Софийската градска прокуратура повдигна обвинения на още 6 души за автобусната катастрофа, станала край Своге на 25 август 2018 г., при която загинаха 20 души, съобщиха от държавното обвинение. На 22 април предстои привличането към отговорност на още един. 

На 17 април градските прокурори са повдигнали обвинения на двамата бивши директори на Агенция "Пътна инфраструктура" Дончо Атанасов и Светослав Глосов за това, че в качеството си на членове на Управителния съвет на АПИ, отговарящи за дейността на Дирекция "Управление на стратегически инфраструктурни проекти" и дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" не са изпълнили служебните си задължения, регламентирани в Закона за пътищата и в Правилата за работата на УС на АПИ, с цел да набавят за ДДЗД "Трейс Своге" облага и от това са настъпили значителни вредни последици. 

Атанасов и Глосов са с мерки за неотклонение парична гаранция в размер на по 10 000 лева.

Ден по-късно като обвиняеми са привлечени и още четирима души, един от които Бисер Иванов - ръководител екип и изпълнителен директор на "Трейс София" ЕАД- изпълнител по Проект "България- Транзитни пътища V - ЛОТ 17", път II - 16, "Своге- Нови Искър" Участък 3 от км 50+790.53 до км 81 + 778.84. Останалите трима са - началникът на Асфалтовата база в Костинброд С. Трифонов, на който по надлежния ред е възложена дейност по ремонта на пътищата, съгласно трудов договор, сключен с "Трейс - София"; техническият ръководител И. Иванов, на който по надлежния ред е възложена дейност по ремонта на пътищата, съгласно трудов договор с "Трейс - София" ЕАД и Стела Попниколова - Директор на дирекция "Управление на проекти, финансирани с кредитни инвестиции" в АПИ.

На 22 април предстои привличането на още едно длъжностно лице от АПИ - М.Т. - строителен инженер, член на екипа за строителен надзор на ПЪТКОНСУЛТ 2000 ЕООД, на който по надлежния ред е възложена дейност по строителен надзор при ремонт на пътя.

Наказателната отговорност на петте длъжностни лица е ангажирана за това, че чрез свои действия и бездействия, при условията на независимо съпричиняване са причинили по непредпазливост, заедно с водача на автобуса Григор Григоров, смъртта на 20 пътници и средни телесни повреди на други 8 души.

Облагата за "Трейс" се изразява в неизвършването за сметка на дружеството на ремонт за отстраняване на констатираните дефекти. От това са настъпили значителни вредни последици за водачите на МПС, ползващи участъка от пътя Своге - Нови Искър и това е поставянето им в опасност от реализиране на пътно-транспортно произшествие, изразяваща се в по-дълъг спирачен път и загуба на стабилност на МПС при маневра, вследствие на намаленото съпротивление на хлъзгане на посочения участък. 

Бисер Иванов е с мярка за неотклонение "парична гаранция "в размер на 15 000 лева, а на останалите обвиняеми гаранцията е в размер на по 2000 лева.

Шофьорът на автобуса Григор Григоров бе обвинен още на 26 август м.г. Той е привлечен под отговорност за това, че е нарушил правилата за движение по пътищата, като е превишил скоростта от 40 км/ч. и по непредпразливост е причинил телесна повреда на повече от едно лице и смъртта на повече от едно лице и случаят е особено тежък. С постановления на наблюдаващия прокурор на обвиняемия е наложена забрана да напуска пределите на страната и му е отнето свидетелството за правоуправление.

По досъдебните производства - за престъпление по транспорта и за престъпление по служба, са извършени множество процесуално следствени действия и са събрани голям обем доказателства. Извършени са общо 10 огледа на местопроизшествие, разпитани са 155 свидетели, назначени са общо 46 експертизи. Изготвени са мащабна скица на местопроизшествието и множество динамични скици с местата на ударите.

Доказателствата

Изяснено е, че при движението си в зоната на десен завой, по двупосочно платно за движение, състоящо се от две пътни ленти, при мокра асфалтова настилка, автобусът е навлязъл в лентата за насрещно движещи се автомобили и се е удрил с товарни автомобили Нисан Примера (първи удар) и Ситроен Берлинго (втори удар), обясняват от прокуратурата. След втория удар автобусът напуснал платното за движение от дясната му страна, ударил се в еластичната ограда, преминал през нея и навлязъл в страничния скат. При спускането си по него автобусът се преобърнал и паднал на дясната си страна.

Скоростта на автобуса към момента на навлизане в завоя е около 53,5 км./час а с тази скорост водачът на автобуса не е имал техническа възможност при наличното състояние на мократа асфалтова настилка да премине през пътния участък на завоя без да навлезе в насрещната пътна лента. 

Установена е и техническа причина за възникването на катастрофата и това е значително намален коефициент на сцепление между гумите и асфалта, дължащ се на лошото му качество. Грапавостта на пътното покритие по показател дълбочина е оценена като незадоволителна. Съпротивлението на хлъзгане на пътната настилка е по-малко от минимално допустимото.

В строителната документация за изпълнение на СМР на ЛОТ 17 от проект "Транзитни пътища V", са заложени изисквания относно вида и качеството на вложения материал. Изискването е било в асфалтовата смес да има едър трошен камък, с коефициент на полируемост не по- малко от 50.

От заключението на експертизата се установява, че в асфалтовата смес е вложен не трошен камък, а трошен варовик, а коефициентът на ускорено полиране е 28. Липсата на едър скален материал води до това да не се създаде добър "скелет" на асфалтовия пласт и податливост за образуване на коловози и недобро сцепление между гумите на автомобила и пътната настилка. 

Пътят в района на инцидента, предвид интензивността на натоварването му, е трябвало да бъде обезопасен със стоманени предпазни огради с висока способност на задържане. Но в проектната документация дори не е било предвидено поставяне на еластична предпазна ограда.

От събраните доказателства се установява, че монтираната в участъка на произшествието еластична предпазна ограда не би могла да задържи автобуса върху пътната настилка.

Разследванията по двете дела продължават.