолет "Пантер" на българските ВМС се разбива край Варна
Инцидентът става около 12:30 часа на 9 юни при маневра след изпълнена задача "артилерийска стрелба по надводна цел" в края на учение "Черно море-2017". Вертолетът AS "Пантер" - 565 MB от състава на поделение 36 940 на Военноморските сили пада във водите на Черно море на 7 мили източно от устието на река Камчия.
Захождайки пред фрегатата "Дръзки", перка на носещия винт на вертолета закача пилона, на който се окачват знамената. Според очевидци пилотът овладял хеликоптера и се отправил към брега.
Явно в следващите мигове командирът на екипажа преоценил възникналата извънредна ситуация, обърнал вертолета и го приводнил във водата близо до кораба, за да улесни работата на спасителните екипи.
Следващите 7 минути спасителните екипи правят възможното за спасяването на екипажа. Първи от водата извеждат кап. Павел Симеонов, който е извън хеликоптера. След това изваждат втория пилот кап. Анатоли Апостолов.
Водолаз влиза в морето за втори път, около 2 метра под вода, за да изведе командира от машината кап. Георги Анастасов с риск за живота си, тъй като в района имало изтекъл керосин. В близост е корабът "Зодиак", където в рамките на час продължават реанимационните дейности на капитан Георги Анастасов, но без успех.
За инцидента е докладвано веднага, за да се предприемат мерки за охрана на военния хеликоптер и последващото му изваждане от водите на Черно море. Двамата пострадали до седмица се възстановяват във Военна болница - Варна.
Загиналият пилот е награждаван многократно с грамоти и предметни награди от министъра на отбраната, началника на отбраната и командира на формированието.
2012 г. - МиГ-29 се разбива край с. Голям Чардак, Пловдив
Изтребител МиГ-29 УБ се разбива край Пловдив по време на учебен полет. Двамата пилоти са катапултирали секунди преди самолетът им да падне в нива между селата Царимир и Голям Чардак.
Малко след 10:30 часа на 26 април изтребителят излита по график. Майор Илия Дойчинов, командир на първа ескадрила, и щурманът капитан Петър Методиев изпълняват учебен полет. След излитането, на около 200 метра височина, екипажът получава нареждане да катапултира, след като е забелязан огън в задната част на самолета. Летателната машина се взривява, след като пада на земята.
Пилотите са прибрани с хеликоптер "Кугър", излетял по спешност от авиобаза Крумово. Откарани са във Военна болница - Пловдив, където са посетени и от военния министър Аню Ангелов.
Двамата пилоти са получили наранявания. Капитан Петър Методиев е със спукан прешлен, майор Илия Дойчинов също е с контузии.
Мястото, където се е разбил самолетът, е в непосредствена близост до селата Царимир и Голям чардак. Районът на инцидента е отцепен. Пожарникари гасят пламъците повече от час. Свидетели на катастрофата са няколко овчари.
След самолетната катастрофа Ангелов оцени реакцията на двамата пилоти като много бърза и адекватна, тъй като са успели да насочат машината извън населените места.
Разбилият се самолет е на въоръжение от 1988 година. Преминал е технически преглед и е бил годен за летене.
След инцидента всички планирани полети на авиобазата в Граф Игнатиево са отменени. А съвместната българо-американска тренировка "Тракийска звезда-2012 г." е временно отложена.
2010 г. - "Пилатус" ПС-9М се приземява аварийно в Долна Митрополия заради неработещ двигател
На 29.11. около 12:35 в учебната военновъздушна база в Долна Митрополия учебен самолет "Пилатус" ПС-9М извършва аварийно кацане със спрял двигател. Двамата пилоти са невредими.
Самолетът излита за разузнаване на метеорологичната обстановка преди началото на плановите полети. На височина 20 метра двамата пилоти усещат, че рязко спада теглителната сила на самолета.
Те моментално вземат решение с енергична маневра да се върнат обратно на летището и да кацнат на пътеката за рулиране.
Височината обаче не им достига с малко и се приземяват преди началото на бетона.
Колесникът на самолета е строшен.
2008 г. - C-27J "Спартан" чупи перка край летището във Варна
На 8.07. Военен транспортен самолет на Българските военновъздушни сили претърпява инцидент около обяд по време на кацане на гражданското летище на Варна.
След силен порив на вятъра от ляво при кацане самолетът C-27J "Спартан" удря и чупи лявата си перка.
Пилотите не са пострадали.
2003 г. - хеликоптер Ми-17 се разбива край Разлог при гасене на горски пожар
Командирът на екипажа майор Милко Пейковски, вторият пилот капитан Николай Радулов и бордовият инженер офицерски кандидат Бойко Панайотов излитат сутринта от базата в Крумово.
Пожарникарят подполковник Кирил Чемишки се качва с тях в летателната машина да огледа района на пожара, който обхваща близо 1000 декара край Разлог.
Хеликоптерът пада около 9:15 ч. в местността "Бетоловото" при втория си заход към бушуващите пламъци.
Според огнеборци, които са били край разбития хеликоптер, всички в машината са изгорели живи.
Вертолетът пада близо до група хора, участващи в гасенето на пожара. Един от тях е засегнат леко. Според очевидци във въздуха двигателят на военния хеликоптер внезапно заглъхнал, машината се обърнала с витлата надолу и паднала върху земята.
Последвал взрив, който се чул на около 10 километра от мястото на трагедията. Запалили се и двата резервоара с керосин.
Запазен е само бордният магнетофон МС-61, на който са записани разговорите на екипажа в този последен полет. Последните реплики на командира на екипажа са: "Откъде се взе този вятър?!" Следва секунда забавяне и команда за авариен пуск: "Пускай водата, пускай водата!".
След това на записа се чува сигнал на радиовисотомера за снижаване под 70 m и той заглушава разговорите до момента на сблъсък със земята. Установено е, че водата (по потвърдени сведения - 2,1 тона) е пусната по нормален начин в аварийна ситуация.
2003 г. - МиГ-21 БИС се разбива в района на Панагюрище
Изтребителят МиГ-21 БИС от авиобазата в Граф Игнатиево се ударя в дърво и експлодира в 13:25 ч. по време на тренировъчен полет над местността Манзалото.
Пилотът майор Анатолий Полянков (34 г.) загива.
"Чу се страхотен тътен, след което видяхме огромно кълбо дим. Навсякъде хвърчаха метални отломки, там където падаха, тревата ставаше на пепел", разказват местни овчари, очевидци на катастрофата.
Според тях самолетът се ударил в бук, летейки от северозапад към Панагюрище. Според кмета Марко Мечев изтребителят направил един-два кръга над града преди да се разбие.
Огнеборците от Панагюрище първи отиват на мястото на трагедията.
2001 г. - на МиГ-23 се задейства катапултна система, загива старшина край с. Доброславци
Край с. Доброславци, Софийско, след инцидент при техническо обслужване на самолет МиГ-23 загива един старшина, а друг капитан е с наранявания и е настанен без опасност за живота във ВМА.
Около 11:30 часа се задейства катапултната система на изтребителя при техническо обслужване.
1999 г. - МиГ-21 се разбива край Пловдив
Изтребител МиГ-21 БИС от авиобазата в Граф Игнатиево се разбива в района на село Драгомир недалече от град Пловдив при изпълнение на учебно тренировъчен полет.
Пилотите капитан Георги Русев и лейтенант Сашо Николов загиват.
1998 г. и 1997 г. - инциденти с МиГ-21МФР, 1996 г. - Ми-24 се запалва
При лош разчет за кацане и подадена команда от РП за катапултиране на 16.07. 1998 г. старши лейтенант Радостин Велков Димитров катапултира от МиГ-21МФР.
На 28.01. една година по-рано става инцидент със същата летателна машина.
Капитан Пламен Тодоров Денков с МиГ-21МФР катапултира подари спиране на двигателя при захода за кацане.
На 30.01.1996 г. Ми-24 се обръща и запалва следствие на силен вятър. Няма загинали.
1994 г. - МиГ-29 се разбива на летище "Равнец", а пилот на МиГ-21БИС ГЕАТ и ГТП катапултира
В учебно тренировъчен полет на 29.09. около 16:30 часа, при извършване на фигура от сложния пилотаж на пределно малка височина, изтребител МиГ-29 претърпява катастрофа на около 600 м от полосата за излитане и кацан летище "Равнец".
Пилот е командирът на авиобазата полковник Иван Даев. Роден на 09.08.1953 г., женен с три деца. Полковник Даев загива при катастрофата.
На 20.12. старши лейтенант Владислав Владимиров Вълчев с МиГ-21БИС ГЕАТ и ГТП загива от удавяне, след като катапултира над Черно море.
1992 г., 1991 г. - инциденти с МиГ-21
На 28.01.1992 г. при инцидент край язовир "Студен кладенец" загиват капитан Дойчин Георгиев Бояджиев и пилот-инструктор - капитан Емил Лазаров Тодоров с МиГ-21УМ.
На 3.07.1991 г. старши лейтенант Петър Величков Петров с МиГ-21БИС ГТП катапултира при инцидент във въздуха.
Военни авиоинциденти през 1990 и 1989 г.
На 2.10.1990 г. загиват курсант Жоро Андреев Денчев и пилот-инструктор майор Асен Йорданов Христов с Л-39 поради спиране на двигателя при включване в кръга за кацане и късно взето решение за катапултиране.
На 6.04.1990 г. Капитан Тошко Стоянов Петров с МиГ-23МФ ГТП катапултира при инцидент.
На 17.07.1990 г. Лейтенант Бисер Георгиев Бойчев с МиГ - 23БН катапултира при инцидент.
На 5.10.1989 г. старши лейтенант Валери Лилов Богданов с МиГ-21 загива след отказ на системата АРУ.
На 22.06.1989 г. при инцидент катапултират обуч. пилот - лейт. Георги Сотиров Стоименов и пилотинструктор - капитан Христо Сотиров Младенов с МиГ - 21У.
На 17.04.1989 г. при инцидент загива лейтенант Валентин Димитров Маринов със Су-25.