Анализатори предупредиха, в навечерието на Рамазана, че "Хамас" ще предизвика насилие на Храмовия хълм по време на свещения за мюсюлманите месец, предаде израелската новинарска агенция ТПС.

"Хамас" иска "вътрешните" сили да се присъединят към борбата му", заяви бригаден генерал (о.р.) Амир Авиви пред ТПС, визирайки арабската общност в Израел.

"Когато започна атаката на 7 октомври, групировката смяташе, че успехът ѝ веднага ще въвлече израелските араби и арабските жители на Юдея и Самария във войната", каза Авиви, основател и председател на Израелския форум за отбрана и сигурност. "Никой не се присъедини към тях, "Хамас" беше оставена сама. Сега "Хамас" се опитва да ги мотивира да се присъединят към нея, като оказва натиск по въпроса за джамията "Ал Акса".

Израелските сили за сигурност засилват присъствието си в Йерусалим, но правителството не налага нови ограничения за достъп до Храмовия хълм. Вместо това министър-председателят Бенямин Нетаняху е инструктирал полицията да допуска до свещеното място идентичен брой поклонници, както през предходните години, съобщи БТА.

"Вероятността от терористични атаки е голяма, така че основният въпрос е - как да запазим възможния мир. Държавата Израел трябва да действа с метода на моркова и тоягата: да инвестира значително в укрепване на сигурността, за да предотврати безредици, а от друга страна, за баланс да остави свободата на поклонение на Храмовия хълм, за да създаде контролирана реалност", каза Авиви.

Израелската полиция съобщи междувременно, че е задържала 20 жители на населената предимно с арабско население източна част на Йерусалим, малко преди началото на свещения за мюсюлманите месец Рамазан, предаде ДПА. Заподозрените, които са били арестувани през последните две седмици, са обвинени в подкрепяне и подстрекаване на тероризма. Срещу много от тях все още тече разследване, докато срещу други вече има повдигнати обвинения, съобщи полицията.

Има много подстрекателства и фалшиви новини онлайн, които целят да създадат проблеми преди Рамазана и да дестабилизират региона, добавиха органите на реда.

"От досегашния си опит знаем, че има хора, които искат да използват месеца на Рамазана, за да разпространяват слухове и "фалшиви новини", като същевременно публикуват изкривена версия на действителността в социалните мрежи", се казва в изявление на полицията. "Сред тях са терористични организации и терористични елементи, които се възползват от празника, за да подстрекават и разпространяват невярна информация относно действителността в Йерусалим, Стария град и по-специално на Храмовия хълм", допълни полицията.

Надеждите за прекратяване на огъня преди Рамазана бяха попарени, когато в петък преговорите в Кайро се провалиха.

"На този етап "Хамас" втвърдява позициите си така, сякаш не се интересува от сделка, а се стреми да запали региона по време на Рамазана за сметка на палестинското население на ивицата Газа", се казва в изявление на "Мосад".

Във видеообръщение, публикувано в петък в канала в "Телеграм" на терористичната групировка, говорителят на "Хамас" Абу Обейда нарече Рамазан "месец на победата, месец на джихада" и призова палестинците и арабските граждани на Израел да тръгнат масово към Йерусалим, за да "защитят" джамията "Ал Акса".

Палестинските терористични атаки традиционно се увеличават преди и по време на Рамазана. Арнон Сегал, израелски журналист с дългогодишен стаж и изследовател на Храмовия хълм, изрази безпойство от това как решението да не се налагат някои ограничения ще бъде възприето от "Хамас".

"Ние даваме на кварталния хулиган това, което той иска, в замяна на мир, но защо хулиганът смята, че в този случай мирът се отплаща?" каза пред ТПС изследователят. "Държавата Израел позволи на Храмовия хълм да се превърне в малка палестинска държава, така че сега враговете на Израел се опитват да разширят конфликта и да го разпалят", добави той. Сегал, автор на книгата, озаглавена "Хабаит", което може да се преведе като Храма или Дома, е чест посетител на свещеното място.

"В деня преди кървавата атака на 7 октомври в комплекса на джамията "Ал Акса" беше окачен надпис: "Пътят към Йерусалим е осеян с кръвта на мъчениците", спомня си той. "Свободата на вероизповеданията е важна, но не бива да се позволява на подобна склонна към насилие общност да бъде подстрекавана на такова място", посочи Сегал.

Той заяви пред TПС, че ако правителството реши да не ограничава достъпа на мюсюлманските поклонници до Храмовия хълм, то и еврейските посетители също не трябва да бъдат ограничавани.

"Демократичните принципи трябва да позволяват на всички да посещават светите места, без дискриминация", подчерта Сегал. "Разбира се, важно е да се ограничи насилието в светите места, но в дългосрочен план има смисъл да се позволи влизането на всички на равни начала - и на евреи, и на мюсюлмани", допълни той.

 

Храмовият хълм, където са построени Първият и Вторият еврейски храм, е най-святото място в юдаизма. Западната стена е единственият остатък от подпорната стена, обграждаща Храмовия хълм, построена от Ирод Велики през I век, и е най-святото място, където евреите могат свободно да се молят.

Равините са все по-разделени по отношение на изкачването на евреите на Храмовия хълм. В продължение на векове широко разпространеният равински консенсус е, че законите за ритуална чистота все още важат за мястото. Но през последните години все по-голям брой равини твърдят, че законите за ритуална чистота не се прилагат за всички части на Храмовия хълм и насърчават посещенията в разрешените зони, за да се поддържат еврейските връзки с хълма.

Деликатното статукво, регулиращо Храмовия хълм, датира от 1967 г., когато Израел освобождава Стария град на Йерусалим от Йордания по време на Шестдневната война. Опасявайки се от религиозна война, тогавашният министър на отбраната Моше Даян се съгласява ислямският Вакъф, мюсюлманско попечителство, да продължи да управлява ежедневните дела на свещения обект, докато Израел ще запази цялостния си суверенитет над него и ще отговаря за сигурността. Вакъфът се контролира от Йордания.

Според статуквото на евреите и немюсюлманите ще бъде позволено да посещават Храмовия хълм, но не и да се молят там.