На практика ще бъдат премахнати въздушните трасета и авиокомпаниите ще могат да летят към всяка една точка след предварително планиране и решение от страна на техните екипажи, в зависимост от метеорологичните условия (вятъра), обясни Динев, цитиран от БТА.

Единствената цел на новата система е постигане на най-ефективните траектории на полетите, най-малък разход на гориво и разпространение на вредни емисии.

"Това е концепция, която допълнително ще натовари ръководителите на полети, но след анализите за безопасност сме уверени, че ще се справим", каза генералният директор на РВД.

Той уточни, че системата няма да доведе до увеличаване на летищните такси, а дали ще се стигне до поевтиняване на самолетните билети, зависи от  авиокомпаниите.

Генералният директор на РВД бе категоричен, че премахването на предварителния трафик и въвеждането на свободното планиране няма да обърка по никакъв начин разписанията на полетите - не се променят полетите, идеята е да се промени начинът на планиране.

"Очакваме да се случи следното: излитане от Истанбул, след преминаването на определена точка може да се стигне до която точка на България прецени екипажът на самолета",
добави зам.-оперативният директор на РВД - Булатса Ангел Рачев, цитиран от "Фокус".

Свободното планиране на полетите е част от инициативата "Единно европейско небе", каза Франк Бренер, генерален директор на Европейската организация за безопасност на въздухоплаването ("Евроконтрол"), който е на посещение в България.
До момента едва седем страни от общо 39-те членки на "Евроконтрол" са въвели системата поради нейната сложност и България е една от тях.

"България е в челната тройка по ефективно управление на въздушния трафик от миналата година", похвали ни транспортният министър Данаил Папазов на пресконференция с Бренер и ръководството на РВД.

България устойчиво намалявала таксите за авиообслужване.
Броят на обслужените самолети над въздушното ни пространство се е увеличил с 50 процента.
С 35 на сто са намалели летищните такси за 10-годишния период.

Според Ангел Рачев прогнозата за въздушния трафик на България е постоянно покачваща се.
Закъснения на полетите от порядъка на 0,14 и 0,12 минути са заложени в европейската карта за управлението на мрежата.
България е далеч под тези минути.
По данни за обслужени единици в Европа, България е на трето място след Малта и Норвегия.

"Европа страда от намаляване на въздушния трафик заради икономическата криза, но за България този трафик все още не е намалял", каза Рачев.