Това предвижда проектът за нова Наредба за превоз на пътници и условия за пътуване с масовия градски транспорт на територията на Столична община.

Наредбата е изцяло нова, заради въвеждането на "зелен" и "бял" билет при мръсен въздух, пускане на нощен транспорт, внедряване на електронната система за таксуване и подобряване на услугите на обществения транспорт, съобщиха от транспортната комисия.

В момента глобата за пътник без билет е 50 лева, но ако откаже да я плати, му пишат акт за 200 лева. С промените максималната глоба вече ще е 50 лева.

Според вносителите на наредбата гратисчиите ще намалеят след въвеждането на електронната тикет система, защото са разписани редица мерки, сред които и видеоконтрол.

Отпада и изискването за перфориране на билет за багаж в градския транспорт. 

"Спираме да искаме пари на хората с куфари в обществения транспорт", коментира  зам.-председателят на транспортната комисия Зафир Зарков.

С един билет или карта пътникът ще може да превози личния си багаж колкото е във възможностите му, обясни той.

Промяна в цената на билета и картите за градския транспорт няма,  но се предвижда 2 лева карта за нощен транспорт.

Наредбата въвежда "зелен" и "бял" билет при превишаване на нормите на замърсяване на въздуха в София. Зеленият билет остава на цена на 1 лев, а белият ще е безплатен.

Новата наредба е одобрена от транспортната комисия на СОС и ще бъде публикувана до дни за едномесечно обществено обсъждане на сайта на Общинския съвет. След това документът ще бъде гласуван от Градския парламент. Очаква се да влезе в сила до пролетта.

Електронната тикет система ще се случи най-рано след две години. В момента процедурата за избор на изпълнител се обжалва, съобщи директорът на ЦГМ Христиан Петров. Ще има и 6 месеца експериментален срок, който да установи разстояние или време да отчита превозният документ.

Новата наредба разписва всички технологични начини за закупуването на е-билет -  телефон, дебитна или кредитна карта. Хартиеният билет обаче няма да се "пенсионира".

До пролетта ще тръгне експериментално нощен транспорт в София. Ще има няколко линии, които ще се пресичат в центъра, но все още не е уточнено кои ще са те, съобщи още Петров.

Сигурно е обаче, че метрото няма да работи през нощта, заради необходимостта от технологично време за престой, а и бил най-скъпият транспорт, обясниха от транспортната комисия.

Сигурно е и, че картата за градски транспорт няма да важи за нощно придвижване, тъй като това е допълнителна услуга, която не е включена в цената й.

"Синя зона" няма да поскъпне засега, стана ясно от думите на Зарков по повод думите на премиера Бойко Борисов, който по-рано предложи Столична община да направи скъпа зона за автомобили в центъра на София.

Зарков обясни, че комисията е обсъждала вариант за двойно поскъпване на "синя зона" при замърсяване на въздуха, но по технологични причини е станало ясно, че това сега не може да стане. Мерките срещу замърсяване на въздуха обаче са динамични и не изключват поскъпване на "синя зона".