Смятам, че нашият сектор има много добра перспектива през следващите седем до десет години, въпреки че днес разходите за покупка на облекло заемат едно от последните места в бюджета на българските домакинства, заяви Ролман пред БТА.

През 2007 г., преди началото на кризата, в страната в сектора са били заети 170 000 души, а сега те са между 130 000 и 140 000. По последни данни на националната статистика над 4 000 са фирмите - производители на облекло и текстил - предимно малки и средни предприятия.

Според Ролман бумът в работните места за шивачки през следващите три години ще се дължи на това, че все повече световни фирми ще преориентират поръчките си от Китай и други азиатски страни към Балканите, Естония, Литва, Полша, Беларус. Дислокацията се налага заради високите транспортни разходи, дългия срок на изпълнение на поръчките, който достига до девет месеца в Китай, и увеличаването на разходите за труд там.

В България голяма поръчка може да се изпълни за един месец с материали на клиента, а доставката става за три дни. Пълната бизнес-услуга в страната ни се прави за 4 - 6 месеца, сравни Ролман.

В страната не можем да очакваме многобройни инвеститори, които да влагат в собствени производствени мощности в бранша, смята Ролман. Очаква се да има ръст на възложители от типа на малки и средни предприятия от Германия, Австрия, Италия, Гърция, Турция.

Ролман, който е и собственик на най-голямата компания за производство на облекло у нас съобщи, че ще увеличи заетостта до3 000 човека от 2 700 души в момента. Средната брутната заплата в неговата фирма е над 650 лева, за сектора - около 450 - 500 лева.

В страната плавно се увеличават разходите за заплати, каза Ролман. По думите му информацията за ниското ниво на заплащане на заетите в производството на облекло и текстил се дължи на грешна статистика, която се базира само на официално декларираното възнаграждение. Делът на "сивия" сектор само в производството на облекло е 50%, въпреки че не може да се каже с точност, каза Ролман.

От април 2010 г. секторът започва да се възстановява от кризата като първи от нея излизат фирмите, които произвеждат за средния и високия ценови клас. Фирмите, произвеждащи за ниския ценови клас, продължават да имат проблеми, а някои от тях са "изчезнали от пазара", каза Ролман, без да уточни колко.

Според последни тенденции производителите на тъкани работят в услуга на домакините и последователите на екоидеите. Разработват се тъкани с нанопокрития, които по-трудно се замърсяват, не се нуждаят от гладене или материи от типа "дишащи". Материите с нанопокрития не оскъпяват сериозно крайния продукт, но пък са добра реклама за него, твърдят производителите на облекло. Хит са и тъканите с две лица. Наблюдава се също и тенденция известните марки да влагат тъкани, произведени от растения, отгледани без химикали. Темата за устойчивото развитие има все по-голямо влияние сред големите модни фирми, смята Ролман.