По първия модул за националното външно оценяване по български език и литература (БЕЛ) за седми клас слабите оценки са 9481, а по първия модул от външното оценяване по математика "двойките" са 17 983, съобщи на пресконференция заместник-министърът на образованието и науката Диян Стаматов.

Той уточни, че и от двата модула "двойките" по математика са 3881, а слабите оценки и от двата модула по български език и литература са 759, предаде БТА.

Стаматов обясни как се получава разликата в слабите оценки на първия и на втория модул по двата предмета за седми клас.

На изпита се оценяват отделно двата модула, като вторият модул по БЕЛ е преразказ, а по математика - по-трудни задачи. Учениците предават и двата модула, като вторият не е задължителен, възможно е ученик да има "двойка" на първия модул, но да е продължил да работи, и то без проблем, по част от задачите на втория модул, каза Диян Стаматов.

Стаматов добави, че този ученик може да е изкарал повече точки на втория модул, отколкото на първия модул, и имало такива случаи.

С участието си и на втория модул седмокласниците се състезават за класирането в т. нар. елитни гимназии.

"Оценяването на изпитните работи е по скала и тези "двойки" от първия модул като количество не са крайните "двойки", коментира Стаматов.

Той каза, че максималният брой точки и от двата изпита е 100, като на двата модула по БЕЛ само 1 ученик има 100 точки, а 37 ученици имат 100 точки от двата модула по математика.

По БЕЛ няма ученици с 0 точки и от двата модула, а по математика - четирима ученици са с 0 точки - от първия и от втория модул.

И на двата модула по български език и литература 2523-ма ученици са с отлични оценки, а по математика - "шестиците" са 1127.

На първия модул по БЕЛ са се явили 53 579 ученици, а на втория модул за написването на преразказ по разказа "Родителска среща" 39 306 ученици.

По математика на първия модул са участвали 53 212 седмокласници, а на втория модул - 32 044 ученици.

"Тъжната истина и големият проблем е, че по математика 17 983 ученици имат "двойки" на първия модул и това показва проблем в подготовката по математика"
, коментира Диян Стаматов.

Той обобщи, че сегашните резултати на седмокласниците по БЕЛ и по математика са сравнително по-ниски от резултатите в този клас в предходни години.

Стаматов отбеляза, че за първи път през тази година седмокласниците използваха лист с формули на двата модула по математика. Има трайна тенденция на учениците, умеещи да използват и анализират информация от графики, чертежи и таблици - 73% от отговорилите правилно ученици. Има обаче проблем със задачите за модулиране на алгебрична или геометрична ситуация.

Според зам.-министъра учениците не са овладели уменията за разпознаване на видовете сложни изречения по състав, както и пунктуацията при тях. Все още трудно извличат информация от текст, но има обаче висок процент на верни отговори на задачите по литература.

При преразказа на разказа "Родителска среща" от Михаил Вешим седмокласниците са се затруднили при съвместяването на глаголните времена и наклоненията, посочи Диян Стаматов. 

През тази година скалата за превръщане на точките в оценки започва от 16 точки - за оценка "среден три".

Средният резултат от двата модула в 7 кл. по БЕЛ е 57,82 точки (от 100 точки) или "добър", а средният резултат по математика и от двата модула е 40,88 точки или отново "добър".

Вицепремиерът и министър на образованието и науката Меглена Кунева коментира, че "имаме дълго и настоятелно неглижиране на въпроса за децата от ромски произход". Тези деца не се представят добре и трябва да разберем добре, че това е остър проблем - не само за МОН, а и за цялата държава, заяви Кунева. Тя отбеляза, че не се притеснява да бъде директна на тази тема и да каже, че "в Сливен част от проблема е в това".

Резултатите от малките матури

На изпита след IV клас учениците тази година имат по-лоши резултати по български език, по математика и по „Човек и природа”, сочат още данните на МОН.

Оценката от матурата за четвърти клас се използва само за статистика и по нея се мерят резултатите на отделните учители и училища. Те не са определящи за крайните оценки на децата.

Резултатите от изпитите за VII клас са публикувани на сайта на МОН и на страниците на регионалните инспекторати по образование. Всеки ученик може да провери оценките си с ЕГН и с входящия си номер  на http://7klas.mon.bg/

Миналогодишните резултати на 4 и 7 клас >>>