Изтребител МиГ на българските Военновъздушни сили е паднал в морето край Шабла при изпълнение на тренировъчна задача по време на военните учения "Шабла 2021".

Самолетът е изгубил радиовръзка и е изчезнал от радарите в 00.45 ч., съобщиха от Министерство на отбраната. Веднага е започнала операция по търсене и спасяване, която продължава и в момента. В нея участват сили и средства от състава на Военноморските сили, Съвместното командване на специалните операции, Гранична полиция и Военновъздушните сили.

Министърът на отбраната Георги Панайотов, премиерът Стефан Янев и началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов пътуват към района на инцидента. Медиите ще бъдат информирани своевременно за хода на издирвателната операция, допълват от военното ведомство.

Пред БНР командирът на Военноморските сили контраадмирал Кирил Михайлов коментира, че не е сработила системата, която при катапултиране на пилота изхвърля спасителен буй с радиосигнал и светлина.

Провеждането на тактическото учение с бойни стрелби „Шабла 21“ е прекратено. Причините за падането на военната машина, която е от авиобаза "Граф Игнатиево", засега остават неясни. 

Тактическото учение с бойни стрелби "Шабла 2021" започна в понеделник. В него участваха повече от 2000 военнослужещи от въоръжените сили на България и на САЩ. Директор на стрелбите бе заместник-командирът на Военновъздушните сили бригаден генерал Петьо Мирчев.

Бойните средства, с които българските ВВС участваха в "Шабла 2021", включват зенитно-ракетните комплекси /ЗРК/ С-75М "Волхов", С-125 "Нева", 2К12 "Куб" и преносимия зенитно-ракетен комплекс /ПЗРК/ "Стрела-2М", изтребителите МиГ-29, щурмовите самолети Су-25 и вертолетите Ми-24.

При откриване на учението от МО съобщиха, че изтребителите МиГ-29 ще изпълняват стрелби по мишени с управляемото ракетно въоръжение и с използване на бордното артилерийско въоръжение. Самолетите Су-25 и хеликоптерите Ми-24 ще атакуват надводни морски цели с неуправляемо ракетно и артилерийско въоръжение.

Причините за инцидента могат да бъдат от технически характер, тъй като изтребителите, с които разполагаме, са на повече от 30 години, а поддръжката им е трудна. Това коментира пред bTV бившият министър на отбраната в служебния кабинет на Марин Райков - Тодор Тагарев.

Другата възможност е грешка на пилота.

"Изпълнението на задача в морски условия е по-сложно, отколкото над сушата. Има случаи в миналото за загуба на ориентация на пилота. С тази стара техника той няма възможност да използва съвременни средства за навигация и управление за избягване на сблъсък. Това също е едно възможно обяснение", обясни Тагарев.

Той допълни, че колкото по-стара е техниката, толкова по-вероятно е да има такива случаи. Тодор Тагарев изрази надежда пилотът да е успял да катапултира и да бъде открит.