Издигането на Сергей Станишев за еврокомисар би било силен ход за БСП, но и за държавата, смята анализаторът Антоний Тодоров. По думите му сред предимствата на бившия президент на ПЕС и бивш евродепутат е големият му опит в европейските институции и това, че той познава механизма им на работа. "И лично познава много хора в тях", коментира политологът. Освен това знае как се управлява администрация и бюджет, като бивш премиер, а не са много еврокомисарите, които са били министър-председатели. До този момент България е номинирала само жени от ЕНП, констатира още Антоний Тодоров. Затова, според него, Урсула фон дер Лайен ще бъде изправена пред постигане на трудни баланси - от една страна да постигне паритет жени-мъже в Европейската комисия, а от друга - паритет между различните политически семейства в ЕК.

- Г-н Тодоров, какво означава за България ресор регионална политика в ЕК? Издига ли ролята ни в ЕС това решение да поемем кохезията и какви са предизвикателствата? 

- Първо, това е голямо предизвикателство пред следващия български еврокомисар, защото кохезията е нещо, за което твърде много напоследък се говори в Европейския съюз, до степен някои да я поставят под съмнение изобщо. Това е сближаването на страните, това е разширяването и т.н. Тук ще се изисква определени умения да се работи в средата на европейските институции с европейските партньори. Второто нещо е, че българският еврокомисар, нищо че е от България, не е представител на България в Комисията. Това го знаем и е хубаво непрекъснато да си го повтаряме. Тоест, не можем да очакваме от българския еврокомисар да прави нещо специфично за българските интереси. Той ще трябва да работи за интересите на ЕС, иначе би направил голяма грешка. Иначе да, ще се заговори повече за България. Това ще бъде хубаво, ако стане.

- След като говорим за сближаване на региони и държави, логично е да се изисква кандидатът да притежава качества на дипломат?

- Там е работата, че ще се изискват умение, но като кажем дипломация, също така ще се изискват умения и опит за работа с различните европейски структури, познаване на това как функционират, включително лични познанства ще са от значение. Да, голямо предизвикателство е тази кохезия. От друга страна, като говорим за България, една страна, която с труд постига кохезия на собствените си региони, това ще е голямо предизвикателство да видим как ще постига кохезия между европейските държави и техните региони.

- За първи път партиите имат възможност да номинират кандидати за еврокомисари. Утре е крайният срок, а вече имаме три дамски номинации от ГЕРБ, ИТН и ДПС, макар третата да е оспорена заради вътрешнопартийните проблеми. Разбира се, крайното решение е на кабинета "Главчев", но от какво ще се ръководи той, според вас - от партията, която номинира кандидата, или от профила и визитната картичка на номинираната личност? 

- Аз се страхувам, че ще се ръководи най-вече от партията, която номинира кандидата. Но понеже казахте - има три жени, има и един мъж. Това дали мъж или жена си се родил, нямаш нито вина, нито отговорност.

- Визирате това, че спрягат Сергей Станишев за кандидат на БСП?

- Да, говори се за Сергей Станишев. Още не зная дали ще го номинират. Засега има три жени, но от друга страна, според правилата, които самата Урсула фон дер Лайен, председателката на ЕК постанови, би трябвало България да номинира двама - мъж и жена, за да може тя да избере. Но тук сме в капан - има много кратко време. А и това, че партиите предлагат кандидати - добре, да кажем, е демократично. Но по-демократично щеше да бъде, ако парламентът имаше време да обсъди тези кандидатури и да даде своето съгласие. Няма да има време. Така че, служебното правителство ще определя.

- А очаквате ли да има съгласуване с президента подобен избор, доколкото това видяхме при излъчването на служебните министри?

- Съмнявам се, че ще има разговор с президента на тази тема. Ще го уведомят, няма да е друго. Защото така работят при нас политиците.

- Досега все жени бяха българските еврокомисари, а ЕК се стреми да има паритет между половете, което споменахте и вие. От друга страна пък еврокомисар по тази тематика до този момент беше представител на европейските  социалисти - Елиза Ферейра. Доколко това е знак, че председателката на ЕК, която е от ЕНП, може сега отново да заложи на еврокомисар от социалистическото европейско семейство и така Фон дер Лайен да наруши традицията еврокомисарското място да бъде запазено само за ЕНП, както е било досега при българските кандидатури? Вероятно, освен паритета на половете, тя спазва съотношение между европейските политически семейства? А единствен кандидат на европейските социалисти би бил Сергей Станишев?

- Трудни баланси. Не знам дали Урсула фон дер Лайен ще има храбростта да се противопостави на очакванията в нейната партия ЕНП. Но пак е въпросът за баланса. Балансът е важен - едновременно да има джендър баланс, тоест мъже и жени, и едновременно да има политически баланс между трите съставки, които подкрепят в момента Урсула фон дер Лайен - ЕНП, европейските социалисти и европейските либерали от "Обнови Европа". Така че тези два баланса не е много лесно да бъдат постигнати. Но пак да кажа - ние, от България, ако претендираме, че балансът между мъже и жени е важен, и номинираме само жени за еврокомисари, е хубаво да погледнем към себе си. Например, в кандидатдепутатските листи на партиите дали има колкото мъже, толкова и жени, и особено дали на първите места в областите ще видим както мъже, така и жени в сравнително равен брой. Баланс все пак обикновено се търси при равни други условия, защото иначе би било не много добре за функционирането на политиката.

- От БСП не изключиха възможността да номинират бившия президент на ПЕС и дългогодишен евродепутат. Очаквате ли да го направят и да номинират бившия си председател на партията, все още има време до крайния срок утре?

- Това ще бъде изпитание за социалистите в България. Изпитание за това накъде са тръгнали, накъде искат да поемат наистина. Защото издигането на Сергей Станишев би било, според мен, един силен ход на самата БСП, за да покаже, че някак е решила да промени нещо съществено в много скорошната си остиря, белязана от много други неща, не искам да влизам в детайли. От друга страна Сергей Станишев има изключително богат опит в европейските институции - не само като председател на ПЕС и като евродепутат. Преди това той е имал и административен опит и като ръководител на правителство, а не са толкова много еврокомисарите, които са бивши премиери. Мисля, че един еврокомисар, когато го номинират, трябва да бъде издигнат с идеята, че е добре да има предварителен опит в управление - най-кратко казано - на бюджет и на персонал. Защото това управляват еврокомисарите. Иначе са еврокомисари, които тепърва навлизат в проблематиката си и това ги прави доста зависими от компетентността на колегите им, а и на други хора, които се опитват да им пробутат едно или друго да правят.

- С какво кандидатурата на Сергей Станишев би могла да бъде по-силната номинация, за да бъде избран, освен че има премиерски и евродепутатски опит?

- Най-вече опитът му в европейските институции. Не изобщо опит във външната политика и не изобщо в управлението. Той познава как работят европейските институции. И лично познава много хора в тях. Това би било един допълнителен плюс и би му улеснило работата. И го прави много подходящ за еврокомисарския пост. 

- Номинираме еврокомисар на прага на поредните предсрочни избори за НС. Очаквате ли по-драматична предизборна кампания, като имам предвид и кризата в ДПС?

- Според мен ще има много затруднения. Кризата в ДПС - едно, а дано не се получи подобна криза и около БСП, защото там имаше податки, че някой ще оспорва правата на сегашното ръководство да номинира депутати. Всичкото това ще затрудни предизборната кампания още при регистрацията. Какво ще се случи е друг въпрос. Но аз лично не очаквам да се случи някаква особена революция. Може да попадне някой нов в НС, от типа на "Величие", но това няма да промени съществено общия състав на Народното събрание, така че да може да се излъчи едно стабилно управление. Тоест, отново ще разчитаме на въображението на тези, които са се захванали професионално с политика, за да намерят някакво решение. Не да правят всеки ден революция, защото това е безсмислено, но всеки ден да правят по нещо добро за страната. Дали ще успеят да го постигнат е едно добро очакване.

- На какво залагате Вие - че това ще бъдат последни избори за дълго време с редовно правителство след това, или поредните предпоследни?

- Не мога да заложа, там е работата. Много ми се ще да имаме редовно правителство, но може то пак да не се случи. Всеки участва в тези избори с очакването да получи абсолютно мнозинство, знаейки много добре, че няма да го получи. Следователно трябва отсега да мисли как си представя едно бъдещо управление и с кого. Разделенията са най-различни. Има разделение по данъчната политика или политиката по доходите. Има разделение за съдебната реформа - как и докъде да бъде прокарана. Има разделение за войната в Украйна. Всяка една от партиите трябва добре да си направи сметката за това кое от тези поне три неща ще сложи на първо, второ и кое на трето място. Тоест, по коя тема би била склонна да направи компромиси в името на нещо, което е поставила на първо място. Иначе няма как да се случи каквото и да било съвместно управление с другите.