Коментари - Разликите между PISA и TIMSS сочат ясно къде се "чупи" училищното образование | dnes.dir.bg
назад

Разликите между PISA и TIMSS сочат ясно къде се "чупи" училищното образование

Сравнението между двете проучвания обаче ясно посочва моментът, в който качеството на средното ни образование рязко спада

Обратно в новината
| Автор: Адриан Николов*, старши икономист в Института за пазарна икономика

Коментари - Разликите между PISA и TIMSS сочат ясно къде се "чупи" училищното образование | Днес.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018

Коментари

Дясното образование отпреди. През социализма то беше дясно. Уважаваха се силните и се подкрепяха изключително. Сега е ляво. Уважават се слабаците и се забавя обучението на силните за подпомагане на слабаците. Нас ни трябват силни и изучили. Които не учи в бъдеще ще е маса хомогенна.

Проблемът е наливането на изключително много материал след четвърти клас и децата не могат да наваксат качествено без допълнителни занимания.

Няма достатъчно конкуренция между училищата, трябва да се въведе образователна такса за да може да има конкуренция - по предпочитаните училища да получат по-добро финансиране. Разбира се, учебниците и програмите нямат нищо общо. Даже следва да се въведат и повече часове по полове, инстанбулската конвенция следва да се учи, правата на жените, свободата на избор и прочее Освен това помня математиката никак не ми беше лесна навремето, прекарвал съм часове в обити, нерядко ниуспешни в опити да реша задача от някой сборник, днешните деца математиката я имат за стихотворение - никакви затруднения , така че днес нивото е много по-високо от предишното

Това се знае отдавна, предполагам никого не изненадва. Щом се налага по основните предмети да се взимат частни уроци, това също е сигнал. Дали във Филандия, Норвегия, Франция и др. имат математически гимназии и вземат частни уроци _ съмнявам се! Не е нормално професионалните гимназии да подготвят еколози, фризьор, пекари, лозари, шивачи, строителство и др. това са бързо усвояме професии, всяка една може да се усвои за месец. Да не би в баничарниците да са завършили за пекар? А в същото време на трудовия пазар има недостиг на елетротехници, монтьори, заварчици, електрончици, КИП, стругари и др. Държавата харчи доста средства да обучи всеки един ученик в дадена специалност, едва 10-% после работят по тази специалност. И накрая ще дам един пример за САЩ там няма професионална подготовка в училищата, нито езикови и математически гимназии. Всички излизат еднакви, обучението става най-често срещу заплащане в учлища, като времетраенето е ежду 3м. до 2г. Друг вариянт е да подпишеш договор с армията за 3г. и получаваш професия и излизаш доста добре обучен.

Не да се въвежда такса, а да се плаща на учителите на база постиженията на училището на НВО-та и подобни външни проучвания. Ако трябва, да се въведе рейтингова система на училищата. Сега се плаща на калпак. Къде е стимула на даскала от Каспичан да гони резултати като за СМГ или НПМГ. Отделно, на децата им се налага свише да учат много излишни неща, ама много. Учебните програми по много предмети трябва да се оптимизират, но това няма как да стане от хора в системата, защото те са увредени и/или пристрастни. И най-накрая, трябва така да се менажира училищното образование, че да се направи излишно принудителното ходене на частни уроци и курсове. Но съпротивата ще е голяма, защото на даскалите им изнася тая система, при която те не си дават зор в клас, за да им ходят на частни уроци.

Снимката е илюстрация на лафа "чеше се дето не го сърби", а именно това, което се случва, като не си си научил урока.

Проблемът е в липсата на култура на учене. Като цяло у нас се счита, че единствено училището е отговорно за образованието. Т.е. в повечето семейства/родители не участват в този процес. "Чупенето" идва и с това, че на въпросната възраст децата почват да разбират много неща. Например, че родителите гледат проформа иле въобще не се интерсуват от това, какво става в училище. Че чалгата и алкохола са "куул", понеже се пие масово и редовно вкъщи. Осевн това, отвсякъде ти се тикат простовати бабаити и шашкъни на най-виски постове в държавата, а училите и образовани са "просто К", "молци", "мишки" и др. измисльотини на недоучилия плебс. Същата работа като с футбола: таланти из детските школи и след година-две пълни лузери и убитаци. Откъдето и да гледаме, проблемът си е чисто от културно естество.

"Нещо се случва в прогимназиалния етап между пети и седми клас...резултатите на българските ученици спадат...Потенциалните обяснения са много - от свръх академичния материал, през преминаването към друга структура на образователния процес до неподходящо изграждане на учебните програми и недостатъчен хорариум, а така също и големи разлики във въздействието на семейната среда и ресурси. Именно на този етап обаче неимоверно се засилва и неравенството между водещите учебни заведения и останалите - докато лидерите запазват високото си ниво, слабите училища изостават с всяка изминала година." Дъра-бъра! 1. Колкото ПО-ГОЛЕМИ са учениците, толкова ПОВЕЧЕ СПАДА РЕСПЕКТЪТ към УЧИТЕЛИТЕ; 2. ПАРИТЕ СЛЕДВАТ УЧЕНИКА; 3. Учениците са с ПО-ГОЛЕМИ ПРАВА от учителите; 4. ЕВРО-АТЛАНТИЧЕСКИТЕ ценности - в ПРОГРАМИТЕ на учебниците и ОБУЧЕНИЕТО на учениците, ИЗМЕСТВАТ знанията, старанието и дисциплината; 5. На учителите е ЗАБРАНЕНО ДА ПИШАТ ДВОЙКИ; 6. Студенти преминават в по-горна година с НЕВЗЕТИ ИЗПИТИ; 7. Местата за ПРИЕМ на СТУДЕНТИ са ПОВЕЧЕ от ЗАВЪРШВАЩИТЕ средно образование... ... Отказахме се от ХУБАВОТО/ РАБОТЕЩОТО и възприехме ЛОШОТО/ ЗАГНИВАЩОТО от Запада.

Ами направете реално проучване: 1. колко от 15 -18 годишните се напиват на кирка, друсат се, проституират, имат изкуствени джуки и цици; 2. колко от учителите на 15-18 годишните не им пука за преподавания материал, за сметка частни уроци, които дават, комисионни от издателства, туристически агенции, ресторантьори и т.н. И ще разберете защо се е скъсала връзката. Ама не щете, щото от реални проучвания файда няма. Далаверата е в тези, поръчвани и финансирани по проекти. Че там е "Куче влачи, диря няма". Особено когато резултатите са такива, каквито са поръчани от този, който плаща.

Материалът в горните класове е огромен и ненужен. Дисциплина и уважение към училищната институция отсъстват. Докато не върнат най - елементарна оценка за поведение(да не отсъстват, пият, дрогират, бият, обиждат) без която да не може да се диоломират,нищо няма да се оправи. Трябва да има и глоба от 1000 лв за родителите при всяко такова провинение. Не може шайка простаци да си поощряват децата да бъдат боклуци.

Трябва да има елитни училища, за които по-талантливите да се борят да влязат. За плебса - каквото остане. С тая уравниловка ще се съсипе и малкото добро сред плявата

Ами не! Проблемите на българското образование са съвсем другаде. Учебните планове и програми са изостанали от нивото на комунизма. Там все още се опитват да изградят "всестранно развитата личност" и естествено се провалят. Не са виновни децата с проблеми с алкохола, циците и джуките. Това пък е продукт на съвременните ценности, които имат много малко общо с училището. Например: тъп милиционер (то няма умен) се представя за най-добрия министър-председател; полуграмотна свиня е "най-успешният млад бизнесмен" на родината. Сега дори изплува и крадлив Ваньо, който "имал невероятен план за България", ама някой го провалил (самият Ваньо е един скудоумен асистент по политикономия без милиграм научен потенциал и значимост, но той за някаква част от обществото също се представя за някакъв гуру). Вечнопияният Манол Пейков се появява на работа в парламента в отвратителен вид, но за някаква част от обществото - той е от нашите и значи е готин, просто е малко ексцентричен. Да не споменавам за отрепките от БСП, които уж се бореха срещу Борисов, а сега до тях (рамо до рамо) ще застане КОЙ? Ами самият Баце и Шиши. Докато такива "разбирачи" дращят анализи и коментари - там ще сме.

Проблемът на образованието При комунизма Сендов(академик по математика), Фол(академик по археология), наред с Мишо неделчев, Елка Константинова, Пантелей Зарев и прочее инквизитори по БЕЛ дръндрънканици В резултат . математика - физика - биология - езици - дрън, дрън, дрън, дрън по литература Днес Виж си поста и направи сравнение, няма смисъл, няма теза, няма анализ, няма крайна цел, има само злоба, его, високомерие, то всичките са като теб, хахахаха

То има, ама някой такъв като тебе изтърси, че кадрите, които са от там не ставали за нищо, хахаха, вярно отиват във вуз, от там взема 10 процента от отличниците и като навършат 30 и шут в гъза и следващата партида роби, като оставят някой и друг за шеф

От години се знае, че идиотската програма в пети и шести клас е проблема. Ама кво от това .... От там учениците трупат дефицити и в осми клас идват деца, които не могат да направят елементарни аритметични сметки. И от там всичко заминава на кино. Дълги години в МОН колеше и бесеше дебелата тъпа крава от Пловдив, за която беше най-важно да бъде снимана. Сега пък една скумрия от Гугъл, която е завършила мениджмънт, но си няма хал хабер от математика, да не говорим за физика. Първа теорема на българското образУвание по математика - броят на СТЕМ центровете в българските училища е обратно пропорционален на знанията на учениците. Кой разбрал - разбрал ...

електрончици КИП,елетротехници, монтьори от позицията на бивш електротехник съм свидетел как всяка тъпа кокошка за месец се ориентира как да затяга разхлабени връзки, разпоени кабели, студени спойки, пробити кондензатори, дефектни транзистори и ако трябва да се проследява схемата носи на инженера, ама то не остава много заварчици, стругари - това пък се учи точно за един ден, няма и ден

е в начина на изпитване ! . правеното на "тестова" със зътворени въпроси е в дъното на катастрофата ! . аки не можеш "да изведеш на въската" теоремата на питагор или да решши домашното (ккато се правеше едно време) - значи нищо не знаеш ! . устното "изпитване на дъската" е жизнено важно да се върне ! трябва да може ш "да разказваш урока" и да отговаряш на дъполнителни въпроси от старите уроци ! . защото даже и да "назубриш"+ урока, то със сигурност ще ти остане в главата "за винаги" част от "зазубреното" , а това е критерий "за знаия" ! . трябва да се върне "изпитването на дъската", това развива и опит в "пулично говорене" на учениците !

Има теза и донякъде някакво решение, нооо за тези, които могат да четат и да разбират, а онези с лозунгите академик еди кой и т.н. са машинописки. За по-ясно: проблемът е в опита за създаване на "всестранно развити личности", този опит се изразява в дълбокото му втъкаване в учебните планове, а оттам и в програмите. Децата-вундеркинд не може да бъдат цел на никое нормално масово образование. А решението е - тотална смяна точно на онези планове и програми, наследени от тъпия комунизъм, които произвеждат само плява (в посока премахването на "всестранно развити личности", т.е. по-малко широко, но по-дълбоко образование; например: повече езици, донякъде математика (без самоцелното й усложняване) и много литература, защото тя създава широк мироглед. Такива с-ми има много, но най-добрите са на САЩ и Великобритания (могат да се вземат почти наготово, вместо още да се употребява малоумната съветска с-ма). Колкото до автора на матряла - очевидно не е запознат с най-добрите с-ми и изводите му са повърхностни. Открива проблеми, където има международни с-ми за оценка и тъй като няма за гимназиалното (нито 1-ви, нито 2-ри етап) - не открива проблеми, а там те са ОГРОМНИ. Оттам и висшето ни образование - от бившите соцстрани България е единствената без университет в Топ 1000 в престижните класации на университетите по света (който знае кои са - знае...).

Когато някоя позната ми каже: Моето дете е ПЪЛЕН отличник и ми става и весело, и тъжно. Сещам се за моя съученик Никола от випуск 84/85. Вечно беше на поправки, но наизуст знаеше формулата с = в.т (не ми позволява латиница) и нейните производни. И сега същият този Никола ако награби "пълния отличник", ще го навре в кучи задник откъм знания......

институт за пазарна икономика - платени от американски програми по методика на цру майкопродавци със задача да внушат патологичната идея - "да дойдат американците, ние за нищо не ставаме, нито икономиката ни, нито образованието ни, нито политиката ни.

Че нали минаха 30 години и трябва да сме махнали всичко от тъпия комунизъм, а всестранно развитата личност отдавна е далечен спомен. Що вървим на зле? А, да, вярно бе, нали съм прост не се сетих веднага, комунизмът било, хахахахаха

90% от учениците от 8, 9 ,10, че и 11 клас не могат да съставят 3 изречения едно след друго, да изразят и аргументират мнение. Така е по Гражданско образование, по БЕЛ, История, въобще по хуманитарните предмети. Там където има ученици от малцинства процентът неграмотни по казаните дисциплини достига до 99-100! Същевременно пишем 3, защото бюджета, нали... Отсъствията нямат особено значение, защото, дали ще спрат "детските" или не, няма значение - "детските" отиват при родителя, а от там какво стига до детето и как то го разбира е друг въпрос. Въпросът с телефоните не засягам - едва ли не трябва да си загубя половината час, за да ги убеждавам, че телефонът или трябва да е изключен, или в раницата, или събран.

Я колко НПО-та са, нали сме вече евроатлантици или бъркам ? Имаме американски бази, всичко е точно !

И 100 год. да минат - нищо не означава щом запазили сме уч. планове и програми оттогава. Изтичането на време НЕ променя плановете и програмите, дори след честване на повече от 30 год. "демокрация". Добрите образователни с-ми са интензивни, а съветската (вкл. българската, която е неино копие) е екстензивна. Обратен е подходът в спорта например. В нормалните държави се развива екстензивен спорт (в изключително скъпата земя на Манхатън има толкова много спортни игрища, която ний щяхме да застроим с молове и др. билдинги "за чудо и приказ"). Така на Олимпиада САЩ завършват с най-много медали, а Русия със значително по-малко, но в Русия (както у нас) спортът се развива интензивно - финансират се елитни спортисти, а пари за масов спорт почти няма. Но да се върнем на темата (със спорта просто илюстрирах несъстоятелността на съветската с-ма, която е правила обратното на добрите с-ми, за да постига някакви свои пропагандни цели) - когато едно дете го тъпчеш с малко знания по БЕЛ, адски много по математика, физика, химия, биология, география, история... правиш от него един нефелен незнайко. В добрите образователни с-ми математиката служи за развиване на логическия апарат у детето, а тук самоцелно се усложнява и се превръща в мъчение. Задълбаването при екстензивното обучение е направо смърт за знанието, оттам и плачевните резултати. Ако автора бе имал по-широки познания, щеше да е открил, че проблемите на българското образование започват още в основното и то още в неговия начален етап (1-4 клас), в прогимназиалния дефицитите се задълбочават (5-7 клас), за да достигнем до почти пълно срутване в гимназията, а след това и в т.нар. "висше образование". Ако българските "експерти" ги знаеха и осъзнаваха тези работи - нямаше да сме толкова зле, но те си папагалстват и изтъкват българчетата-медалисти от световни състезания и др.т. Самозванците не знаят обаче, че за образователната с-ма се съди по средното ниво, а не по върховите постижения, дължащи се на самото дете.

Тези две системи за оценка на "образованието" са коренно различно. Едната "Т..." има за цел да даде какво учениците са усвоили по стандартна учебна програма. Един пример от статия анализирайки качеството на математическото образование в 8 клас в три страни: Япония, Германия и САЩ. Ето някои изводи от тази статия. Например, математическите разсъждения са били използвани в уроците по математика, както следва: в Япония---в 53% от всички посетени уроци, в Германия---в 20% от уроците и в САЩ---в 0%. За разлика, другата програма "Р..." има за цел работната ръка, и как да се минимизират средствата за създаване на тази работна ръка. Например, ето част от теста (2022): Покупка на автомобил; Продажба на оптични дискове; пр.

От този “институт” дали са се замислили и могат ли да изчислят колко от полагащото се за преглед на един пациент време се губи докато лекарят търси буквите и чука с един пръст по клавиатурата докато пише анамнезата. С висока вероятност до 80 % и му остават само около 20% за докторския преглед. Въведете машинопис по десетопръстната система в гимназиите. Като копирате всичко от американските училищни програми поне изкопирайте нещо положително, там ако не друго , то всеки щрака с невероятна бързина буквите в компютъра - по време на преглед, в банки, административни услуги, и навсякъде

Докато холивуд доминира , нищо не може да помогне ! Имитацията е вродена , ученето е принуда ! Важи и за деца и за възрастни деца ! Вижте имена на фирми , услуги , изрази и т.н и т.н. ! Все едно сме англоговоряща страна ! От филмите, е ! Подражатели ! Папагали ! Погледнете с тези очи и ще прогледнете ! :) Но ще сте по малко щастливи ! :(

Ако случайно установиш, че за нищо не ставаш - веднага стани политик!

Анонимни критикари. Защо не се задействат като учители, например. Или да подемат движение за правилната според тях образователна реформа

Може и депотат!