Азиатски или финландски модел за нашето образование?

Повечето от седмокласниците не продължават на втория модул по математика, не защото се затрудняват, а защото са решили да останат в същото училище.

Обратно в новината

Коментари - Азиатски или финландски модел за нашето образование? | Днес.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018

Коментари

Това показва ясно ,че посоката на разрушаване на българското образование успешно е изпълнена. Какво ли трябва да се случи това да се промени при образователното ниво на управляващите..........?

Пробвах теста по математика първи модул. Времето от 60мин. е крайно недостатъчно за 20 задачи, които имат и подзадачи и подусловия със свободен текст. Доста от задачите са с объркващо условие и изискват време за осмисляне, подвеждащи са. Променете това недоразумение или може да говорим за терор над децата ... с голяма мъка изкарах 30 точки от 65 възможни без подготовка.

Умници, в държава с разсипано образование и при наличие на зам.-министър лъжец, който го усуква, а не назовава истината за липса на учители трябват две неща: 1-во: яко възмездие над политиците, които предизвикаха с престъпното си отношение към просветата сълзите на учителите. Докато има пенсии на учители, напуснали образователната система след 1989, в размер под 500 евро, ние не заслужаваме нови учители! 2-ро: Нужни са пари, ужасно много пари не само за заплати, но и за перфектна подготовка и мотивация на бъдещите учители в университетите. днес младите колеги не могат да възпитават, а обучават пто тъпи учебни програми, образователни направления и прочее щуротии... Да не говорим, че в журнала на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, в разделя за образование, от години не се посочва, че в България има ефективна система за качествена подготовка на учители! Това важи най-вече за СУ "Св. Кл. Охридски"!!! * ...има и продължение: нито един нормален родител, чието дете завършва педагогическа дисциплина няма да допусне детето му да иде курва-курбан за интеграция на ромското малцинство. Учителите са втората категория, която яде бой и е унижявана - основно в смесените региони. И на това никой не обръща внимание. Жалкото е, че бивш депутат и днес - действаш учител заяви в ефир, че за медиите е новина, но за учитилите е нормално да бъдат малтретирани от родители. Конкретния случай ке отнася до агресия на родител от ромски произход над учителка от генетично чист български произход!

"...учебниците са претрупани с материал, който не се изучава задълбочено." "А всъщност трябва да научим децата да мислят..." "...финландския модел го няма това стресиращо учене при учениците и затова успехът е чрез мотивирането им да научават смислени неща, които са важни и развиват мисленето им." В края на краищата, въпросът е, кое е по-жизнено важно: да знаеш да решаваш много задачи в момента или да се справяш с житейските проблеми, като имаш стабилни знания, като си научен как да мислиш, имаш развито творческо въображение достатъчна енергия, мотивация, психическо и физическо здраве останали след училищните програми. Факта, че китайците се стремят да купуват ноу-хоу от европейските страни, говори в полза на Финландския модел, и въобще на Европейския модел. Преди 50 години "Германският" модел работеше чудесно в България. Но дисциплина и изключително уважение към учителите от старна на ученицита и държавата, са задължителни, както беше преди 50 години. Необходимо е и ученицита да се учат на силно родолюбие и правослана вяра.

Не ви трябват чужди модели - дръжте българския! Ама не сегашния, а този отпреди "демокрацията". Направете учителската професия уважавана като подбирате кадрите и им дадете едно прилично заплащане да могат да си покриват сметките и да отидат на море за 10 дни (хората ще са доволни дори на това). Дайте ПРАВА на учителите и ЗАДЪЛЖЕНИЯ на учениците (сега учителите са безправни букви, а лекетата и техните родители си позволяват да се гаврят с тях именно поради тази причина). Разкарайте делегираните бюджети, които принуждават директорите да държат и най-големите гамени в училището, защото всеки гамен или отличник носят една и съща сума на училището. От друга страна, тези бюджети дават възможност на недобросъвестните директори (а такива с лопата да ги ринеш) да крадат и да провеждат политика по заплатите "мой-не мой" човек. Но за какво говоря аз, като тя рибата от главата е вмирисана - сега смърди на куневско!

Децата все повече затъпяват, за сметка на това пък материала се увеличава и става омагьосан кръг.Учат 12 години, не е нужно още от началното да ги товарят с толкова много материал.

Типично по западен образец - децата не са научили материала, значи материалът бил труден или твърде много. Ти да видиш! А това, че децата не са научили материала защото не са положили грам усилие? Че никой не ги мотивира да учат, а точно обратното? Че в медиите се толерира и възвеличава простотията и шмекеруването, а не знанието и умението? Или пък че повечето родители грам внимание не обръщат на неща като възпитание, култура, образование и ценностната система, а само гледат отрочето да има последния модел смартфон? Там е проблемът, не в материала или системата. Ама не, ние ще променяме критерите, за да отчетем нещо на края. Докато започнат да излизат пълни идиоти от училищата, ама с петици и шестици, защото са се научили да си връзват обувките, примерно.

КАКЪВ МАТЕМАТИК-УЧИТЕЛ Е АЛЕКСАНДРОВ, ЗА ДА БЪДЕ "СЪВЕТНИК" НА ТОВА НЕКАДЪРНО ЧУДОВИЩЕ КУНЕВА! КОЙ СЪТВОРИ ТАЗИ ПРОКОБА КУНЕВА ДА Е МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО?! И ДВАМАТА ДА СИ ПОДАДЪТ ОСТАВКАТА ВЕДНАГА! НАЙ-МАЛКО 150 ЧИНОВНИЦИ ОТ МОН ТРЯБВА ДА ИЗЧЕЗНАТ ВЕДНАГА ОТ ТАМ! НАЦИОНАЛЕН КОНКУРС ЗА ЕТКСПЕРТИ ОТ УЧИТЕЛИ И ДИРЕКТОРИ НА У-ЩА, С 15-20 ГОДИШЕН СТАЖ! КОЙ ПЕНСИОНИРА ИНСПЕКТОРА ПО МАТЕМАТИКА - РАЙКОВ И НАЗНАЧИ МИРИЗЛИВАТА, "ДИРЕКТОР" НА ФР.ГИМНАЗИЯ /9-ТО У-ЩЕ СОФИЯ- МАЛИНСКА/ - БОЙКО БОРИСОВ!?БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ Е В БЪРЗ РАЗПАД! НИЩО НЕ МОЖЕ ДА ГО СПАСИ! КОЙ НАЗНАЧИ ЗА МИНИСТЪР СЕРГЕЙ ИГНАТОВ И ДНЕС ВИСШИТЕ УЧИЛИЩА В БГ ИМАТ ХИЛЯДИ "ПРОФЕСОРИ" И "ДОЦЕНТИ", КОИТО НЯМАТ НИЩО ОБЩО С ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА? КОИ ТИЧАТ И ВИКАТ ЗА ГОЛЕМИ ЗАПЛАТИ НА УЧИТЕЛИТЕ, А ДВОЙКИТЕ В УЧИЛИЩЕ РАСТЪТ...? МОЖЕ ДА СИ ХУБАВО МОМИЧЕ ИЛИ МЛАДА ГОСПОЖА, ДА СЕ СЪБУЖДАШ В ЛЕГЛАТА НА ТОЗИ ИЛИ ОНЗИ "ИЗБРАН"..., ДА НЕ СИ ВЛИЗЪЛА НА УРОК В УЧИЛИШЕН КЛАС, НО ДА СИ ЗАМ. МИНИСТЪР И ДА ПИШЕШ ЗАКОНИ ЗА ОБРАЗОВАНИЕТО... НИЩО НЕ ЗНАЕТЕ, БЪЛГАРИ, КАКВО НИКАКВО ОБРАЗОВАНИЕ ИМАТЕ В МОМЕНТА В БЪЛГАРИЯ! ВЕЧЕ МИРИШЕ, СМЪРДИ НА ГНИЕНЕ... ЕДИНСТВЕНОТО, С КОЕТО СЕ СЛАВЕШЕ БЪЛГАРИЯ В МИНАЛОТО /ПРЕДИ 30-40 ГОДИНИ/ БЕШЕ ОБРАЗОВАНИЕТО, ДНЕС ТОВА Е БЛАТО!

Международната олимпиада по физика, математика и информатика 2016 год. Блестяща победа на математиците от СМГ, Оксфорд я обяви за световен лидер!В отборното класиране СМГ е на първо място ! На настоящата 12 олимпиада в Казахстан отборът от СМ се е представил блестящо: В раздел Математика златен медал имат Александър Чергански (12 клас), Деница Маркова (12 клас), Виолета Найденова (11 клас), а Даниел Атанасов (12 клас) се връща със сребърен медал. В раздел Информатика Христо Венев (12 клас) се връща с първото място и златен медал. Сребърен медал е присъден за Иво Дилов (12 клас). Във Физиката злато завоюва Светлин Тотев (12 клас), а Никола Пулев сребърен медал.

Знаеш ли каква оценка е имал по математика великият писател Лев Н. Толстой и кога се е запознал с физиката гениалният Нютон?

завършил съм НПМГ през 90те год - средно имахме по 7 часа на ден - някой път и 8 - с двата сип-а. После вкъщи учех по 4-5 часа всеки ден - и събота и неделя също. И тогава имахме съученици, които в това време спяха по кафенетата. Всеки си избира.

Материала е претрупан, домашните гигантски и резултат- липса на желание за познание.Това е страшно.Това е геноцид над децата ни.

Този квартален даскал,в чиито изказвания не долових грам педагогическа грамотност,е съветник на министъра.Изказва се и по проблемите на литературното обучение.Именит наш музикант ,наскоро върнал се от Финландия,където е бил учител по музика,каза по телевизията,че нашата образователна система е в ПЪТИ по-добра от финландската!?Искам да чуя истински математик като Сава Гроздев например,а не този неграмотник!

Мързи ги да учат. Моделът им виновен.

Яд ги е че наще деца вземат медали от олимпиадите и са първи и сега започват,финлански,или азиатски метод.......Не .....Български метод!!!!!

Може и да стане, ако докарате азиатчета или финландчета.

Този Александров да не говори глупости, а просто да отвори учебниците, учебните програми и планове, и да ги въведе. Да въведе и дисциплината от тогава. това стига и пак ще почнем да печелим всички олимпиади по света.

someone

проблема в образованието е като навсякъде другаде - приоритет е 'усвояване' на наши и евро пари - демек крадене. за какво мислите печатат нови учебници постоянно - държавни пари за печатари и автори.

чудесен български модел, но той не е на правешкия каскет, а на възрожденските ни учители. Без МОН и инспекторати, дори без издателски учебници, сътвориха чудо. Вземете само даскал Ботю - двама от учениците му станаха поети-класици.

Стария социалистически Български модел!Преоткрийте топлата вода!

И какъв ви беше модела професоре? Зубрим наизуст, учителя изпитва по ред на номерата, ученика декламира и това е. Ами като си професор, трябва да си наясно, че сегашното положение на образованието е следствие от миналото. Тези процеси са бавни, сега сеем а резулатите са след 100 години.

Изпитвал по ред на номерата!Не пиши глупости сополанко!

Да, горе-долу така беше! Аз съм от това поколение. Но разликата между мен и теб е, че ти си зубрил наизуст, защото толкова явно ти е бил капацитът, а аз и сега си спомням почти всичко и мога да помагам на децата си по всички предмети. В момента живея в чужбина - в една от най-развитите държави (да им имам "развитието", ама това е друга тема), но съм в пълен потрес от образователната им система (всъщност такава няма). Възрастните не могат да смятат без да използват пръстите и на ръцете и на краката. Почти не знаят чужди езици, за световна класика и поезия не са и чували. България и Ботсвана са едно и също и т.н. и т.н. Но си живуркат в NoKnowLand и се чувстват добре, защото им се втълпява нон-стоп, че по-хубаво от тука няма и че те са пъпът на света. А "живеенето" им е от покриване на кредитна карта до кредтна карта - напред са с по няколко десетки хиляди. Да ги поканиш на ресторант, е все едно, че звезден дъжд ги е посипал (те обаче никога няма да поканят някого на ресторант - най-много на BBQ в задното дворче на Нато Пропърти бунгалото). Ходят за по една седмица до Куба или Мексико (и то най-често на кредит), но това е като за нас да отскочим до Гърция или Турция. За тях с пълна сила важи мъдростта, че човек е щастлив, когато не знае колко е нещастен. Чакам с нетърпение да се прибера в страната си, пък кой каквото ще да говори за нея! Да имаме адски много проблеми - простотия, агресия, слаба икономика и още куп други косури, но ние имаме нещо, което тук го няма - душевност, поглед отвъд материалното, любопитство към света, жажда за себепознание.

Математиката в най0фоляма степен допринася за развитието на мисълта. Хората добри по математика имат и по-високо самочувствие. От тук и голямата роля на математиката.

самочувствието няма нищо общо но първото е факт.

прав си, аз познавам такива мислители, които не могат да разделят сламата на две магарета, но имат самочуствие на Нютон.

В Азия колкото повече остаряваш, толкова повече те уважават. У нас е точно обратното! Там имат култ към предците и учителите. Освен това образованието е издигнато в култ. Все неща, които е добре да копираме. ако искаме да сме уважавана нация.

"По математика се учат неща отпреди 50 години и съвременни. Затова децата претрупани." Това е идиотизъм изречен от тоз експарт. какви са нови закони и неща в математика и физика се изучават в Училище? 28-ми закон на Ньютона? ч5 теорема на питагор? Заради такива "експерти" , дето всеки пробутва свое скапано издателство образование е кекаво. 1 модул, 10 модул ...

През последните 26 години образованието нарочно се съсипва по заръка от западните ни "партньори" и е паднало под дъното. Преди това обаче също не беше добро - германско-руски модел на развиване на теории, разтягане на локуми, зазубряне на купища ненужни факти и "теми" и резултатът беше "отличници" с нулев резултат на практика. В моментната ситуация единствено родителите, ако имат някакъв интелект могат да научат и подтикнат децата си към ИСТИНСКИ знания. Интернет е ПЪЛЕН с БЕЗПЛАТНИ материали във всички области; само трябва желание и манталитет за учене!

Ако беше истински учен, щеше да знаеш, че каквата наука все още се прави в България, е почти изцяло благодарение на "западните ти врагове". ПОгромната част от научната апаратура е произведена на Запад и пристига в България на практика като дарение. Повечето от най-успешните ни учени са такива благодарениа на това, което са научили на Запад и дори сега продължават да работят нещо смислено и публикуват благодарение на колаборациите си със западни партньори. Великата соц. нАука едно Веро не можа да сътвори самостоятелно, та и него трябваше да крадата НТР-тата от омразния Запад.

Ужас!!!! Тия хора в МОН не са със себе си!

ако си интелигентен и трудолюбив, дори да си беден, може да получиш висококачествено средно и висше образование.

модула на Тато! Сега с тая седерасия и простотия и магаретата по поляната не могат изброят. Срамота разсипаха всичко строено от Народа.

При Него и доматите бяхо от кило единия нагоре, и струваха по 2ст килото....

дето не успя да ни построи завода за цели проводници...

доматите бяха домати не ГМО, кебапчета кебапчета и бирата бира.

със сигурност си покрил минималните критерии за да вземеш диплом, което е явно непосилна задача замного ученици. Основното, което трябва да разберете е, че образователната система ти дава възможностите, а не сяда да учи вместо тебе - всеки сам прави избора си за 7-ца ли ше учи или за 3 минус.. Важното е образователната система да се води от топ 5.те процента а не от дъното както е сега.

Към финландският може да се добавят само математиката и екстремното време от китайският модел. Това обаче, трябваше да се случи преди 15 години. Днес животът е в ръцете на ИТ. Моделирането на ефективна образователна система, изобщо не е в компетенцията на ангажираните лица. Те са като шимпанзета в атомна електроцентрала..

финландския образователен модел както и шведския са доказани боклуци, но вие не се интересувате да прочетете нещо странично. Както не знаете как в ЮК обществените училища са само забавления, таблети и смях, но богатите влиятелни хора пращат децата си в скъпите частни, където таблетите не са разрешени а се пише с тебешир....вие си правете сметките кой управлява британия дали тези от щастливите обществени училища или другите?

Ясно. Тебеширът управлява Британия!

Децата на университетските преподаватели например учатв много добри училища. Прекрасно би било и у нас преподавателите да бяха сред "богатите", ама си тънем в мизерията на соца.

И кой отрича финландският модел, че не разбрах? И защо на тестовете на PISA Финландия води пред всички други страни в ОИСР (Великобритания с рециталите на Шекспир е дори след Холандия и Германия ).

Абсолютно "за" финландския модел. Всеки поне малко запознат човек ще ви каже, че азиатският модел учи на подчинение, а финландският учи на мислене... Но най-добре е все пак да има някой с глава на раменете и в образователното министерство, който да не разчита на готови формули отнякъде, а да зададе параметри на "български модел"! Все пак сме в България!

финландския модел създава маса неграмотни тюфлеци, които се управляват много по-лесно от останалите.

Финландският модел е базиран на това, че детските мозъци не трябва да се претоварват, за да могат да растат. Всеки знае, че като се претовари "зацикля и блокира". На малките деца им се преподава във вид на игра и на всички им е интересно.

Финландското и азиатските типове образование са за хуманоиди от типа хомо сапиенс. В България межу 5 и 10 % от населениети са от този вид, така че тези системи няма как да се приложат повсевместно, най-вече тази финландската, която предполага самоконтрол, скромност, честност и уважение.

Оставете я тая математика, защо не се въведе гражданско образование, като по белия свят? Да се изучават правата, ролята на институциите, политическите модели? Това нашите няма да го направят, как ще допуснат те кратуните в бостана да разберат, че имат права? Правата ту са само за царя тиква и приближените му.

Модел за нашето образование е РАПОНСКИ.

Чета кометарите и се чудя.. абе хора слезте на земята. Защо им е на да учат математика и български... Трябва да се наблегне на предмети, които имат преспектива в България и са достъпни. Стралба с пистолет, шофиране с 250, също и музика, на български с ориенталски ритми, за да може да се излиза на концерти в чужбина. Аман от глупаци. ПРОМЯНА Е НУЖНА ВЕДНАГА. Иначе се харчат пари за образование, което не води до реализация.

Това се нарича адекватно образование. Така и децата ще си остават в България, понеже никой няма да има шанс за западен университет, а не както сега да ми напускат страната половината.

По-добре да учиш 10 неща, но да ги научиш перфектно и за цял живот, отколкото да учиш 100 неща и да не научиш нито едно!

тебе явно дори и старото време не е успяло да те научи как и къде се използва Й и къде И с ударение... всяко време е пълно със своята пропаганда - или твърдиш, че сегашното образование няма пропаганда? това което остава вечно е науката - математика, химия, физика както и изкуството - литература, музика, изящно....всичко друго е променливо.

Че какво му на африканския модел, който се прилага в момента, че да го сменяме с афганистански или финландски ;) направо да махат трудните предмети от програма и готово, има математика-има проблем, няма математика-няма проблем

Сигурно е имало реформи, но не са ни довели до лоши резултати мисля. А сега - виждаме всички.

Средното бълваше работническа интелигнеция и целта на образованието беше безпрекословно подчинение и благоговение пред партийните функционери и семействата им.

Магурата. По официален курс 1$ трябваше да струва 1 лев. По реален се продаваше за 3. Така и с "качественото" соц-образование.

На кого му е нужна математиката? На някой да му се е налагало да решава задачи по геометрия в практиката? Или да решава системи уравнения? Математиката трябва да се намали и да се въведат часове за разясняване на истината за комунизма. Също и трябва да си изучава Георги Марков. Тези неща са важни, за да научат малките за ужасите на този човеконенавистен строй, за тази черна диктатура, за жестоката бедност крайния недоимък тогава

Ако това вземе да се изучава, не след дълго младото поколение ще върне "член 1" в Конституцията :)

ето такива тапири като тебе са рака, който разяжда образователните състими, ма не само в бг, ами и на други места по Света.

Познавам програмисти които се чувстват много добре и имат когато и колкото си искат работа - един час работа като програмист - двадесет долара!И на пазара на труда има глад за такива специалисти. Други въпроси?

Ей ,реформаторе,гелме оформено,вземи и научи кой и какъв ,какво е писал при едните господари и после при другите. Аман ти и от илитерати .

И в МОН, като в техномаркет, избора е между Nokia и Samsung.

Другото, което трябва да се промени, е това благоговеене пред учещите и завършилите в чужбина. Може едва да е изкласил в селския университет в Германия, но щом е там, значи е голяма работа. Едва ли в Унгария, Словения, Словакия така бият чела пред завършилите университети на средно ниво в Дания, Холандия и т.н. Нито пък всички учиници и студенти във Финландия и Азия са отличници. Това трябва да се разбере от министерството и от обществото. Преследването на оценка на всяка цена се нарича бележкарство.

someone

не е така. аз завърших в търновския и се нагледах на простащина и баи ганювци - в чужбина е по-добре.

Абсолютно си прав. Още не можем да надмогнем провинциализма си. В университетите в чужбина се влиза без изпит, просто има квоти за чуждестранни студенти, които трябва да се запълнят, а образованието си е бизнес навсякъде какво да се лъжем. Много от българите не завършват в чужбина никакви университети, а т. нар висши училища, нещо като нашите полувисши институти навремето, което в никакъв случай не е университет.

someone

ами ходи в търновския - доцент ме изпреварваше на опашката за кафе с нагла мутра - щом е доцент мисли има право да прережда без извинение - такова възпитание ли искаш? и това е само 1/100 от което съм видял.

ЧЕРТЕЖ - нарисуван триъгълник РАЗСЪЖДЕНИЯ - видимо от чертежа, фигурата има три страни и три ъгли ОЦЕНКА - 3

КАКЪВ МАТЕМАТИК-УЧИТЕЛ Е АЛЕКСАНДРОВ, ЗА ДА БЪДЕ "СЪВЕТНИК" НА ТОВА НЕКАДЪРНО ЧУДОВИЩЕ КУНЕВА! КОЙ СЪТВОРИ ТАЗИ ПРОКОБА КУНЕВА ДА Е МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО?! И ДВАМАТА ДА СИ ПОДАДЪТ ОСТАВКАТА ВЕДНАГА! НАЙ-МАЛКО 150 ЧИНОВНИЦИ ОТ МОН ТРЯБВА ДА ИЗЧЕЗНАТ ВЕДНАГА ОТ ТАМ! НАЦИОНАЛЕН КОНКУРС ЗА ЕТКСПЕРТИ ОТ УЧИТЕЛИ И ДИРЕКТОРИ НА У-ЩА, С 15-20 ГОДИШЕН СТАЖ! КОЙ ПЕНСИОНИРА ИНСПЕКТОРА ПО МАТЕМАТИКА - РАЙКОВ И НАЗНАЧИ МИРИЗЛИВАТА, "ДИРЕКТОР" НА ФР.ГИМНАЗИЯ /9-ТО У-ЩЕ СОФИЯ- МАЛИНСКА/ - БОЙКО БОРИСОВ!?БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ Е В БЪРЗ РАЗПАД! НИЩО НЕ МОЖЕ ДА ГО СПАСИ! КОЙ НАЗНАЧИ ЗА МИНИСТЪР СЕРГЕЙ ИГНАТОВ И ДНЕС ВИСШИТЕ УЧИЛИЩА В БГ ИМАТ ХИЛЯДИ "ПРОФЕСОРИ" И "ДОЦЕНТИ", КОИТО НЯМАТ НИЩО ОБЩО С ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА? КОИ ТИЧАТ И ВИКАТ ЗА ГОЛЕМИ ЗАПЛАТИ НА УЧИТЕЛИТЕ, А ДВОЙКИТЕ В УЧИЛИЩЕ РАСТЪТ...? МОЖЕ ДА СИ ХУБАВО МОМИЧЕ ИЛИ МЛАДА ГОСПОЖА, ДА СЕ СЪБУЖДАШ В ЛЕГЛАТА НА ТОЗИ ИЛИ ОНЗИ "ИЗБРАН"..., ДА НЕ СИ ВЛИЗЪЛА НА УРОК В УЧИЛИШЕН КЛАС, НО ДА СИ ЗАМ. МИНИСТЪР И ДА ПИШЕШ ЗАКОНИ ЗА ОБРАЗОВАНИЕТО... НИЩО НЕ ЗНАЕТЕ, БЪЛГАРИ, КАКВО НИКАКВО ОБРАЗОВАНИЕ ИМАТЕ В МОМЕНТА В БЪЛГАРИЯ! ВЕЧЕ МИРИШЕ, СМЪРДИ НА ГНИЕНЕ... ЕДИНСТВЕНОТО, С КОЕТО СЕ СЛАВЕШЕ БЪЛГАРИЯ В МИНАЛОТО /ПРЕДИ 30-40 ГОДИНИ/ БЕШЕ ОБРАЗОВАНИЕТО, ДНЕС ТОВА Е БЛАТО!

Глупости- азиатски, финландски модел. Върнете нашата система от 70-те години. Извадете първо детските книжки с приказки и илюстрации от онова време, чрез които се възпитаваха и занимаваха децата още преди училище.Чудесни разказвачи, близки до детето илюстрации. Сега - неподходящ стил, трябва да им преразказваш съдържанието със свои думи, картинките от прехвалени художници, не ми се поглеждат. Извадете и преиздайте старите буквари , читанки и другите първи учебници.. Нека по тях да учат децата, пък да видим какъв ще е резултата. Махнете по 3-4-5 издания от различни автори на учебниците по всеки предмет, оставете просто един вариант на учебника, по който да учат децата на еднаква възраст, във всяко населено място, независимо от преценката на местния учител.Иначе става пълна каша. И потресаващо лоши резултати. Пък и учителите да преминават периодично курсове/семинари за усъвършенстване. А "свободните" университети ? Бълват девалвирани кадри с купени дипломи, без познания. Нататък се вижда какво става. И още много други...Тези, които получават заплати да помислят за това. Добрият модел на образование е българският . Старият български модел с който са се изучили обикновени но стойностни хора, световно известни архитекти и инженери, лекари. И всеки от нас знаеше историята на България, познаваше произведенията на класиците, до сега помни и рецитира стихове от нашите български поети . Стига с експериментите.

Браво, госпожо! Респект!

И децата от онова време върнете, кото кой не слушпака, айде в трудово-възпитателното или интерната, както му викаха. не

Стига с тая математика! Това се приема в България за някаква свръхнаука, все едно всички ще ги правим софтуерни инженери. Може да не те бива по математика, но да си добър по география, биология, история... Двойките по БЕЛ са много по-притеснителни от тези по математика, защото всеки трябва да е грамотен, да владее на прилично ниво официалния език на страната и да умее да се изразява писмено без грешки. Да не мислите, че в чужбина всички завършват училище с пълен отличен? Трябва да се спре с това изкуствено присаждане на модели. Моделите работят за съответните държави, защото те сами са ги разработили спрямо своите условия, манталитет и т.н.

първо математиката е супер наука ама това няма значение в случая. никой не кара никого да завършва с отличие - просто обществото е определеило, кои са минималните изисквания за всеки завършващ. Основният проблем е, че завършващите не могат да покрият минимилания критерий за получаване на диплом и изкарват двойки. Колко трудно е да проумеете това? За софтуерен инженер много математика не се иска между другото ама тва е друга тема.

20 години експерименти със системата и какво очаквате? То хубаво да взаимстваме от чужди успешни модели, ама дали са приложими към нашата действителност? И що ли ми се струва, че ще искате нещо, дето ще е в интерес само на вашето съсловие? Почти никой не говори за нивото на учителите, а това е част от проблема. За никой не е тайна, че педагогика в близкото минало завършваха хора, които общо взето на ставаха за друго. И сега е така. В комбинация с безобразните и многобройни учебници картинката става ясна. Децата не учели - глупави били, родителите били незаинтересовани и какви ли не още теории сме чували. Но за мен няма логика днешните деца да са с по-скромни възможности от мама и тате.

Преди да изпратите децата си в училище положете известни усилия да ги възпитате. Няма как да се налеят знания, създадат умения у арогатни игноранти, незачитащи труда у усилията на другите, неуважаващи учителите си и научени на еснафщина още от прохождането си. Сега повече ги интересува не кой повече знае, а кой е с по-скъпи маратонки, на кой телевизора му е с повече инчове, на кой баща му кара по-мощен джип и ли може да върши повече неща безнаказано.

ChatGPT

Азиатски модел няма да вирее тука. Ако там ученик нападне или обиди учител си рита професионалното бъдеще. И защо да е стресиращо? Това, че са заети в училище през целия ден е много добре измислено и е регулирано, така, че да не бъдат стресирани. Обикновено следобедните занимания са клубни дейности и спорт. При нас клубните дейности са след 12ч вечерта и учениците не спортуват а спиртуват

тва ми е любимата теория за слушане на некой родители, как децата им били много стресрани и претоварени - и когато ги видиш тези деца не правят нищо абсолютно - цъкат си телефоните или таблетите по цял ден, получават всичко на готово дори дето се вика обеда не си топлят сами и посредствено само мрънкат, че всичко им е тежко. еми бъдещето за такива е само едно и те си го знаят.

А по времето на "скапания соц" говорехме за български модел на образование..........