Кой продава услугата и кой събира приходите от тол такси и винетки
Проф. Олег Асенов, експерт електронно отчитане на пътни такси, в подкаста за анализи "Директно в новините"
Бързането и решаването на частни казуси в промените в Закона за пътищата приети в последните дни от работата на 48-ото Народно събрание, доведе до формирането на текстове, които са трудно изпълними или неизпълними. Ето защо следващия парламент трябва да прегледа тези текстове, като привлече експерти по темата, каза проф. Олег Асенов, експерт електронно отчитане на пътни такси.
В България работи система за смесено таксуване за всички видове пътни такси, както тези за камиони за изминато разстояние наречени тол такси, така и винетните такси за леки коли, които отчитат време - седмица, един месец, три и 12-сет месеца. Това означава, че електронната винетка независимо от къде е била купена - от бензиностанция, терминал на самообслужване или от Български пощи, трябва до петата минута да е активна и над 300 камери по пътищата в България вече да са разбрали, че този автомобил има право да пътува. Поради това, проф. Асенов не приема определянето в закона на тези продажби като посредничество и се присъединява към аргументите на агенция "Пътна инфраструктура" по темата.
Ролята на Националните доставчици на услугата е регламентирана в европейското законодателство, каза проф. Асенов. Той припомни директива на ЕК, според която се въвежда понятието Европейска услуга за електронно таксуване, която се вменява на субекти наречени доставчици на услугата. Има друг субект, който събира пътните такси и това в нашия случай са АПИ и Националното тол управление. Те са органът, който определя таксите и потвърждава данните от доставчиците на услугата, но не извършва дейностите свързани с предоставянето на услугата. Регламентираният модел от европейското законодателство, е моделът на бъдещето, категоричен е проф. Олег Асенов.
- Какво е решението на пропуските в набързо приетите промени в Закона за пътищата?
- Политизират ли се техническите въпроси, свързани с тол и какви последствие може да има?
- Съществува ли риск от намаляване на приходите от пътни такси и несправедливо таксуване?
- Да очакваме ли проблем с платената годишна винетка при промяна в собствеността на автомобила?
- Какво е бъдещето на тол в Европа и как стои България на европейската тол карта?
Отговорите на проф. Олег Асенов гледайте в коментарния подкаст "Директно в новините" със Стефан Кунчев.
Последвайте ни в: Spotify - Google Podcasts - Apple Podcasts - Anchor - Pocket Casts - RadioPublic
Визитка:
Проф. Олег Асенов е доктор на науките по "Информатика и компютърни науки", преподавател във Великотърновския университет " Св. Св. Кирил и Методий", както и в Техническите университети в Габрово, Русе и Пловдив, където води дисциплини в областта на компютърните науки. Автор е на над 60 научни публикации, монографии и учебници.
Проф. Асенов е експерт в областта на електронното отчитане на пътни такси и в периода 2019 - 2021 г. участва във внедряването на системата за електронно таксуване на пътищата, като ръководител на отдел
"Управление на информационна система и инфраструктура" на Агенция "Пътна инфраструктура", а по-късно и като член на Управителния съвет и директор на Националното тол управление.
НАЙ
12-годишното момиче от катастрофата между Плевен и Луковит издъхна на път за болницата
Първият български F-16 кацна в Испания
Красимира Трифонова в съда към роднините на убития Пейо Пеев: Изчадия!
"Колеги, прибирайте се": Полицейски шефове опитали да спрат спецакция. МВР: Знаем за случая
Бащата на загиналото дете край Плевен: За този път има десетки сигнали и над 30 катастрофи
Първият български F-16 кацна в Испания
Пак не всички получиха съобщение от BG-ALERT, но тестът се смята за успешен
Русия предупреди за катастрофални последици, ако Тръмп бомбардира Иран
12-годишното момиче от катастрофата между Плевен и Луковит издъхна на път за болницата
"Колеги, прибирайте се": Полицейски шефове опитали да спрат спецакция. МВР: Знаем за случая