Евтин варовик в асфалта и фалшиви документи преди трагедията край Своге
При минимален коефициент на сцепление 50%, този на отсечката-убиец е бил 28
Водачът на автобуса и фирмата, ремонтирала пътя, са сред виновните за тежкия инцидент край Своге, при който починаха 20 души. Това каза на брифинг говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова, цитирана от Агенция "Фокус".
"8 месеца след тежкия инцидент край Своге две прокуратури продължават усилията си за разследване на причините за този инцидент и за установяване на виновните лица, които с действие или бездействие са причинили тези последици", заяви Арнаудова и припомни, че тогава починаха 20 души, а други 8 бяха ранени. Тя обяви, че категорично е установен механизмът на настъпване на пътнотранспортното произшествие.
"За нас вина носи водачът на автобуса, който се е движил с превишена скорост. Ако се е движил с допустимата скорост от 40 км/ч, е можел да вземе завоя. Считаме, че ако това беше така, нямаше да настъпи този тежък резултат, независимо от състоянието на пътната настилка и метеорологичните условия", заяви говорителят на главния прокурор. Тя обясни, че е налице и съпричиняване към настъпилия резултат.
"Считаме, че собственикът на фирмата "Трейс", която е спечелила обществената поръчка и е сключила договор за ремонта на този участък, строителният инженер, осъществявал строителния надзор, ръководителят на ремонта и началникът на асфалтовата база са нарушили свои служебни задължения. Неспазването им доведоха до смъртта на 20 души", обясни Румяна Арнаудова.
Говорителят на главния прокурор посочи, че асфалтовата смес, която е била полагана като последен слой, не отговаря на рецептата за това, какво трябва да бъде съдържанието на смесите в асфалта. Тя обясни, че е бил сложен варовик, а не трошен камък, като варовикът е много по-евтин. "Това е довело до силно нарушена възможност на сцепление на гумите с пътната настилка", подчерта Арнаудова.
Въпреки че в последния слой е трябвало да бъде поставен едър трошен камък е сложен трошен варовик, което е значително по-евтино. Това пък от своя страна е довело до много по-нисък коефициент на полируемост. При минимален коефициент на полируемост 50%, този на пътя край Своге е бил 28.
Фирма "Трейс" е изготвила фалшиви документи за ремонта на пътя край Своге. "Считаме, че всички тези лица умишлено са проявили безотговорно отношение към своите задължения и са си позволили да съставят документи с невярно съдържание, за да може да се позовават на тях в случай на проверка. Установено е, че нищо, описано от тях, не отговаря на обективната истини", каза още Румяна Арнаудова.
"В понеделник ще бъде предявено постановление за привличане като обвиняемо на още едно длъжностно лице - директор на дирекция в АПИ. Той е имал пряко задължение да следи и контролира ремонта на този участък от пътя", заяви Арнаудова.
Тя посочи, че са извършени и други престъпления от Дончо Атанасов и Светослав Глосов. "През 2017 г. са започнали да се случват на територията на Своге в района на местопроизшествието множество пътни инциденти. Те са 7 и за тях началникът на РУ - Своге е подавал сигнали до АПИ и Областно пътно управление", заяви говорителят на главния прокурор. Тя обясни, че Глосов е трябвало да свика извънредно заседание на УС на АПИ, за да се разгледа тази информация и да предприеме действия по усвояване на предоставената банкова гаранция в полза на АПИ от страна на строителя "Трейс". По думите ѝ гаранцията е била валидна и е била около 2 млн. евро.
"Но вместо да се случи това Глосов е изпратил писмо до "Трейс" с молба да отстранят констатираните нередности. От страна на "Трейс" има реакция - те се позовават на изготвени документи с невярно съдържание. Те са твърдели през цялото време, че с оглед на извършеното от тях добросъвестно строителство не би могло да настъпи износване на най-горния слой на асфалта", коментира тя.
Арнаудова обясни, че Дончо Атанасов е трябвало, след като АПИ е получавал продължаващи сигнали за лошото състояние на пътя, да предприеме действия за финансиране на такъв ремонт. "Отново бездействия от страна на Дончо Атанасов. Тези действия от страна на двамата членове на УС на АПИ са престъпления по служба", каза още тя.
"Целта им е била да не се причинят неблагоприятни последствия за фирмата строител "Трейс и тя да усвои банковата гаранция", подчерта Арнаудова.
Тя уточни, че на собственика на "Трейс" е наложена мярка за нетоклонение "парична гаранция" 15 000 лева. Дончо Атанасов и Светослав Глосов са с по 10 000 лева гаранция, а всички останали с по 2000 лева гаранция. На шофьора, причинил пътния инцидент, гаранцията също е 2000 лева.
По думите ѝ мантинелата на местопроизшествието не отговаря на изискванията. За този път има специални изисквания, защото е установено, че е изключително натоварен. Траекторията е изисквала подсилване на мантинелата със стоманени елементи. Това не е направено и на практика тя е била една бутафорна преграда, подчерта Арнаудова.
Разследването продължава. Кръгът на обвиняемите лица не е изчерпан. Продължават да се анализират доказателствата. Разпитали сме над 155 свидетели, направени са 10 огледа и 45 експертизи. По този начин прокуратурата налага нов стандарт за разследване на пътно-транспортни произшествия, каза още Румяна Арнаудова.