100 милиарда долара ще похарчат медицинските туристи през 2012 г.
Бързо разширяващият се медицински туризъм по света изкушава все повече и повече държави, но не всички ще извлекат полза от тази финансова "манна небесна". Близо 3 милиона пациенти се лекуват в чужбина всяка година, като за 2012 г. се очаква да похарчат 100 милиарда долара.
Според прогнозите на консултантската фирма KPMG приходите от медицински туризъм трябва да достигнат тази година 100 милиарда долара (срещу 79 милиарда през 2010 г.) и 130 милиарда до 2015 г.
Традиционно пазарът е стриктно разпределен. Мексико за американските пациенти, Тайланд, Индия и Малайзия - за азиатците, Унгария и нейните зъболекари, чийто ценоразпис е предизвикателство за всички конкуренти, са класическите дестинации за онези, които търсят по-евтино и често по-бързо лечение в сравнение със своята страна.
Голям брой богати руснаци се лекуват в Германия, подобно на мнозина граждани на държавите от района на Персийския залив; заможните африканци идват във Франция, а латиноамериканците - в Маями.
По общо правило "медицинският туризъм не е глобален, а регионален", твърди Кийт Полард, който поддържа специализирания сайт Treatment Abroad.
Все по-голям брой страни и болници обаче искат да вярват, че той е световен, и да намерят своето място под слънцето.
Турското правителство, например, "желае да бъде един от актьорите" на един пазар, на който доминираща позиция имат частните болници и клиники, твърди Емин Чакмак - директор на турска неправителствена организация в областта на медицинския туризъм. Анкара постави началото на програма за разрушаване на стари болници, на чието място е предвидено да бъдат построени медицински заведения, предназначени приоритетно за чужденци. Турските власти очакват клиенти от страните от арабския свят и от района на Персийския залив.
Нещата стоят по същия начин в Дубай, където бе създадена "изцяло медицинска зона", която иска да привлече клиентелата от съседните държави. "Дубай традиционно бе страна, която "изнасяше" пациенти, но сега иска да приема такива", отбелязва Енрик Майолас - директор на Barcelona Centro Medico - структура, натоварена със задачата да привлича чуждестранни пациенти за двайсетината болници в каталунската столица.
Кристиан От-Сесай от германската болнична група Vivantes признава, че конкуренцията е жестока. "Пазарът обаче е толкова голям, че това не е конкуренция, при която единият печели за сметка на другия", иска да вярва той. Vivantes е на път да оборудва няколко от своите клиники в Берлин със "стая комфорт" за чуждестранните си пациенти, с хотелиерски персонал за задоволяване на дребните прищевки.
Градските власти паралелно откриха специална спешна линия за тези болни от чужбина и преди всичко за техните семейства, за които може да бъдат организирани шопинг-турове или посещения на музеи.
Частният болничен център Хигия груп, базиран в Атина, залага също на туризма като търговска практика. "Хората ще идват в Атина, защото искат също да видят Акропола", твърди Георгиос Сорас от търговския отдел на Хигия. Гърция освен това може да се похвали с цени за естетичната хирургия и поставяне на ортопедични протези, които са "със 70 процента по-ниски от останалата част на ЕС или в Съединените щати".