Това каза пред журналисти Богомил Николов, изпълнителен директор на Българската национална асоциация на потребителите. Асоциацията е започнала мониториринг от месец и половина и е установила 10 фалшиви продукта, на чиито етикети е изписано "биопродукт" - ориз, леща, боб, мюсли, стафиди, кисело мляко, кашкавал, оцет и др. Хубавото е, че не е открит нито един вносен хранителен продукт със заблуждаващи потребителите етикети. Освен изписването на "био" и "еко" на етикета, е констатирано, че някои имена на фирми съдържат "био" или "еко", което също заблуждава потребителите. Био- и екопродуктите в България трябва да бъдат сертифицирани по определени критерии, на етикета да бъде изписано, че продуктът е сертифициран и кой орган го е сертифицирал и да има отпечатана калинка - българският знак за биологично земеделие, обясни Николов. Сертифицираните производители в страната ни са 168, а продуктите, които се продават като "био" и "еко" са много повече, допълни Николов.
Няма нито един санкциониран български производител, който некоректно е етикетирал продукта си. Асоциацията е изпратила писма до 31 производители, които трябва да бъдат сертифицирани. Ако не се сертифицират, ще уведомим контролните органи, заплаши Николов. Био - и екопродуктите са няколко пъти по-скъпи от конвенционалните им аналози, каза Герасим Герасимов, програмен директор на Швейцарската агенция за развитие и сътрудничество. Разликата в цените им достига до 30 процента, уточни той. Биологичен зеленчук се отглежда върху земя, която в продължение на две години не е третирана с торове или други химически съставки, обясни Герасимов. Той обясни, че при поява на плевели те трябва да се отстраняват с машина по механичен начин. Болестите по доматите, например, се третират само с два разрешени препарата - "син камък" или сяра. Целият процес по отглеждането на биопродукт оскъпява крайната продукция, добави Герасимов. Нито един сертифициран производител не предлага плодове и зеленчуци по пазарите. Те се продават само в големите супермаркети, уточни Николов.