Блъснат пешеходец носи вина, ако е пресичал неправилно
Блъснат на пешеходна пътека "зебра" пешеходец има вина за катастрофата в дадени случаи, става от ясно от тълкувателно решение на Върховния касационен съд (ВКС).
Обратно в новинатаКоментари - Блъснат пешеходец носи вина, ако е пресичал неправилно | Днес.dir.bg
Коментари
Не мога да разбера на какво се дължи таз злобна съпротива и пешеходеца да направи нещо за собствената си безопасност, а не всичко да се прехвърля на шофьора, а милият ми пешеходец да се изсрелва във всички посоки изневиделица и в незнайна посока.
Драстично, ще се увеличи купуването на мерцедеси поради наличието на мушка на предния капак....
Възгордялият се ВСС, недосегаем и правозамазващ има само един шанс...да сме здрави и живи да се радваме на търпение и сила и да видим как ВСС ще се измъкне като барон Мюнхаузен от правното блато.
Днес си направих една празнична разходка.Където и да пресичах,трябваше да изчакам всички таралясници да преминат,защото рискувам собствения си живот на пешеходна пътека.Шофьорите трупат минуси,и за 10 бр. отиват в ада,и там 1000 г. ще ги ебат дяволите.
и аз пресичах много улици и почти всички възпитано ми даваха знак да премина ,за което съм благодарен, но останалите, може би само няколко процента самонадеяни джигити са особено опасни и за тях в закона трябва да има санкция за да ги възпита и да станат като болшинството коректни , уважаващи правата и на пешеходците.
А ти отйъде си сигурен , че ти дават път, а не те подмамват да стъпиш и да те прегазят. После в съда - убитият да влезе и да разкаже как е било. Няма по-малоумно решение на съда, няма. Качвайте се на колите , на камионите и танковете. Пешеходците остават без права, не е ли ясно. Няма кой да защити по-слабия и по-уязвимия - за какво ни е тогава правосъдие - да въведем закона на джунглата и Дарвиновият подбор.
ако пешеходец бъде ударен от возило на пешеходна пътека и той умре как се доказва че мъртвия е виновен, а не живия водач ? От статистиката - над 200 са ударените на пешеходна пътека само тази година - и всичките тези ли са самоубийци? Или виновността на убитите (които няма как да се защитят от оня свят) е единствена вратичка в закона за намаляване наказанието на джигити, незачитащи правата на пешеходците?!
Това, какво означава, че и на пешеходна пътека да си пак си виновен, че пресичаш, където трябва. В една изкукуригала държава нищо чудно управляващите и тези, които коват законите, ще ни заковат в....което вече е съвсем сигурно. Минаваш по пешеходната пътека с "шахидски" пояс поне и този, който те премазва да го вземеш със себе си.....това ли искат някои "законотворци"....или по точно казано...гербокопачи....Съди се по това, не което си казал, а по това, което си направил и оставил след себе си... На изборите трябва да изберете новото, и правилния път или тези, които Ви ограбват и убиват тайно или явно....овци....
НА МАРКИРАНА И НЕ МАРКИРАНА (продължението на тротоара върху пътя също се счита за пешеходна зона) ВОЗИЛАТА ДА КАРАТ С ПРЕЦЕНЕНА ОТ ВОДАЧА СКОРОСТ ЗА ДА МОГАТ ДА СПРАТ ПРЕДИ ПЕШЕХОДНАТА ЗОНА, АКО В БЛИЗОСТ НА 3-4-МЕТРА ВИЖДАТ ПЕШЕХОДЕЦ С ВДИГНАТА РЪКА ЗА ПРЕСИЧАНЕ . Пешеходецът да е задължен да спре и да подаде сигнал че желае да пресече . Това изисква възпитание и за пешеходците и за водачите .
Да пожелаем на Коледа,от все сърце на тези съдии децата и внуците им да ги събират размазани по п.пътеки защото не си носят радари и фенери.
triabva da ima kameri i ot dvete strani na pechexodnata pateka i sfetofari. da ima zadaljenie i pechexodeca i chofiora da sprat predi zebrata. koito ne spre globa. i prav da mine pechexodeca. ako ti4a po pechexodnata pateka a ne varvi globa. koito ot dvamata ne spre predi pechexodnata pateka globa.
едва ли би било финансов проблем,на всяка пешоходна пътека да се постави и светофар,с звукова сигнализация и Бутон.
ти имаш ли представа колко са пешеходните пътеки?! На повече от 80 % от пресечките няма маркировка за пешеходци ! В София в крайните квартали пътна сигнализация почти липсва , какво ли да говорим за маркировка....... Миналата година направиха голям ремонт на една улица в кв.Дървеница, минава край училище и в двата края на оградата има кръстовища - на всяко кръстовище има маркировка единствено на едната пресечка (от възможните 4 такива) - не знам това по закон ли е или за пестене на боя , но няма как на нормално кръстовище да се пресича само по една единствена маркировка ..... тест за математици и интелект .......
не мога да повярвам че има такива хора, такава държава, законите се спазват. Пред Вашингтон минава една магистрала кАНЕГТИКЪТ - С 6 ЛЕНТИ - ХВЪРЧАТ КОЛИ, НО ИМА И МНОГО ПЕШЕХОДНИ ПЪТЕКИ, ИМА И СВЕТОФАРИ, А И ЕДНИ КОШОВЕ С ПРЪТИ НА ВЪРХА ЧЕРВЕНО ЗНАМЕНЦЕ - ВДИГНЕШ ЛИ ПРЪТА И МИНЕШ С НЕГО - ВСИЧКО СПИРА.
Това е абсурдно от всякъде. Защото, не може да се очаква, че дете, или силно късоглед човек, или възрастен, който не вижда добре на повече от 50 м ще може да прецени разстоянието и скоростта на приближаващ към зебрата автомобил - някой тръгва да пресича, съобразил скоростта на приближаващ автомобил, но се спъва и пада, или пък му прилошава и започва да се движи по-бавно от очакваното - газим и заминаваме, така ли? - шофьорът също няма как да прецени, дали някой от стоящите до или приближаващи към зебрата ще тръгне да пресича, щото не е преценил неговата скорост и по правилник и и закон, съобразявайки се с пътните условия, трябва да намали за да си осигури време за реакция, т.е. да е готов да спре...
синът ми живее във Вашингтон. Там докато разбера, че шофьорите още щом те видят на тротоара, че имаш намерение да пресичаш и спират. И така - те стоят, аз - стоя и накрая преминавам при любезния жест да премина. Ама много гадна това САЩ.
Всеки пешеходец, който блъсне кола на "зебра" трябва да се води виновен до доказване на обратното. Българският съд продължава да изумява света с гениални законопадения ...
Нека да приемем тезата на шоферите, но в такъв случай - всяка пешеходна пътека да бъде зебра, със светофар и камера с необжалваем електронен фиш. При повторение на нарушение - проверовъчен изпит след задължителен курс.
не си наясно със закона - чл.113 не уточнява вида на пешеходната пътека - там е вменено задължението на пешеходеца ДА ПРЕСЕЧЕ ПЛАТНОТО САМО СЛЕД КАТО Е ПРЕЦЕНИЛ ЧЕ СКОРОСТТА НА ВОЗИЛАТА ЩЕ МУ ПОЗВОЛИ ДА НАПРАВИ ТОВА, но как да я прецени не е казано - може би законодателите от НС са имали предвид - всеки пешеходец да си купи уред за мерене на скоростта на возилата, НО дори и това да са имали предвид пак остава открит въпроса : Как пешеходец (дори да има уред за мерене на скоростта и е преценил че е безопасна за пресичане), но е блъснат от возило ,защото водачът рязко ускорил (той пък бил преценил , че кара мощен автомобил и ще премине по пешеходната пътека преди пешеходеца)........... ДОБРЕ ЧЕ ПРОФЕСИЯТА МИ НЕ Е СЪДИЯ И НЕ РАБОТЯ С ПОДОБНИ СКАПАНИ ЗАКОНИ.....!!!!!!!
хаха супер. защо не искарате книшка и пари да си купите кола бе бедняци и няма да ви газят.
Не всеки е добър с математиката: S=V.t а и как да го изчислиш на секунда, камо ли за децата, пенсионери? Затова предлагам, на всяка пешеходна пътека да има един математик с електронно табло , да следи за МТС и неговата скорост, вида на преминаващия пещеходец и да изчислява и сигнализира с подобаващо средство! Обслужване, спазване на закона, намаляване на безработицата, и за мен пари от еврофонд за проекта!
Това решение автоматично развързва ръцете на повече тъпи шофьори да не намаляват или спират пред пешеходната пътека. При тежко нараняване или смърт, 100% от адвокатите на виновните водачи ще поддържат тезата за "внезапното изскачане" на пътя!
пътека да се сложи табела,като на ж.п прелезите"Огледай се,ослушай се и ако в далечината не се вижда да идва автомобил или мотор,премини"
още табели, пари за тях и за поддържането им..... че и звуков сигнал за слепите ..... още средства за усвояване........добро ти е предложението за всяка упр.администрация, но би ли уточнил по-конкретно за пешеходеца - на колко метра от пеш.пътека да е возилото и с каква скорост да е ЗА ДА МОЖЕ БЕЗОПАСНО ДА БЪДЕ ПРЕСЕЧЕН ПЪТЯ като имаш предвид че само водачите имат уреди за мерене на скоростта и педал за регулирането й. Това ми изглежда на математическа задача за професори........., но е вменена като задължение (чл 113 на ЗЗДП) на ученици, пенсионери и майки на бебешки колички.......
не мое веке се пресича. Ще си живеем в каренцето от 4 преки и те тва е. Щото редовно разни нацепени батки кат се напращят с мотора с 120 и ви казвам а си стъпил на платното, а са те отнесли преди въобщи да си чул звука им.
хак да им е на всички дето са се прее.али да си вземат от новите волвота със системата за безопастност на пешеходци, която автоматично набива спирачката ако пресича прешеходец. Волво пак не са в крак с модата за безопастност... според родните магистрати. Трябвало е да направят система за увеличаване на скоростта, че като го пресне през кръста да се шурне на две и после само шофьора да си свидетелства как бил изкочил пешеходеца.
в този текст е, не че пешеходеца трябва да се огледа, а че трябвало да прецени скоростта и да не пресича ако автомобила не може да спре. Да оставим недовиждащите старци, и децата, ала какво правим с всички тия дето цепят с по 70, 80 и нагоре по градските булеварди. Човек тях не може да ги види, кога му изскачат, камо ли да преценява скорост и спирачен път. Това си е чиста вратичка за измъкване на платежоспособни убийци.
Гледам неуките пак се опитват да вземат връх - сега пък Народното събрание им виновни. Текстът, който задължава пешеходците да се оглеждат е от времето на Тодор Живков, и то защото тогава са били разумни и начетени хора пишещите закони.
ЩЕ СЕ ИКОНОМИСАТ АКО СЕ ЗАКРИЕ НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ И СЕ НАЕМАТ НЯКОЛКО ПРЕВОДАЧКИ ,КОИТО ДА ПРЕВЕДАТ (БЕЗ ПРОМЕНИ) ОСНОВНИТЕ ЗАКОНИ НА НЯКОЯ ЗАПАДНА СТРАНА!
Типична заблуда на сегашен народен представител и негов избирател в България. Копирането от чужбина само докарва по-голяма бюрокрация и спъва развитието на икономиката ни. Трябва да се пишат закони съобразени с ниското ниво на развитие на страната ни. За това трябва интелект, не трябва преписване.
Ти пък в кой закон у нас УСЕТИ ИНТЕЛЕКТ У ГЛАСУВАЛИТЕ ГО .?! То ако имаше нещо подобно нямаше да се променят толкова често законите - който й да хванеш първата страница цялата са само дати - приет, отменен , променен и то за период от няколко години.... За какво мислене става въпрос?! Те юристите не могат да ги научат, камо ли обикновения гражданин?!
най-правилното решение е да се въведът курсове за пешеходец.да се явяват на изпит,и опреснителни курсове на всеки 5 години.аоще по-правилно е да се задължът пешеходците да се движят с поне 3 аербега на гърба , ханша и гърдите-за жените двоен.и без остри предмети и тънки токчета,за да не пукат кумите ,на колата която евенуално би минала през тях.тия от НС нямат никакво въображение.-аз,ако бях там,колко по-велики закони от тяхните бих измислил-безумци
Колективната безотговорност, наречена Народно събрание, твори абсурдни закони. За тях потърпевшите са вновни. Но като знаем кой е председател на НС, кой е премиер и кой е президент,това е естествено състояние.
Потърсете в Ютюб рекламно клипче на Мерцедес. Примерно търсете с ключови думи "Mercedes" и "Digital light" и "new". Обърнете внимание на момента към 2:26 min, когато шофьорът спира, за да даде НАСРЕД ПЪТЯ предимство на пешеходеца и фаровете прожектират върху платното ПЕШЕХОДНА ПЪТЕКА ТИП "ЗЕБРА". Разбира се, само върху лентата, в която се намира автомобилът, който е спрял, за да даде предимство. Когато Светът прави крачка напред в областта на културата, корекността и толерантността, българският съд ни връща две крачки назад и ни дърпа насила към Средновековието, в което всеки, обкован в стомана е имал право пред обикновените, незащитени от стомана хорица. И ако се изпречиш на пътя на подобен "рицар", той те прегазва и ти ставаш "съпричинител", защото той не спазва правилника.
Правото на по-силният и предимството на големият черен джип. И да си виновен, слизаш и пребиваш ...
А ми речи, оти влакът не спира на таралясника? У бантустан де всеки е най-голем, слабият требе се пази. След кат счупят кратуната на мухъла, дето си гони предимството, на другия му пука на ламарината. Учите ората да се фъргат под колелата, което се оказва по-лесно от науката за толерантност. И едните и другите са главочи(българе), ма едните се борят с гол гъз, да докажат, че са прави и плащат, а другите са с брониран такъв и излизат здрави. По добре два часа да не можеш да пресечеш, отколкото веднага в болницата.
Тъпо. Я, сега, помисли: Отиваш за хляб. Трябва да пресечеш три улици на отиване и 3 на връщане. По твои сметки ти трябват12 часа и 15 минути. Само защото олигофрените с колите не спазват правилника? Ами само ти ли искаш хляб? В София сигурно 700 хиляди човека на ден си купуват хляб. 700000x11,5=8 милиона загубени часа. На ден. Умножи ги по часовата ставка за средната работна заплата: 8000000 x ((1296:(21 дни x 8 часа))=62 милиона на ден. Това са загубите само за София. Ей затова не можем да ги стигнем американците... Защото търсим под вола теле, за да защитим нечие детенце, което си е чист умишлен убиец и трябва да е в затвора за 15-20 години при първоначално строг тъмничен (Какво е очаквал келешът при движение с над 90 km/h? Че като шибне някой, само ще му насини окото ли?), а забравяме обществения интерес. Само вижте себе си - от 9 кладенеца вода, за да се опитате да ми докажете какво? Че говедото, качило се на автомобил има право да нарушава закона? Съжалявам, но не мога да се съглася. И ако законът се прилагаше с нужната сила - пешеходците въобще нямаше да се борят "на гол гъз", ами щяха да са бронирани и недостижими. Защото само да го докоснеш с бронята на пешеходна пътека и ще те съди за всички пари, които имаш и за половината, които ще изкараш през следващите 20 години. Хайде, после отиди и бутни следващия, като си толкова голям мъж. По скоро ще потънеш в собствените си фекалии, ако само някой пешеходец те погледне накриво.
и вярно, поне малко. Най-лесно бих защитавал позиция на " бременна майка в 9-ти м. с дете на 10 м. в ръка и торта в другата, сгазена от несъзнателен и виновен по презумция щофьор, на зебра. Да, ама, ако не е е така? Ако майката е пуснала бебето нарочно, защото не и се иска да има второ? Тортата тогава зян ли отива или е подарък за системата? Най-лесно е да държиш лесната позиция. "Шофьорите са виновни" и тя е от доста години, за което много хора лежаха в затвора невинни. Рекламно клипче- няма да гледам. Имам си принципи.
Преди да се почнете. Колко пешеходеца сте видяли, чули ...да са били глобени? Най-общо- никой. Пресичат ли на червено? Огледайте се! Колко пешеходеца стоят на "зебра" в средата на платното с телефон в ръка и си стоят.... ? Имат ли право? Да, разбира се. Може и цял ден да обясняват на жена си дали искат мусака по гръцки или по турски. Има си крушка опашка. И другото е вярно. Скоро спрях на "зебра" едно хлапе с джип, което щеше да ме помете. Метнах му връзка с тежки ключове по предното стъкло и то спря със свирене, скърцане и изгорели гуми. Пешеходецът също трябва да поеме своята вина, ако има такава. Старата история с "несъобразена скорост" въобще не става за нищо, не само, защото е грешна. Тези които искат да карат с "луда скорост" го правят днес.
Да, нарушения има и от двете страни, но в единият случай грешката води до смачкани ламарини и разправии със застрахователи, а в другият до счупени кости и кръв по асфалта. Просто пешеходеца по презумпция ще пострада повече от автомобила независимо кой крив, кой прав.
Въпросите ти са тенденциозни. Аз съм виждал глобен пешеходец. И в Правилника е записано точно как трябва да става пресичането - виж Чл. 113. (Изм. - ДВ, бр. 51 от 2007 г.), алинея (1), точка 2 от ЗзДвП: "...(1) При пресичане на платното за движение пешеходците са длъжни да преминават по пешеходните пътеки при спазване на следните правила: ... 2. да не удължават ненужно пътя и времето за пресичане, както и да не спират без необходимост на платното за движение;..." Т.е. всичко описано от теб като нередно в действителност е нарушение на Закона за движение по пътищата и подобен участник в движението трябва да бъде наказан.
Терминал 2
какъв, Върховн касационен съд, какви пет лева, какво правосъдие в България. Докато тази пасмина от продажни съдии не бъдат изринати от Съдебната власт, ще станем може би свидетели и на тълкуване или презумция като тази; " щом пешоходец не преминава на обозначеното за това място, може да бъде прегазен и убит, за което водачът на превозното стердство... Не носи одговорност!" Наистина станахме държава на абсурдите! Лек ден.
Значи и изнасилена жена трябва да носи вина, ако преди това се е обличала или държала неправилно!
Карам от доста време кола, работата ми е свързана с шофиране и такъв батак няма. Имам усещането, че половината са убийци, а другата самоубийци. Докато КАТ пускат и едните и другите срещу пари - оправия няма да има. Наглост, безхаберие и всеки е прав! ДЪРЖАВАТА НЕ СИ ВЪРШИ РАБОТАТА !!! ЗА КАКВО ПЛАЩАМЕ ДАНЪЦИ ???
Наложи се да свиря на една баба на пешеходна пътека, че един джигит се беше залетял в съседната лента, а тя пресичаше и не го виждаше от мен, та на косъм й се размина. Запитах се защо не му хрумна, че съм спрял да изчакам някой, ама нали гони зеленото. Имаше патрулка на кръстовището ама нула реакция.
Журналистите пак искат да насъскат хората срещу съдиите. Но според мен решението е правилно. В закона съвсем ясно пише как трябва да се пресича. Има си условия, които трябва да се спазват от пешеходеца. Рядко някой ги знае, камо ли да ги спазва. Но законът си е закон.
Пешеходците масово не държът изпити и ходят по пешеходните пътеки без свидетелства, само глоби и затвор ще ги поправят!
Т.Е. ако правилно съм разбрал, ако си караш колата по път с предимство и внезапно пресечеш път без предимство най-вероятно аз ще съм виновен при сблъсък с участник който е излязъл от пътя без предимство тъй като съм навлязъл рязко в кръстовището без да се съобразя със скоростта на оня дето е без предимство. О небеса, о Българийо на къде сме тръгнали с тези продажници!!!!!!
Пътят с предимство НИКОГА не пресича път без предимство! Само обратното е възможно според правилника за ДвП!
Да направят навсякъде подлези с гърбици, пешеходни пътеки с пешеходни светофари в тях. При влизане (на зелено) пешеходците да се задължени да носят светоотразителни жилетки и светлинна сигнализация в района на главата, като в момента на преминаване под пътното платно да свирят на флейти отчетливо "Ламбада" и подават сигнали повдигайки последователно ръцете си.
Поставянето на пешеходни пътеки на булевардите с многолентово движение трябва да бъде абсолютно забранено. Или се слага светофар или надлез или подлез. Също така велосипеди с 30 км/час дори не се оглеждат а директно пердашат през пътеките.Трябва също да се сложат ограничители. Всичко останало е хранилка за адвокатите.
Тук се говори за абсурдното изискване в закона, пешеходците да преценят дали ще ги блъснат на пешеходната пътека или ще им спрат!
има решение на проблема. Нарича се оръжие. Вадиш, стреляш, пресичаш. Ако те блъснат, ставаш, убиваш го и тогава пак си полягваш да си умреш спокойно.
Страхотна глупост. Не може ли просто да се спази законът ? Да не се навлиза внезапно, да се изчакат колите да преминат ? Кой иска в България да стане като в Дивия запад ? Не вярвам да е някой, който обича България.
Требва да се даде ясен и категоричен знак на водачите на МПС, че пешеходеца ще пресича на "зебра". Аз смятам, че за тая цел всеки требва да си носи камъни в джоба с тегло по около 0.5-1 кг. и като рещи да пресича, да ги хвърля по предните стъкла на най-близките до зебрата МПС-та. Смятам, че това ще е категоричен знак за намерение за пресичане
В Европа шофьорите внимават за пешеходците, а ние не можахме да научим нашите граждани да прелитат "зебрите". Шантава работа.
Философията на всеки закон е да дава равни права на всички засегнати от този закон. И така, и водача на МПС и пешеходеца са смъртни същества движещи се по земната повърхност. Обаче, водача на МПС е облечен и съответно предпазен от метал, а пешеходеца не е. Значи, закона трябва да е така написан, че да изравнява правата на тези земнодвижещи се смъртни същества. Облеченият в метал трябва да пази другия. Всичко различно от това би било неработещо и лицемерно.
Стига с този МАНТАЛИТЕТ! Спрете се малко и стига сте разсъждавали със задниците си! Пешеходецът може да бъде всякакъв - психично болен, недовиждащ, незрял (дете), мома която ток-що е била зарязана, нафиркал се пияница и т.н. и т.н. Но тези изброени в това състояние нямат право да карат МПС. Следователно, като водач на МПС си с една идея по-отговорен от пешеходеца. Като водач на МПС (поне на това те обучават) в населено място (!!!) трябва да караш с особено внимание, има опасност от случайно изскачащи хора. Как щял да спре (????) Като караш ВНИМАТЕЛНО, дори ако трябва с 5 км/ч винаги ще спреш. Разберете, че ако блъскаш хора в населено място, то вината е у теб, защото ти си шофьора и ти преценяш с колко да намалиш, преди да го блъснеш. Не си ли намалил, значи не ти пука кой може да ти изскочи пред теб!
Не зная от кога шофираш и в какво населено място, но разсъжденията ти са за малко градче ли , дори, село.В един град, където по булевардът се движат 3 реда коли, особено в пиковите часове, няма как да караш "дори с 5 км/ч", за да не изскочи пред колата някоя завеяна патка. Така че, отговорността трябва да бъде споделена.Говоря само за пешеходните пътеки, а не за масовата практика човек да пресича пътното платно там , където му падне, и както му падне.Виждал съм майки с малки деца да прескачат мантинелите, че и с колички!
Най добре е шофьорите да се задължат да спират преди пешеходна пътека тип "зебра". Спира, оглежда се на двете страни дали няма пешеходец стъпил на зебрата и ако няма, чак тогава потегля отново. Така хазната ще се пълни с доста глоби, понеже много водачи ще нарушават това правило, като знам акъла на стандартния БГ селянин качил се на автомобил, а и при всяка злополука на "зебра" виновният ще е ясен.
а точно след натоварено кръгово/новото до КАТ-Бургас/ има пешеходна пътека-БЕЗУМИЕ.ИЛИ пешеходеца може да пострада или да се нанижат колите назад-Ужас е и само да вметна ,че там повече с 10-15-20 км не може да се кара-защото е малко и от всякъде някой се шмугва за да го премине
Е, и? Спирал съм и пешеходеца си е минавал след това - никой не се е нанизал и никой не го е отнесъл! Всичко е въпрос на МАНТАЛИТЕТ!