Проблемът с напрежението в очите и главоболието "възникна съвсем наскоро, като парадоксалното е, че хората масово си излизаха с главоболие след Аватар, казва Майкъл Розенберг, медик, главен асистент в медицинския колеж Файнберг. Според него това е първият път, когато триизмерен филм е привлякъл толкова хора и те са били забавлявани с такава модерна технология. Дали обаче тя е безопасна за здравето им?

3D технологията "лъже“ мозъка на човека, като му показва две различни изображения - едно за лявото око и едно за дясното. Мозъкът наслагва двата образа, в резултат на което се получава обемен образ. При 3D филмите в киното това се случва чрез поляризиращи очила, които филтрират прожектираното и показват две изображения за двете очи. При телевизорите и другите домашни устройства с тримерна картина в самия дисплей са вградени множество "отвори", които се отварят и затварят много пъти в секунда, в синхрон с телевизионното изображение, така че всяко от двете очи вижда различен кадър.

В реалния живот, за да виждаме в три измерения, очите правят две неща: те се насочват към дадена точка, после фокусират, така че проекцията на изображението да попада винаги точно в средата на двете ретини. В същото време, обаче очите се приспособяват - всяка леща променя формата си, така че да фокусира изображението върху ретината. Без правилното насочване бихме виждали образите двойно. Без приспособяването пък бихме ги виждали размазано.

Изкуствените 3D изображения обаче пораждат конфликт между насочването и приспособяването, казва Мартин Банкс, професор по оптометрия от Калифорнийския университет, който изследва ефектите от D върху зрението. Човешките очи трябва да се фокусират на едно разстояние (там, където светлината се отразява от екрана), но да се насочат към друга равнина (там, където 3D обектът би трябвало да се намира в "пространството“), обяснява Банкс. Разликата в разстоянията може да причини напрежение в очите и главоболие.

"При 3D естествената връзка между насочването и приспособяването е нарушена“, казва професорът. "Има разминаване: очите трябва да останат фокусирани върху дисплея, но да са насочени по-напред или зад него“, обяснява Алън Съливан, старши изследовател в изследователските лаборатории на Mitsubishi Electric в Кеймбридж. Много хора могат да гледат 3D без проблеми, но Розенберг вярва, че ако човек има дори минимални проблеми с очите, те ще се усилят от триизмерната картина. Конфликтът между насочването и приспособяването на очите е по-силен при по-къси разстояния.

За момента учените са насочили усилията си към създаването на технологии, които да предотвратяват конфликта между фокусирането и насочването на очите. Банкс работи над устройство, при което пред всяко от двете очи се поставя леща, фокусираща изображенията така, че да няма конфликт. Съливан пък е на мнение, че дори минимални грешки в технологията на заснемане на филмите може да поражда ефекта на главоболието и затова създаването на 3D трябва да е изключително прецизно.