Проф. Ивайло Дичев: Сакрализирането на "Под игото" е функция на комплексарски национализъм

Преподавателят по културна антропология заяви, че тези, които се вдигнаха на нож срещу издателство „Византия“, разглеждат Вазовия роман като Корана, в който нищо не може да се пипа или превежда

Обратно в новината

Коментари - Проф. Ивайло Дичев: Сакрализирането на "Под игото" е функция на комплексарски национализъм | Днес.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018

Коментари

Простотия до шия е в Бг. Видно е от коментарите.

Ако ти кретене бе прочел последната глава на Под Игото щеше белким да си затваряш гадната уста която би трябвало да ти е отзад за надзидание!

Щом тази мижитурка е прОФесор, тогава Мунчо е академик!!!

Прочети последна глава на Под Игото и си отбележи че Мунчо е повече от Академик а ти си само обикновен идиот!

Профанско , клеветническо писанийце от претенциозен, нищонеправещ, дребен човечец, пълен с комплекси и злоба. Човеченце, като не ти харесват българите и България, марш от тук! И не пипай националните ни светини! Не ги цапай с мръсното си езиче!

ДИЧЕВ, СКРИЙ СЕ, ЛЕКЕ

На първо четене една скандална позиция на Ивайло Дичев...Но само на първо четене.С НЯКОИ ОТ ТЕЗИТЕ МУ НЯМА КАК ДА НЕ СЕ СЪГЛАСИМ,АКО НАИСТИНА ПОЗНАВАМЕ ДОБРЕ СЪДЪРЖАНИЕТО НА РОМАНА И АКО СЕ ВГЛЕДАМЕ ЧЕСТНО В СЕБЕ СИ!ОТНОСНО "ПРЕВОДА" МОГА ДА КАЖА ,ЧЕ Е ПЛИТКОУМНА КАУЗА ПЕРДУТА- НИКОЙ УЧЕНИК НЯМА ДА ГО ПРОЧЕТЕ,КАКТО И ОРИГИНАЛА ,ЗА СЪЖАЛЕНИЕ!А и професорът не защитава идеята на г-жа Стефанова. Повечето страстни защитници на "Под игото" са чели като ученици романа ...или въобще не са го чели.Крещят в изстъпление ,че Вазов е велик,че романът е класическа творба на българската литература! Да ,"Под игото" е гениална творба ,но не като свидетелство за националния героизъм , а поради изключително остроумното и точно представяне на народопсихологията ни.Малцина знаят ,че някои от героите започват художественото си битие в повестта "Чичовци" с подзаглавие в първото издание"Див глог питомно грозде не ражда"(Вазов го маха в следващите издания). "Под игото" има и продължение - романа "Нова земя", в който се проследява пътят на оцелелите герои след Освобождението.С изумление ще откриете превъплъщенията на Бай Ганьо.Впрочем в "Под игото" Бяла черква дава четири жертви след погрома на въстанието - Соколов,Рада,Мунчо и чорбаджи Марко - изпратен на заточение.Как се спасява градът?Най-верните на султана чорбаджии се оказват спасителите.Вазовите обобщения са включени в две глави - "Пиянство на един народ" и "Пробуждане".ЗАСЛУЖАВА СИ ДА СИ ПРИПОМНИМ ТЕЗИ ГЛАВИ , А ЗАЩО НЕ И ЦЯЛАТА ТВОРБА.А МОЖЕ БИ Е ВРЕМЕ ВСЕКИ ДА НАПРАВИ ЗА СЕБЕ СИ СВОЯ ЗАДЪЛБОЧЕН ПРОЧИТ НА ВАЗОВ.

ван Вазов е най великият български писател класик.Той е единственият,който има най богат речник и разни нещастници да се опитват да му променят произведенията е признак на неграмотност от тяхна страна и обида за световно известните творци.И ние да имаме нещо стойностно,с което да се гордеем и все ще се намери някой умник да напише някоя глупост.

Или си е просто педал!

Дичев-комуниста либерал е върл противник на национализма, но какъв парадокс издателството се казва "Византия". А какво е Византийската традиция, ако не гръцки църковен национализъм. За Дичев национализма е зло, но не и гръцкият такъв. Нека си припомним, кой изгаряше богослужебните книги на Кирилица по време на Осм. иго и кой дори днес забранява да се пее в църквите на български и нарежда това да се прави само на гръцки.

"Не съм учител, но виждам, че много деца не четат този роман с удоволствие." Няма да влизам в задочен спор за всичко написано, но ми е любопитно кои произведения изучавани в училище, днешните деца четат с удоволствие? Позволявам си този въпрос, защото имам преки наблюдения от елитна столична гимназия, както и от друга елитна в Бургас.

Кой те направи пък тебе професор бе ПРОФАН недоносен - Ти за КЛАСИКА чувал си ???????????????? Така ли се превеждат световни литерастурни класики , или като ''професор'' още не си стигнал дотам ?!

този също като шефа на БХК използва всеки удобен случай за провокация срещу всичко българско, та изкрено се съмнявам дали българка го е раждала или го е и...ал джендърски г.з!

Гледам 500 коментара , явна никой не е чел оригиналното интервю или не го е разбрал и е потвърдил казаното от Дичев , че ви разиграват националистически ритуал,тук дирижиран от Дира, който е подбрал само определени части от интервюто така, че местното абориген да си реагира, както е учени и да изпълни ритуала , на който е обучавани от училище и пропаганда. Чукча не читател, чукча писател . Веднага личи резултатът от Под игото и литературата за ниви, селяци, каруци, мутри , волове и коне , с която ви губят времето в училище в продължение на 11 г за сметка на цялата световна литература, изучавана в само една година . Резултатът от Под игото и обучението по литература е : народ , който не чете , който в 21 век си избира цар за примиер , после пък двама генерали за президент и премиер, а водачът на опозицията също генерал. Никъде по земята няма хора с толкова объркани понятия, каквито ражда родната образователна система. В края на соца , дори другарите се усетиха и си откриха едно класическо училище за техните децата, да не са в калта на образователната ни кочина с Мунчо, Белчо , Сивушка , Сали Яшар , Андрешко, Другоселеца , Индже, Шибил , Чавдар войвода и баба Илийца и т.н., велики достижения на българския генний

Не съм прочел цялата мъдрост на този професор и за някои неща които казва може и да е прав евентуално. Обаче със сигурност взима повод да ги каже защитавайки нескопосаният опит да се направи превод от български на български на този роман и то без да има нужда. Не беше чак толкова отдавна като го четох и нямах проблем да разбера написаното. Това нескопосано упражнение върху Вазов има може би за цел да принизи словото до ниво шльокавица и да не даде да се пообогати иначе твърде бедният речник на децата. И не знам дали да не нарека комплексарщина точно опита да се отрече родната класика. Иначе съм съгласен, че родното образование не е наред, както и всички други сфери на отечественото ни съвремие. Поколения образователни корифеи от началото на социализма, че досега постигнаха странната ситуация децата да учат все повече и някак си да знаят все по-малко.

Ами ако беше прочел интервюто, щеше да разбереш , че професорът никъде не препоръчва Под игото да се превежда , но срещу това да се сакрализира като Корана и да се изпълняват кръстоносни походи. Дир си е просто подбрал избрани изарзи , така че да промени смисъла на казаното и да се изпълни познатия ни "националистически ритал " по осъждане , както се е изразил антрополога. Ето част от пропуснатия текст текст https://marica.bg/samo-v-marica/intervyuta/prof-ivajlo-dichev-sakraliziraneto-na-pod-igoto-e-funkciq-na-kompleksarski-nacionalizm , в който става дума за съвсем различни неща от подборката на Дира : "Може да се пробват различни стратегии - да се осъвременява езикът, да добавят обяснения в хипертекст, да се предлага на учениците синопсис на съдържанието, да се прожектират екранизации. Въпросът е какво искаме да постигнем. Тези, които се вдигнаха на нож срещу издателство „Византия“, разглеждат Вазовия роман като Корана, в който нищо не може да се пипа или превежда. Ако искаме децата да са запознати само със сюжета - ами може да им се преразкаже в пет страници, и това се прави по света. Ако искаме (както казвате) да ги приканим да влязат в епохата - трябва да направят усилие, включително с речник в ръка, да се пренесат в нея и лингвистически, да научат архаични думи и начини на изразяване. Последното е, разбира се, най-амбициозният план, но има ли училището сили за него? Заслужава ли си всички, а не само децата с по-хуманитарна нагласа, да го правят? И ако да, то защо тъкмо „Под игото“, а не примерно „Чичовци“? Ще остане ли време да „влязат“ в мисълта на Конфуций, Гьоте, Достоевски? На мен лично ми се струва, че текстът на Вазов трябва да се учи като документ за епохата, да се търси в него духът на онова време, бита, манталитета на хората тогава, следосвобожденското героизиране със задна дата на борбите - с една дума - струва ми се, че е по-подходящ за часове по история. Не съм учител, но виждам, че много деца не четат този роман с удоволствие. Изобщо такива текстове превръщат четенето в досадно занимание. Според мен основното усилие трябва да е насочено към възпитаването на интерес към книгата, разбирането и дискутирането на различни текстове, намиране на връзка със собствения живот. Та по-добре да четат съвременни автори, а някъде по-нататък и за по-специализирани класове - българските класици. Мнението ми няма експертна стойност, настоявам обаче подобни експерименти да се обсъждат разумно, без да пораждат (дигитални) кръстоносни походи" . Ето и друга част от интервюто: "Основното, което днес прави неразбираем езика на онази епоха, това е турският, който по османски време се е говорел от повечето хора по нашите земи. Османската империя е наше минало, трябва да го приемем, ако искаме да се отървем от пустите комплекси. След Освобождението турцизмите слизат надолу в стилистичната йерархия и за нас, по-възрастните, които днес все още ги разбираме, звучат по-домашно, махленски, тарикатски. Например бастисвам, батак, будала, дангалак, далавера, кандърма. Моята дъщеря вече не разбира тези колоритни думи.Пуризмът има един резултат - езикът обеднява и не просто губи лексикални единици, защото те се заменят с руски или сега английски чуждици. Бедата е, че изчезва цял един стилистичен пласт. Ако някакви хора искат да наложат Вазов като езикова норма, трябва да се приеме и този турски пласт. И ето ви проблем пред ербап патриотите: хем национална светиня, хем турски!"

другарю дичев, аз лично не бих те упреквал за нищо, ако те видя на гей прайд. не знам кое те спира да присъстваш? нашето мнение и без това е една звездичка във вашата галактика! :-)))

в днешно време никой не е длъжен да помни много думи. важно е да владееш бутоните по аповете на смартфоните, което те прави "мъдър". аз все още държа на богатството на старите речници, които са съкровищницта на езиците, мъдростта на Народа и начина на изражение на собствени мисли, каквито великите автори успяват да напишат от името на героите си. за това са нуждни доста по-дълбоки познания по стилистика и психология, а не само по джендър пропаганда, "професоре". та вашата мисъл е стеснена само до звездички. как преподавате на децата, наистина. и какво?

"Бяха научени да се възмущават... или пък не се отучиха, защото работата си е такава от комунистическо време." ето как лесно научаваме, че да се възмущаваш е една архаична, комунистическа отживелица. много по-модерно и толерантно е да изпадаш в овчи възторг от джендър интернационализма и филантропския глобалистичен, неолиберален болшевизъм, който се противопоставя с голите гърди на гей-прайдите си, срещу "кризата на идентичността, за все по-тежките ни национални комплекси." и точно в тази най-ниска точка на оценката на професора за нас, в този многострадален монолог, той си самозадава сакралния въпрос: "Откъде ли идват?" и сам си отговаря, за което ще сме му задължени за цял живот... разбира се, че заменянето на 6000 думи с нео-коректни звездички в един роман е редовна практика и задължение на псевдо-толерантната цензура и по медиите, е наистина една пълна дреболия, на която само функционално-претенциозни обръщат внимание. може би в съвсем скоро време ще си кореспондираме само с комбинации от поредици звездички, защото заменянето на полит. некоректните думички от богатия, стар речник, с модерен, брюкселски, джендър новоговор, чиито речник се състои най-много от 250 думи и 20-30 научени предварително фрази ще направят както четенето и писането, така и изказването в съвсем безмозъчно, но напълно в духа на времето начинание. накрая: колко полезно е от време на време да четем и професори, а не само дойче веле и еврокомисарки и комисари, чиито речници наброяват доста по-малко от една шеста от "заменените" така благородно 6000 думи. поздрави! :-)))

Г-н професионален ТЪПАНАРИНУ, или бяхте ПРОФЕСОР по нещо си ?! Нищо не разбирате и сте комплексар..., а, да и Сте част от процеса, който пречи да има градивно гражданско общество у нас! Защо е така, няма да обясняваме, че ще получите спазми от напъни да го схванете.

Аз само да попитам, защо такава тиня като тоя безроден урод е преподавател в Софийския университет?

Защото има какво да преподаде, за разлика от теб :) Простичко обяснено - като за теб :)

преподава това, което излиза в публичното пространство до сега от него, трябва даму се забрани тази дейност под страх от затвор за насаждане на антишбългарско мислене!

Все едно да вземеш царска корона от преди 2000 години и да я преправиш в сегашен ,модерен стил.

Много добра позиция на г-н Дичев – субективно-актуална, умерено-плуралистична, а в същото време многопластово-демократична с ненатрапваща се тенденция към глобалистично-либералистична нюансираност и модулационна видоизменчивост при запазване на характерната литературна тоналност в рамките на жанра „възрожденски роман-фантазия “ на тема „Османското присъствие в България“ или с други думи: „Преклонение на по-голямата част българите пред светлата аура-ореол на демократическо-анадолската османска власт в процес на реорганизация-европеизация върсус подмолно-антидържавното поведение на отделни подривни елементи под влияние на гнусно-бруталните опорки на рашистанско-азиатската имперска Демагогия, довела до клетъчното разграждане на мозъчно-сивата емулсия в една или две „революционни“ дебело-сплескани глави !!! Нека всички ни в мощен женско-мъжки смесен хор запеем дванадесетгласно, в динамика форте-форисимо лайтмотива, извлечен като квинтесенция, като мощна поанта от мъдрите слова на гениално-прозорливия професор Ивайло Дичев: „Сакрализирането на „Под игото“ е функция на комплексарски национализъм!“ „Сакрализирането на „Под игото“ е функция на комплексарски национализъм!“ „Сакрализирането на „Под игото“ е функция на комплексарски национализъм!“ Но, с ваше разрешение, ако позволите една минимално-нищожна забележчица към многоуважавания от целия български народ професор Дичев: Не съм съгласна със сравнението на третостепенние роман „Под игото“ със свещено-сакралния, божествено-трансцеденталния Коран – Факела на прогреса-шросперитет на цялата човешка цивилизация под егодата на Мирния Ислям! Не, не и не! Г-н професоре, веднага върнете тези свои необмислено-профански фрази, извинете се веднага пред турско-циганското малцинство в България и се преклонете веднага пред неговата светла аура-ореол!!! Кой ви дава право, как смеете да твърдите толкова брутално и мерзко, че, видите ли, романът на Иван Вазов - "Под игото се третирал първобитно като Корана, в който нищо не може да се пипа или превежда??? Позор! Позор! Позор! Докато сакрализирането на "Под игото" е функция на комплексарски, дълбоко-булгаристански, ксенофическо-озъбен национализъм, на брутална диващина и ментална изостанолост, то сакрализирането на Корана е израз на Преклонението на цялото човечество пред Небесните палати на Всевишния - НАПЪЛНО АДЕКВАТНО И ЛОГИЧНО, нужно като слънцето и въздуха за всяко живо същество от всички полове и джендъри, и не подлежи на никаква, ама на никаква промяна! Корана е общовалидна основа, ярко-непробиваем фундамент на всяко едно Действие и неговото Противодействие Поклон! За мен също остава загадка защо в осъвременената версия на издателство "Византия" са заменени над 6000 архаични думи! Тук става въпрос за все още напълно-актуални, медено-шекерени турцизми, галещи и най-изтънчения слух чрез мелодиката и хармоничната благост на най-великия език в света – турския! Поклон! Поклон! Поклон! Време е да започнем да говорим съвсем открито за кризата на идентичността, за все по-тежките ни национални комплекси – закостеняла функция на ужасяващите ни булгаристанско-ганьовски претенции!!! Защо ли се смятаме се за най-велики, древни, културни, па сме все на опашката. Нека да се вгледаме честно в себе си, да си дадем сметка за това, което сме, и да почнем да ценим онова, което можем, без да страдаме за неща, които нямаме. Долу санстефанския комплекс! Нямаме си Ердоган, Сюлейман Великолепния и Тургут Юзал, ама дай сега да сакрализираме Вазов до небето!!! Романът на Вазов не трябва да се учи и като документ за епохата дори в часовете по история! Време е да забравим това нескопосано, третостепенно, емоционално-неуравновесено писание в рамките на несъществуващия тогава жанр „фентъзи“, роден в разбъркания мозък на един млад и неуравновесен „писател“ в изгнание в Рашистан. под влияние на промиващата руско-имперска, антимюсюлманска пропаганда! Поклон!

браво Мелиха! ти ми направи деня, както обичат да казват партнерите... :-)))

Една ярката защита на тезата на професора за комплексарщината ни, е именно този две педи ферман, еманация на късен панбългарски иронизъм от 21-и век :-)))

това изказване може да бъде изразено, чрез толерантният, брюкселски новоговор така: * век

Може ли вместо Бойчо Огнянов да е Бойко Пожарникаря?

Аз пък се чудя за какво изобщо има такъв 'професор по културна антропология'??? За какво се плаща на такъв 'специалист' по нищо, от парите на българските данъкоплатци ?

Напиши си собствен роман, бе цървул. За пари и история славянобългарска ще затриеш, продажник

Па тя колко е адаптирана, ако знаеш :))))))) В оригинал ще я прочетеш, колкото ще прочетеш и Шекспир. Баси колко цървули кълват тук :)

Браво на проф. Дичев! Най-сетне някой да каже отдавна известната истина!

Горките ни деца, ако този професор им преподава и изпитва!

Вместо да си оправят бъкиите по история за произхода на българите, те се чудят как да затрият произведения на изкуството. Който не разбира български да не чете. Не е нужно да затъпяваме всички само защото няколко идиота не искат да се развиват. Хората говорят по 2-3 езика, четат и пишат на не майчин език, а тука ще обгрижваме неграмотните.

Един дебил на преклонна възраст!!!!!!! Иска да каже че Вазов не е живял тогава а е живял по времето на ГЕРБ!!!!! Аман от простаци в това Бг!!!!!!

Мила Минева, жената на Ивайло Дичев, е 20 години по-млада от него. Хванал я на калъп как я таковал някакъв студент в градинката на 5-ти блок. Оттогава не му работи не само долната глава, а и горната.

"професоре" прочетете за прозореца на Овертон, намерете си в мястото в описаната технология, е ако имате съвест, ако сте платен, което е много по вероятно може и да не го четете, ние знаем

Този "професор" е опасен за подрастващото поколение. Той учи децата на същия нихилизъм, който проповядва самият той. Това е вредно дори, ако щете, за националната сигурност. Поради тази причина той трябва да бъде отстранен от преподавателска дейност. Някой трябва да организира подписка за отстраняването му от ВУЗ-а, където преподава. Иначе нека се изявява по страниците на което си иска издание. Но не и в университета.

Какъв професор е този илитерат и пейтриът. Посегнаха и на вазов и на Under the Yoke , такива като него има в целият свят, едно време са ги валяли в катран и пера и са ги пускали по чаяршията. Дори ирланците още и официално в медиите говорят за английското иго, а такива Интелекти вече пишат за турското или османско присъствие. През края на 14век сме били приблизително 3 млн. както и Англия тогава, през 1870те и Освобождението сме пак 3 млн. докато Англия тогава е била 35-40млн. от които 5-6 млн. ирландци и шотландци. Сега някои нещастници ще хукнат да "превеждат" на елементарен български за първокласници или шльокавица и "История Славянобългарска" а Дичев нека да "преведе" например Стоян Ммихайловски ако е чувал за него.

От турското робство сме излезли 3 милиона, ама охранени като шопари.

Този т.н. професор да си ебе майката!!!

Тоз така наречен професор заедно с ВУЗ-а където преподава да се закрият веднага както и да се отнеме акредитацията на тези, които са позволили подобен кръгъл (айде ще използвам думата) негодник да стигне до титалата професор. Алоу,професоре световнонеизвестен, кой си ти, че да си позволяваш да коригираш народното творчество и великия Вазов? Какво лошо има да си патриот и националист? Ако неговите предци са били мишки и народоотстъпници и са се крили по долапите, то стотици хиляди горди българи (подчертавам патриоти и националисти) са пролели кръвта си и са дали живота си за тази страна. Същата страна в която подобен индивид е достигнал до титлата "професор". С парите от НПО-то да отиде в САЩ и да каже на Тръмп и американците, че не трябва да са патриоти и националисти, да им редактира Конституцията така, да я осъвремени, че е чак от 1776 г. и да им каже, че е стара и архаична пък да видим дали няма да го провесят на някой светофар край Капитолия.

Ивайло Дичев заговори - умира българщината!!!

Еднимити композитори и текстописци си устояват авторските права и глави режат, а Вазов кой да го защити? Но има като професора кой да го оскверни и предаде !!!!!!!

България е демократична страна и идиотии като тази на "проф" Дичев трябва да съществуват , но защо не се дава повече възможност на духовността и българския дух да се изявяват ???

Ивайло Дичев е една плюнка в сравнение с Иван Вазов! Иван Вазов ще бъде четен и помнен от поколения! А тая плюнка...

Супер!

Когато някой иска да го забележат има два варианта- или да каже или направи нещо страшно готино, или да каже или да направи нещо страшно тъпо. Проблема на искащите внимание обаче е че страшно готините неща искат акъл, талант... Абе трудна работа. И не си спомням точно, ама нямаше ли нещо общо с комплексът за малоценност желанието да те забележат на всяка цена?

Кратко и ясно! Тоя ми ти професор, за чеп за зеле не става, а тръгнал да оплюва Вазов! Когато напише нещо макар и от далече наподобяващо творчеството на. Вазов, дори тогава няма да има правото да го оплюва! Вазов е бил човек който е писал от сърце за българския народ, неговата култура и история. А тоя посерков какво СТОЙНОСТНО е писал?! Историята мълчи по въпроса!

Професорът да се прегледа - мегаломанията почти винаги е свързана с комплекс за малоценност. Разбира се, ако становището му не е платено. Тогава си е много добре, човекът. И пари си има и мегаломанията му е финансово подплатена.

Само да направя едно уточнение на термините. За един културен антрополог може би е коректно да нарече феномена “комплексарски национализъм”. Аз, обаче, не съм културен антрополог. Нямам академично звание след магистратурата. И наричам явлението с името, което ми обясни моя дядо. Преди почти петдесет години. “Болката на несбъднатото българско единение” - така му казваше. Той беше преселник б Бургаско от Одринска Тракия.Другите ми баба и дядо, пък, са преселници от Бесарабия и Румъния в Балчик след Крайовската спогодба от 1940 година. Целите мои родове, всички мои роднини, седем лели и чичовци, двадесет и трима първи братовчеди и сигурно двеста втори и трети са израснали с разказите за тази българска болка. Или поне за част от нея, защото говорим за милиони българи изживели крушението на идеала на пет поколения от поне 150 години насам всички българи да живеят заедно в една държава. И, да, този идеал е бил използван от всякаква политическа паплач, като между другото биват използвани идеалите. Но и от академична такава. И, да, този идеал е сринат под ударите на политическите безумства в четири войни. Един милион български войници умряха под знамената на този идеал. Болката от провала и толкова много смърт е смразяваща вече поколения наред. И може би е вярно, че се е създал национален комплекс. Но е крайно надменно да обвиниш един народ в комплексарщина, когато реагира и се опитва да опази символите на идеала. Романът е такъв символ на българския идеал. И да, удавен в кръв. Невъзможен. Но си мисля, какво ще остане от мен ако ги няма моите идеали. И къде са моите идеали ако ги няма символите, които ги определят. Кой ще бъда аз тогава?

След този коментар професорът трябва яко да се засрами Подписвам се под всяка твоя дума. Има неща, които не ги ли чувстваш и академик да станеш - пак не ставаш човек. Жив и здрав да си!

Ай сиктир ве професора, аман от глупости

Не знам как я мислите тука, топраккардешлер( сънародници), но ако някой се изгаври в Турция с уважавана турска институция или произведение, най-малкото което ще му се случи е да го изгонят веднага от държавния университет ( където папа народна пара между другото ). Второто нещо е да го тикнат в зандана. И третото - това, което се случи с едни наши писатели, които много обичаха да си правят майтап с всичко - Азис Несин и Сабахатин Али. И всеки обикновен турчин би го заплюл в сурата. Да ни е жив и здрав янлъшпрофесор Ивайло, американски хизмекяр.

Храни куче да те лае. Такава морална деградация и израждане в днешно време се вижда. Но на ниво с такива "претенции", съчетана с такава наглост и високомерие. Това е рядкост. Като иска да ни се присмива и да ни плюе, да бъде уволнен от СУ и да се оправя сам. За какво трябва да получава от моите пари. Очевидно не струва и няма на какво стойностно нещо да научи студентите.

Така, ще да е електорате, щото: "Парата прави фукарата и "Царица е парица". Да са му живи, здрави, Америките за България и Африка, Космоса и други подобни "...Според него, романът на Вазов трябва да се учи като документ за епохата, да се търси в него духът на онова време, бита, манталитета на хората..." Епохата включва и изразите и думите, включва речта тогаващна, на миналите поколения също им е било трудно, може би при ученето.... Но сега съсипаха какво ли не, утре може за по-лесно на така наречените "ученици" да певадат и на древно-сарматски език...

Шекспир го има издаден и на староанглийски и на съвременен английски. Стига сте се втелявали тук. Прав е човекът, овчар или професор. Тук форумът пръщи от комплексарщина. Като не ви харесва книгата, не я купувайте. Стга скърцане! И за някои тук на които не им е ясна концепцията за авторските права, 100 години след издаването си, всяка творба минава в публичния домейн и не подлежи на авторски права.

Скудоумнико, ще рече, че ако искаш можеш да я издадеш с твоето име ли, а лисугер? Отделно - който най-много упоребява "комплесарщина" за другите е обектвино установено, че е неговия личен комплекс за малоценност. Аре!

СкОдоумник, не СкУдоумник комлеКсарщина, не комплесарщина Пълен член на "неговия" Кой го е установил обективно? Референции, без приказки на изуст, моля!! А що се отнася до издаването от мое/твое име, няма дори да коментирам липсата на мислене на елементарно ниво.

"на изуст" ???? граматичната полиция нещо се дъни. буахаха Иначе - не те упреквам, в бързината всеки може да сгреши буква тук или там. А липсата на смислен отговор на казаното по-горе, а само заяждане с правописа е показателна.

Фазане, бива бива, ама да корегираш с претенция е брутално при това: СкУдоумник си е така, не както предлагаш ти (или някой професор Дичев примерно) "на изуст"??? Моля?

верно ли бе че така се пише... скОдоумник а не скудоумник? ?? Уф на мама фазанчето , ми че то било кОрефей на мисълта..! Мама ши му купи от новата книжка на професора да може и то да я прочете без да срича!!

И Черноризец Храбър го има на старобългарски и на съвременен език...

Книгата е четивна и в оригнал , не е нужно да се осъвременява . А Дичев не е прав (както винаги) , защото всичките му тези са изградени на анти-национална основа , и проповядващи мултикултурализъм ... но се вижда, че тоя мулти-култи бъркоч не работи, че е една утопия като комунизма и също като него отива към бунището на историята

А нас Шекспир не ни интересува, нито ни вълнува на какъв език и как е издаван. Нито ми е ясно каква е ситуацията и има ли нещо общо с нашата. А ценителите и разбирачите на Шекспир искат да четат оригинала. Останалото е за новото поколение юзъри на живота, ощетени или неизползващи главите си. Вазов предава духа на времето чрез определен език. Това е автентично произведение. Нарушаването на езика губи автентичността и получаваме едно менте. При теб се наблюдава комплексарщината. А във форум всичко е на скорости и граматиката малко е на заден план. Което е общоприето. "Стга скърцане!", нали?

И това означава, че ако я преиздаваш, не плащаш авторски права никому, но не и че можеш да я пренапишеш.

А и Шекспир - 16 век, Вазов -19 - 20 век!

В обожаваните от подобни просветени "космополити" Щати някои всяка сутрин вдигат американското знаме пред къщата си. Те какви са, също ли комплексари? И какво лошо има да се гордееш с народа си? И докато потомците на други мъже от други страни, завоювали с огън и меч половината свят и избили маса народ, се гордеят с кървавите ръце на дедите си, моят прадядо и дядо мирно са орали нивиците си, хранели са челядта си, не са търсели чуждо, но и своето не давали, и са били мирни и трудолюбиви хора., със страх от Бога и любов към Отечеството. Точно затова се гордея с тях. Това е искал да ни завещае и Вазов в "Под игото". Да се срамуваш от тази книга е все едно да се срамуваш от майка си и баща си.

Ами не е точно така , подобни "космополити " презират американците, които вдигат флага си пред къщата ..за тях "читави" са само онези мили комуняго-демократи, които боготворят Бърни Сандърс , защитават нелегалните мигранти , смятат , че Ислямът е религията на мира и, че всичкото зло на света идва от хетеросексуланият бял мъж християнин :)

Изпитвам погнуса от този пишман (няма да превеждам думата!) професор. Колко ли мозъци е промил!???

Тоз е като малко дете или по- скоро инфантил. Не дай- боже някой нещо да направи някоя глупост или друг да му възрази и професора веднага на опаки и на контра...

ПрофесорЪТ Дичев дали е прочел коментарите ? Ако да, то отдавна трябва да се е гръмнал или заврял в миша дупка. Еййй, от далеко им личи на соросоидната сган!

за да се гръмне човек - трябва да има съвест. соросоидната сган дали има такава, щом взема пари за поръчки!

Дичка, не се дръж все едно са ти потънали гемиите или казано по-разбираемо за тебе, като човешки индивид на когото са потънали кораби, превозвали неговото карго! Вместо това, напъни титаничния си мозък и вземи да осъвремениш поезията на Вазов, щото е неправилна и нерабираема! Да ти помогна, а? Например това: "О, Шипка! Три деня младите дружини как прохода бранят." Ма кво е това, бе?! Напълно неразбираемо за учениците и неефективно от образователна гл. точка! Може спокоойно да стане на: "О, връх Свети Никола в Стара планина с надморска височина 1326 м! В продължение на три денонощия новосъздадените военни формирования организирани в батальони водят отбранителни бойни действия на планинския проход (седловина) Шипка в централната част на Шипченска планина (част от Средна Стара планина, в Община Габрово, област Габрово и Община Казанлък, област Стара Загора, който е една от най-важните транспортни връзки между Северна и Южна България." Звучи, нали, а Дичка? Издържано е от всякъде - и от културна гл.точка, че е и разбираемо и образователно за хлапетата!

Who, жив да си! Ашколсун, аркадаш!