Обединяват матура и изпит за гимназия след 7 клас

Един изпит да обедини външното оценяване по български език и литература (БЕЛ) на завършващите седми клас и изпитът по БЕЛ за прием в профилираните и професионалните училища и паралелки.

Обратно в новината

Коментари - Обединяват матура и изпит за гимназия след 7 клас | Днес.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018

Коментари

Има училища,в които тенденциозно се увеличават оценките в края на годината,така че трябва да има равнопоставеност.

Пълна безмислица е системата на външното оценяване. То по принцип цялото образование вече е проформа. Това оценяване само мотивира учителите да не изискват от учениците, а все повече да си затварят очите за пропоските им, да не оставят на поправителни, защото това говори зле за училището и за тях самите, пък има ли някакъв смисъл да се хабят нерви и да се обяснява нещо, за което по-голямата част от обществото вече се е разпоредило? Много учители се чувстват по-скоро гувернантки, никакъв авторитет. Та защо когато има изпити да не помогнат на учениците от собственото си училище да изберат правилния отговор? -това ще повиши рейнтинга им, рейтинга на училището и разбира се заплатата му с 20-на може би лева един или два пъти годишно от диференцираното заплащане. Ако някой не знае повечето училища имат скала за оценяване на учители от учениците в училището. Ми тези ученици нали утре ще гласуват за тези учители или поне ще се изкажат... Пък и 20 лева са си пари все пак. Защо да се притесняваме за неграмотността на децата, като толкова неграмотни ни управляват и са на възлови позиции...а и като под въпрос е оцеляването на учителя в материалния ни свят, да не говорим за децата му...Но това е друга тема, макар и свързана с тези миниматури. Децата са измислили перфектни системи за подсказване - например ако верният отговор е втора подточка, показват два пръста. Ако се пита за верния отговор на даден въпрос се показват броя пръсти първо на въпроса и след това броя пръсти съответни на подточката. Като това разбира се става за части от секундата и най-строгия наблюдаващ е възможно да не види. Сами разбирате... Казвали са ми го деца след като са издържали така наречените матури, включително и по моя предмет - английски език, ученици, които в пети клас не знаеха азбуката, при положение, че английски се учи задължително от втори, изкараха 4-ки на теста, а аз ги заплашвах, че оценката им от матурите ще е показателна за годишната им оценка - опитвах се им създам стимул да учат... сигурно съм била смешна в очите им. И като си помисля, че подобни ученици ще имат късмета да влязят в елитни училища.... просто от сега се замислям дали да не емигрирам, поне на детето си да намеря що годе сносно училище макар и общинско в долнопробен квартал, но в чужбина и да му спестя цялата тази пародия...на българско образование. Поне чуждия език ще научи без да се налага да посещава скъпи извънучилищни образователни институции.

Пълна безмислица е системата на външното оценяване. То по принцип цялото образование вече е проформа. Това оценяване само мотивира учителите да не изискват от учениците, а все повече да си затварят очите за пропоските им, да не оставят на поправителни, защото това говори зле за училището и за тях самите, пък има ли някакъв смисъл да се хабят нерви и да се обяснява нещо, за което по-голямата част от обществото вече се е разпоредило? Много учители се чувстват по-скоро гувернантки, никакъв авторитет. Та защо когато има изпити да не помогнат на учениците от собственото си училище да изберат правилния отговор? -това ще повиши рейнтинга им, рейтинга на училището и разбира се заплатата му с 20-на може би лева един или два пъти годишно от диференцираното заплащане. Ако някой не знае повечето училища имат скала за оценяване на учители от учениците в училището. Ми тези ученици нали утре ще гласуват за тези учители или поне ще се изкажат... Пък и 20 лева са си пари все пак. Защо да се притесняваме за неграмотността на децата, като толкова неграмотни ни управляват и са на възлови позиции...а и като под въпрос е оцеляването на учителя в материалния ни свят, да не говорим за децата му...Но това е друга тема, макар и свързана с тези миниматури. Децата са измислили перфектни системи за подсказване - например ако верният отговор е втора подточка, показват два пръста. Ако се пита за верния отговор на даден въпрос се показват броя пръсти първо на въпроса и след това броя пръсти съответни на подточката. Като това разбира се става за части от секундата и най-строгия наблюдаващ е възможно да не види. Сами разбирате... Казвали са ми го деца след като са издържали така наречените матури, включително и по моя предмет - английски език, ученици, които в пети клас не знаеха азбуката, при положение, че английски се учи задължително от втори, изкараха 4-ки на теста, а аз ги заплашвах, че оценката им от матурите ще е показателна за годишната им оценка - опитвах се им създам стимул да учат... сигурно съм била смешна в очите им. И като си помисля, че подобни ученици ще имат късмета да влязят в елитни училища.... просто от сега се замислям дали да не емигрирам, поне на детето си да намеря що годе сносно училище макар и общинско в долнопробен квартал, но в чужбина и да му спестя цялата тази пародия...на българско образование. Поне чуждия език ще научи без да се налага да посещава скъпи извънучилищни образователни институции.

не съм съгласна с матурите след седми клас, защото учителите много подсказват, а тогава става така:(например)двойк получава 20точки, а умните получават 15т. По-добре да има изпит в елитните гимназии,там никой няма да подсказва(разбира се, ако някой не плати на квестора за това)

Четох много по този въпрос (понеже аз тази година ще кандидатствам)и последната версия,която чух беше,че ще бъдем в нашите училища,но ще ни бъдат квестори преподаватели от други училища. Ако може някой,който знае нещо друго за матурите след 7-ми клас да ми пише ,защото наистина вече се притеснявам!

Ще съобщя няколко факта по тази тема.Проверявал съм работи външно оценяване по математика.Първо не съм съгласен да има тестове по математика, но това е тема на друго и то дълъго обсъждане.Когато за пръв път се появиха тестовете и след това имаше въпроси,които по тежеста си съответстваха на една задача от предните начина за провеждане на изпита.Твърденията на колегите от университета, че един математик ще ги реши за 30/тридесет минути/ за мен не есъстоятелно.При това имаше и някакви странни въпроси с още по странни отговори по други дисциплини. При външното оценяване една ученичка от цигански произход, на която знаех възможностите изкара 18 точки, а друг сравнително добър ученик изкара 7 точки.Ще кажете случайност. При проверяването ми на работи от други училища на въпрос с верен отговор примерно 39.324 всички бяха отговорили вярно без никаква чернова.Израза беше достатъчно сложен. Много такива проблеми могат да бъдат изложени, но тези ме ядосаха.

Фандъкова е най-слабият министър в настоящия кабинет.Преди това беше директор спусната с парашут в73 СОУ, където учеше дъщеря ми.Мисля, че си спомняте какво нововъведение направи за записване в детските градини. Догодина ще се получи същото и със 7 клас.Ще обезличи елитните езикови гимназии, ако изпитите не се провеждат в друго училище с чужди квестори. Само тогава ще се получат обективни оценки на учениците.

фандъкова е най-слабият министър в това правителство.

Горките наши деца! Знаете ли, че те се обучават по т.нар. нов учебен план, който е в сила и за учениците от таз годишния 8-ми клас? За зло нещастие обаче, нашите деца (7 кл.) са опитните мишлета... При тях за първи път се проведе външно оценяване в 4, 5, 6 кл., а сега им предстои и в 7 кл. Да не говорим, че колкото по-нагоре вървим, толкова материала се усложнява все повече и повече. Случваше се да предавам един и същ урок в 5 кл. (по новия учебен план) и 6 кл. (по стария учебен план) при това не лесен. А сега твърде е вероятно учениците от 8 кл. да учат по старите учебници, т.е. материал, който вече са учили ... , което е пълна безмислица - те трябваше да завършат основно образование след 7 кл., а готовността ни за това е никаква. Да се върна на външните оценявания - има една прословута Наредба 6, която регламентира мин.брой изпитвания, както и това, че повече от две писмени изпитвания не може да има за 1 учебна седмица. И изведнъж самото министерство нарушава своята наредба? Нашите деца държат по 3-4 писмени изпита за седмица (общо те са 6). Отделно от това са и кл. раб. по бълг.ез. и математика. Разбирате, че говорим за доста сериозна натовареност - пред това ДЗИ изглеждат шега работа (говорим за 13-год. деца). Не ми допада варианта тест в две части - за прием в елитни училища. Знаете ли, че в много училища квесторите вземат активно участие във външното оценяване? Не е гаранция, че и директора е против това - те самите трябва да покажат по-добри резултати сред останалите училища. Та нали до известна степен това е оценка-гарант за добрата работата на учителя, а от там и на директора, престиж за училището. Твърде е възможно по-добрите резултати да носят и по-високо заплащане (нали се говореше за стълбове на финансиране на образованието). Нека има изпит и то в училищата, за които се кандидатства! Това е гаранция, че ще има елитни училища, а не маса, която ще притопи добрите. Ако се приеме варианта, 2 в 1, като изпита се провежда в училището, в което се обучава ученика твърде е вероятно част от добрите ученици да не влязат в елитните гимназии, а техните места да бъдат заети от ученици, на които е подсказвано активно... Учителите ще ме разберат. Дано това не се случи...

Не е проблема в матурите, а как ще се провежда( по точно, къде). Децата ще са си в училищата или ще ги разпределят в други, както по изпитите. Защото, ако са си по училищата, не е сигурно кого ще проверяват: тях или учителите им.

Най-зле е за умните и знаещите, явно целта е те да бъдат претопени в общата неграмотна маса. Съгласна съм с всички колеги, писали преди мен,няма да могат да се отсеят наистина добрите и в езиковите гимназии ще попаднат абсолютни аутсайдери.След години тези училища ще се изравнят с обикновените квартални недоразумения и който иска да научи нещо трябва да го прави извън училище, срещу заплащане съответно - 20-30лв/урок....Радв се, че отпадат частните уроци!

като знам как се отнасяше с пренебрежение сина ми към тези прословути матури, защото бяха просто проформа и дори децата го разбираха/ че да не са прости!/,сега ги издигат в култ до ниво авторитетно оценяване на децата за по-нататък,. ...Фандъкова не става а нещо повече от дребен общински чиновник в дребна случайна община...

Външното оценяване се провежда към края на учебната година и е с време един учебен час! То не дава изобщо ясна представа за нивото на знанията на учениците. Провежда се всеки пореден ден от 10 часа и е голямо натоварването за децата. Като се има предвид, че преди края на срока се правят и класни работи и изходни нива и изпитвания писмени и устни за формиране на годишния успех можете да си представите на какво са подложени децата! Преподавам по български език. Външното оценяване започва с български език. Класната работа, която се явява и изходно равнище бе направена. Но преговорът почти се провали, защото по принцип часовете са заложени като първи, втори или трети час. Децата не бяха в състояние да работят в час, защото очакваха следващата доза изпитване. Така доста часове бяха малко ефективни. Малоумие е две седмици подред да се прави външно оценяване всеки ден. Вторият модул всъщност ще бъде един допълнителен изпит. Така се заменя една терминология с друга, но реално децата ще бъдат още по-натоварени. Все пак това са сериозни изпити и не знам как родителите търпят това издевателство над децата.

Никой не спори, че като идея предложението е добро. Всички мои колеги обаче се притесняват от начина на осъществяване на тази идея. Досега седмокласниците се явяваха на изпит не в своето училище /най-често/ и ги оценяваха не собствените им учители. Това даваше поне някаква гаранция за обективно оценяване. Сега външното оценяване се провежда така : децата са в своята класна стая, пазени от квестори от своето училище, по две на чин без никаква преграда помежду им и се оценяват от учителите в своето училище. Ако на някого не му е ясно какви са възможностите за опорочаване при тази схема... А, и преди часа за външно оценяване имаха други часове, а след него - други часове ... Написах всичко това за незапознатите - останалите са наясно. Така че идеята не е лоша, просто начинът на осъществяване - ами НЕ е този!

Според мен изпитите трябва да акцентуват на това, което е най-важно да се знае от един седмикласник - да пише грамотно и свързано, да мисли логично - да решава не много трудни задачи. За езиковите гимназии наистина е необходимо детето да е грамотно на родния си език. Изучаването на език е създаването на механизъм в главата, който се основава на правилата в граматиката, лексиката, стилистиката... С течение на времето, когато той стане механичен, човек вече може да ползва езика свободно.

Стига с тия ялови експерименти. Доиде някои министър и почне да сипе от глупави по-глупави промени, а мекотелите около него веднага почват да се възхищават колко са добри предложенията му и той вземе че сам си повялва, че глупостите му са велики. Да велики са ама са велики глупости. Затова децата ни излизат все по-неграмотни. Спрете, имахме страхотна образователна система преди 30 години, възхищаваше ни се цяла Европа.

от всичко това страдат децата...трябват традиции

В идеята има рационално зрънце, но мисля, че не е достатъчно добре обмислена съобразно с конкретните условия във всички училища и традиционната намеса на учителите при справянето на техните възпитаници с тестовете при т.нар. миниматура. Мисля, че съвсем ще се опорочи приемът в гимназии и няма да могат да се сформират паралелки с наистина отлични ученици. Продължава размиването и вече е невъзможно да има наистина елитни средни училища. Това ощетява именно най-добрите ученици, които попадат в паралелки, които по състав и ниво не се различават от паралелките, в които са били в основното училище.

и сте се окаже, че учителите в малките села имат най-умните деца!!!!

ясна работа )))))) ... във една сграда , първо се прави фундамента, системата не се променя в измисленето на изпити или матури ...

Логична стъпка. След като с оценките от матурите може да се кандидатства за прием във ВУЗ, защо да не бъде същото и за приема след 7ми клас, поне що се отнася до изпитите по БЕЛ и математика. Такава мярка според мен ще спести и време и средства.

аз съм от експерименталния випуск 66 , когато въведоха матурите / след 11 клас /,т.е.задължителната матура по български език и литература.след няколко години се осъзнаха,че това е погрешно.смятам,че и сега новото правителство ще трябва ДА ОТМЕНИ ИЗЦЯЛО МАТУРИТЕ И ЗА 7 , И ЗА 12 КЛАС , АКО ИСКА ДА РАЗЧИТА НА НАШАТА - РОДИТЕЛСКА ПОДКРЕПА . защото матурата едва ли ще стресне и накара да научи нещо ученик, който 12 години не е успял да го научи - най - много до попречи на децата да се подготвят за кандидат - студентските изпити , защото не навсякъде може да се ползва оценката от матурата. а и това е стрес най-вече за знаещите деца, за ученолюбивите - на другите им е все едно.матурата още повече бърка в и без това опразнения джоб на българските родители ,имайки пред вид частните уроци , на които неминуемо щи трябва да се отива.за сведение детето ми е отличник , и то от истинските , до сега не зная какво значи частни уроци , аз навремето държах матура по български и литература , а това с нищо не ми помогна в по-нататъшната ми реализация като лекар.призовавам правителството да премахне матурите изцяло.

Спете спокойно, деца! И родители най-вече. Така предложената промяна всъщност не променя нищо! Външното оценяване за 6. клас е от 25 въпроса; изпитите след 7. клас досега съдържаха по 50 въпроса. Следователно взимат се 25 по-леки въпроса и те формират външното оценяване като първи модул; децата с по-амбициозни родители пък решават още по 25 въпроса и с бала си от двата модула участват в класирането за т.нар. елитни училища. Така се получава 2 в 1 и се съвместява външно оценяване с кандидатстне. Добро решение. Още повече, че предстои и приемането на нов закон за просветата. Ако пък и самите тестове бяха на ниво....м-м-м-м. но къде ли има пълно щастие?!

Аз съм ЗА с двете ръце. най-напред трябва да го направят с гимназиите и после с университетите. Стига вече са идвали отличници от селата, където вуйчо, стринка и леля са им писали седмици и бала им е 166. Трябва да има еднакво оценяване и всички да са пред равни критерии. Който иска да учи напред трябва да се бори за оценка, който не - да направят така че всички да могат да изкарат 3 и да отиват на нивата (и без това там няма кой да работи).След това вдигат заплатите на учителите и частните уроци стават не нужни. Тогва ще има шанс сегашните първолаци да станат нещо по-добро от сегашните 12то класници, който са шампиони по алкохолизъм и простотия (не всички разбира се)

звучи логично и много добре!дано не се окаже порно!!

с всяка година се измислят все повече простотии.Аз тази година бях 7 клас и държах изпит и мога да кажа че този който го беше измислил ваобще и не знаеше какво се учи.нямам нищо против изпитите но не всички са гениичета.

Смени ли се властта (министъра) веднага следват някакви промени в изпити/правила и т.н. Целта е да се забележи, че новият е направил нещо. И обикновено промяната е като се обърне точно наопаки от текущото положение.

Добре е да не вземат отношение хора, които не са в системата. Стига сме били професори все в областта на образованието. Нека всеки да си гледа специалността и професията и да остави училището на учителите. Те все пак не дават акъл как да се строят магистралите или тем подобни.

Ясене,напълно ви подкрепям!Нямам нищо против г-жа Фандъкова.Много ми е симпатична.Обаче всяка година нови неща.Горките деца вече не знаят какво да правят.А за родителите няма да коментирам.

Добро предложение, за езиковите гимназии- истинските елитни училища- места за всички няма и трябва да се отсеят добрите. Не може без изпити,който се стресира от учене да ходи да работи

Браво ! Един умен министър да направи нещо за децата !

Браво ! Един умен министър да направи нещо за децата !

И аз мисля като теб тогава не съм бил роден, но това не ми рпечи да мисля че така е било по-добре ;)

защо не отменят поне външното оценяване за тези, които ще кандидатстват. Съвсем вече се уляха!

Те това се вика попадение в десетката! Стрелци много, но мишената е една.

Някога имаше от първо до четвърто отделение ,от пети до 11-ти клас и освобождаване от устен изпит на отличниците след 11-ти.Станахме професори,доктори и системата не се променяше с десетилетия.Сега всеки управляващ измисля от глупави,по глупави ноновъведения и травмира родители и ученици.

Каква е тая матура?! Нали матурата е след 12 клас