От 1 декември синята зона за паркиране се разширява на 13 000 места за сметка на зелената. Премахва се възможността държавни и общински институции да ползват до 3 безплатни паркоместа като служебен абонамент. Въвежда се ограничение до 5 паркоместа в служебен абонамент за един административен адрес. Това са част от промените в наредбата за организация на движението, които Столичният общински съвет прие днес.

Най-мащабната промяна е разширението на синята зона за паркиране, която в момента има 5000 паркоместа. От декември тя ще се увеличи на общо 13 000 паркоместа, на които паркирането ще струва 2 лева на час. По-евтината зелена зона, която сега е с 28 000 паркоместа, ще се свие на 21 000, предаде "24 часа".

Промените в наредбата включват и разширяване на зелена зона в кв. "Зона Б-19" в район "Възраждане" с около 550 места.

Промяната от зелена на синя зона няма да се отрази на вече заплатените винетни стикери за платено паркиране на живеещите в тези райони, се посочва в доклада.

Увеличава се работното време на синя зона от понеделник до събота от 08.30 ч. до 20.00 часа.

С приетите промени паркоместата в режим "Служебен абонамент" ще намелеят с около 29 процента.

Служебен абонамент за паркиране обаче вече ще може да се ползва и до 23 часа в делнични дни, както и през уикенда - от 8,30 до 19,30 ч. Двете услуги ще се заплащат и ще са на цена от 1/3 от тази на служебния абонамент за един месец. За синя зона тя е 650 лв. месечно за едно място, а за зелена - 450 лв. Тази опция се предвижда по искане на бизнеса - основно хотели и заведения.

Въвежда се и регламент за откриване на паркоместа за товаро-разтоварни дейности в зоните за почасово платено паркиране и в зоните с въведен ограничен достъп на МПС за ползването им от живущи и стопански субекти.

В зоните с въведен ограничен достъп на МПС /пешеходни зони/ ще има места, които да се ползват до 30 минути при наличие на издаден пропуск и заплащане на цената за паркиране /50 ст. или 1 лв./ от юридическите или физическите лица при всяко зареждане на стопанския обект, а от живущите при наличие на издаден пропуск - безплатно до 30 минути, два пъти дневно. Местата за товаро-разтоварни дейности в зоните за почасово платено паркиране ще бъдат запазени за извършване на тези дейности в рамките на работното време на съответната зона.

Според прогнозите от промените в Центъра за градска мобилност се очаква да постъпят около 6,5 млн. лв. допълнително приходи годишно. Дружеството ще бъде задължено да инвестира 30% от приходите от зоните в поддръжка и изграждане на инфраструктура за паркиране. Местата ще се посочват от районните кметове.

Предложенията за промени бяха направени с два доклада - един на независимия общински съветник от "Спаси София" Борис Бонев и друг на общински съветници от ГЕРБ. Поради идентична тематика дебатите по тях бяха обединени.

"Още преди 2 г. внесох доклад за сериозна реформа в паркирането, за да няма механично разширение на синята и зелената зона. Тогава не бе проявена смелост и далновидност. Радвам се, че след обществен натиск се възприе намаляването на броя на местата в служебен абонамент и въвеждане на справедливост между граждани, бизнес и институции, които да имат равни условия да ползват възможността да паркират със служебен абонамент. Има нужда и от въвеждане на места за зареждане. Хубаво е, че част от приходите ще отиват за ремонт на инфраструктура в кварталите. Голяма грешка е обаче, че част от район "Красно село" остава в зелената зона, вместо да премине в синята, защото районният кмет е дал отрицателно становище. Само след няколко месеца ще ни се наложи отново да променим наредбата заради тази подзона в "Красно село", заяви Бонев.

"Не получихме яснота от Центъра за градска мобилност как ще се харчат постъпилите приходи. Затова дадохме отрицателно становище. Предложили сме на ЦГМ да се въведе учредено право на паркиране, което ще реши проблема за кварталите извън центъра", отговори кметът на район "Красно село" Росина Станиславова.

"Това, че не са проведени обществени обсъждания е ваш проблем, защото районният кмет трябва да ги организира. Учреденото право на паркиране е нонсенс, защото местата са много по-малко от автомобилите. Освен това през по-голямата част тези места ще стоят празни, защото хората ходят на работа, освен ако не въведем учредено право на паркиране пред офиса, хипермаркета и детската градина", отвърна Бонев.