Според досегашните описания историята е известна – айсбергът, който изникнал от тъмнината в последния момент, отчаяните опити на екипажа да промени курса, неизбежната драма - това припомня "Фигаро", на който се позова БГНЕС.

Луиз Патън, внучка на първия помощник-капитан Чарлз Лайтолър, обаче мисли, че известната теза може да бъде преразгледана. Според нея, когато старши помощник-капитанът Уилям Мърдок забелязал айсберга на две мили пред кораба, екипажът е имал достатъчно време да се организира и да предотврати сблъсъка. Но командата на Мърдок "пълен ляв" не била изтълкувана добре от рулевия, който направил точно обратното - завъртял руля надясно.

Объркването се дължало на факта, че по онова време в различните кораби били използвани два вида навигационни системи, които били противоположни. Съгласно по-старата система, използвана във ветроходните кораби, командата "пълен ляв" означавала рулят да се завърти надясно. Но в по-модерните кораби и конкретно при "Титаник" била в сила новата система и това довело до грешка в посоката.

Но не само в това е трагедията. Малко след сблъсъка четиримата помощник-капитани се намирали в каютата на Мърдок и под натиска на собственика на компанията "Уайт стар" решили да продължат плаването. Според внучката на Лайтолър това било грешка, защото при пълен ход разпраният корпус на кораба е бил подложен на по-голямо налягане. Ако е бил останал на място, "Титаник" е можел да дочака помощ от най-близкия кораб, който се намирал на 4 часа път.
При разследването на инцидента Лайтолър, единственият оцелял от командния състав на екипажа, прикрил тези грешки, защото се страхувал, че компанията "Уайт стар" може да фалира, а след смъртта му през 1952 г. истината продължила да се пази в тайна, за да не се навреди на доброто му име.