Това е решението на Парижкия арбитраж по няколкогодишното дело, което купувачът на фалиралата авиокомпания води срещу българската държава. Решението още не е оповестено официално от ответниците по иска на Зееви - Агенцията за приватизация и Министерството на финансите. Междувременно България заведе контрадело в Парижкия арбитраж за 8 млн. долара срещу бившия собственик на авиокомпанията заради неизпълнени инвестиционни обещания, което още не е приключило. Зееви започна да съди българската държава през 2001 г., след като Софийският градски съд обяви авиокомпанията в процедура по несъстоятелност. Първоначално страна по делото беше само Агенцията за приватизация. Две години по-късно като ответник беше привлечено и Министерството на финансите. Общо претенциите на Зееви бяха за над 230 млн. долара. - по 12 иска - за отнетия статут на национален превозвач, за плащани обезщетения на пилоти, за дълга на бившите югославски железници към "Балкан", за задължения на компанията към Ръководство "Въздушно движение", по лизингови договори и др. Над половината от сумата бе редуцирана от Парижкия арбитраж още преди започването на делото и то се води за 105 млн. долара. На финала уваженият иск е за над 23 млн. долара, но от него ще се приспаднат близо 13 млн. долара насрещни претенции на българската страна. Половината от исковете по делото са изцяло отхвърлени от съда, а другата половина са уважени по принцип, но по тях Зееви не е доказал размера на вредите, за които претендира, обясниха източниците на "Дневник". Страната е осъдена за заемите, които Зееви е дал на "Балкан" и които не е успял да си върне, защото компанията е фалирала. Сумата от 10 млн. долара трябва да бъде платена до 30 дни, след като решението бъде връчено на страните. Ако това не стане, Зееви може да заведе дело в България за признаване на решението на арбитража. "Въпреки че всички искове към моя клиент - Агенцията за приватизация, са отхвърлени, уваженият иск спрямо държавата е пренебрежимо нисък спрямо първоначално заявения от Зееви", коментира пред "Дневник" адвокат Ивайло Дерменджиев, който представляваше АП в делото. Българският национален превозвач бе продаден на Гад Зееви през лятото на 1999 г. Израелският бизнесмен в консорциум с авиокомпанията "Аркия" купи 75% от акциите на "Балкан" за 150 хил. долара. Те бяха единственият кандидат за затъналия в дългове авиопревозвач, който при липса на сделка трябваше да бъде фалиран според споразумението с МВФ. Скоро след сключването на сделката "Аркия" се оттегли, Зееви остана самостоятелен собственик и няколко месеца по-късно прекрати полетите на българската авиокомпания. Междувременно израелският бизнесмен беше успял да продаде акциите на "Балкан"в SITA (Международната асоциация за телекомуникационни връзки) на стойност над 40 млн. долара, разпродаде и активи и недвижими имоти, собственост на "Балкан". Полетите на националния превозвач бяха възстановени месец след като съдът започна процедура по несъстоятелност и назначи синдици в "Балкан". Това стана с помощта на правителствения авиоотряд, защото България щеше да загуби слотовете на националния превозвач - времето, запазено за кацане и обслужване на съответните летища. През 2002 г. авиокомпанията беше обявена във фалит, след като основните й кредитори отхвърлиха оздравителния план на синдиците. Тогавашният транспортен министър Пламен Петров коментира: "Не позволихме на Гад Зееви да се върне, защото приемането на оздравителен план означаваше управлението на компанията отново да премине в негови ръце. На мястото на "Балкан" с пари от бюджета беше създадена нова авиокомпания - "България ер", която пое дестинациите и персонала на старата. До края на тази година националният превозвач ще има нов собственик - само преди няколко дни правителството определи "Балкан Хемус груп", собственост на варненската икономическа група ТИМ, за победител в конкурса за продажбата на "България ер". Предстои Агенцията за приватизация и избраният купувач да подпишат приватизационния договор. Контраделото на държавата срещу Гад Зееви е заради неправомерна продажба на акциите в SITA и заради неизпълнение на инвестиционната програма, предвидена в приватизационния договор. Страна по това дело е Агенцията за следприватизационен контрол. То бе блокирано, изчаквайки решението на арбитража по делото на Зееви срещу България. В понеделник адвокат Дерменджиев прогнозира, че искът най-вероятно ще бъде възобновен. През ноември м.г. прокуратурата възобнови спряното дело за приватизацията на БГА "Балкан". МВР предаде девет папки с материали за сделката с националния авиопревозвач на главния прокурор, а на разпит бяха извикани трима министри от кабинета "Костов", който сключи сделката със Зееви.