Европейската комисия предложи в ЕС да бъдат въведени електронни шофьорски книжки. Предложението е свързано с целите да се постигне по-добър обмен на данните, свързани с безопасността на пътя и извършените в чужбина нарушения да не остават ненаказани.

Комисията предлага водач, лишен от право на управление на моторно превозно средство в една страна от ЕС, да не може повече да шофира и в останалите европейски държави. Запазва се възможността водачите да поискат издаването на свидетелство за правоуправление на пластмасова пластика, уточни на пресконференция еврокомисарят по транспорта Адина Валян, цитиран от БТА.

Тя допълни, че се предлага също шофьорски изпити да се полагат при навършването на 17 години.

Запазва се изискването за навършване на 18 години за придобиването на право на управление на моторно превозно средство. Предвижда се изпитателен срок от поне две години за начинаещите водачи след успешното преминаване на изпита, както и правило за пълна забрана за управление в нетрезво състояние. Отчита се, че две от всеки пет пътни произшествия със смъртен случай включват участието на водач на възраст под 30 г., макар че младите водачи са само осем на сто от всички водачи на автомобили в ЕС.

Валян уточни, че засега едва 60 на сто от глобите, наложени за нарушения на пътя в чужбина, се плащат. Миналата година жертвите на пътя в ЕС са били над 20 000, като повечето от загиналите са пешеходци, колоездачи и водачи на мотоциклети.

Комисията излезе с редица мерки за подобряване на безопасността на пътя.

ЕК предлага в правилниците за движение по пътищата в ЕС като нарушения да бъдат включени неспазването на достатъчно разстояние спрямо движещото се отпред превозно средство; опасното изпреварване или паркиране; пресичането на непрекъснати бели линии на хоризонталната пътна маркировка; движението в насрещно платно; неспазването на правилата за осигуряване на коридор за спешни случаи; използването на претоварено превозно средство.

Предложенията ще бъдат разгледани от Европейския парламент и Съвета на ЕС.

По време на брифинга еврокомисарят изведе пред скоби и данните за пътната безопасност в България и в Румъния, като обобщи, че са лоши.

"Пътната безопасност не зависи само от поведението на водачите. Състоянието на превозното средство може да бъде сред проблемите в България и Румъния, състоянието на инфраструктурата също може да бъде сериозен проблем в тези две страни. Събирането на глобите може да бъде подобрено", заяви еврокомисарят специално за двете балкански страни.

Валян уточни, че България и Румъния получават помощ от ЕС с обмен на опит с държави, където данните са по-добри.