Вчера Софийският административен съд реши, че локомотивите и вагоните на БДЖ, които са с изтекъл сертификат за безопасност, се движат в нарушение на Закона за железопътния транспорт.

Между 70 и 80% от подвижния състав на железниците е с негодни сертификати, съобщи БНТ. Транспортният министър Александър Цветков обаче заяви, че влакове няма да бъдат спирани от движение, ако са технически изправни, независимо че са с невалиден сертификат за безопасност.

Без документ за безопасност е бил и служебният влак на БДЖ, който в понеделник се сблъска челно с международната композиция от Белград за София. Вагонът дори не фигурира в регистрите на БДЖ. Тогава при катастрофата бяха ранени 26 души. Заради произшествието бяха уволнени трима служители от системата на БДЖ.

В Закона за железопътния транспорт е записано, че по ж.п. линиите могат да се движат лицензирани превозвачи, които притежават сертификат за безопасност. В методиките за приложение на закона е казано, че тези сертификати се подменят на всеки 5 години. Това се оспорва от министъра на транспорта и управата на БДЖ.

Според шефовете на БДЖ и НКЖИ, а и според самия транспортен министър Александър Цветков сертификатите не са важни, защото подвижният състав минавал на технически прегледи всеки ден. "Техническото състояние на вагоните се установява с техническите прегледи, а не със сертификат. Затова, когато няма някаква конструктивна промяна във вагоните и локомотивите, не се налага и съответно подновяване на сертификата", смята той.