Столичният общински съвет (СОС) даде на днешното си заседание съгласие Столичната община да поеме дългосрочен общински дълг в размер до 195 500 000 евро чрез сключване на договор за заем с Европейската инвестиционна банка за съфинансиране на Проект "Разширение на метрото в гр. София, Линия 3, Етап III - участък ж.к. "Хаджи Димитър" - ж.к. "Левски" и участък ул. "Шипка" - кв. "Гео Милев" - ж.к. "Слатина" - Тех. парк/Зала "Арена Армеец" - бул. "Цариградско шосе", в това число за метровлакове.

За строителството на участъка от 3 км и 3 метростанции от кв. "Хаджи Димитър" до кв. "Левски" ще се използват до 56 000 000 евро от заема. За изграждането на по-големия участък от 6 км и 6 метростанции от "ул. "Шипка" през кварталите "Гео Милев", "Слатина", "София Тех парк" и зала "Арена Армеец" до бул. "Цариградско шосе" от кредита ще се използват до 139 500 000 евро. Според схемите за финансиране на проекта - 47% от нужните средства за строителството на метрото ще се осигурят от Плана за възстановяване и развитие и или национално финансиране, и 53% - съфинансиране от Столичната община. Заемът от ЕИБ е необходим за осигуряване на общинското съфинансиране. Дългосрочният общински дълг ще бъде изплащан с бъдещи приходи на oбщината. Няма предвидено обезпечение по дълга.

Вносители на доклада за поемане на новия общински дълг са заместник-кметовете Дончо Барбалов и Ангел Джоргов.

Разширението ще осигури транспортно обслужване с бърз екологичен масов градски транспорт с голяма превозна способност на плътно застроени жилищни и административни квартали. Годишно по участъците ще се превозват над 26 млн. пътници и ще се намали броят на автомобилите по улиците на града с около 13 200 дневно. Ще се увеличи над два пъти скоростта на пътуванията с масовия градски транспорт в участъците; ще се намали значително трафикът и замърсяването на въздуха; ще се спестят над 12 800 човекочаса дневно на гражданите на София вследствие по-бързото и удобно придвижване, в сравнение с надземния транспорт, посочват Барбалов и Джоргов в доклада.

Те припомнят, че към настоящия момент линиите на софийското метро обхващат 52 км с 46 метростанции. Времето на пътуванията с метрото от периферията до центъра е средно между 10 и 15 минути, докато с наземния градски транспорт отнема между 40 и 60 минути. Тези данни са показателни за необходимостта от ускореното разширение на метрото по основните направления на града, посочват вносителите в доклада.

В краткосрочните разширения на метрото до 2026 г. общата дължина на метролиниите ще бъде 61 км с 56 метростанции, а перспективното средносрочно разширение предвижда 75 км със 70 метростанции. Метрото ще има дял от приблизително 58% в системата на масовия градски транспорт на София, се посочва в доклада.

Там пише още, че общата дължина на Линия 3 на метрото в София е предвидена да е 21 км с 21 метростанции. Строителството се извършва на 4 етапа.

През 2020-2021 г. завърши строителството на Етап 1 и Етап 2 на линията от ж.к. "Овча Купел" до ж.к. "Хаджи Димитър" с дължина от 12 км и 12 метростанции. В източна посока тя не е завършена, като не достига до разположените в тези части на столицата големи жилищни комплекси - ж.к. "Левски" и ж.к. "Слатина" и прилежащите жилищни и административни зони. За постигане на предвидения значителен транспортен, екологичен и социален ефект от линията следва тя да бъде завършена, като се изградят другите ѝ два участъка, а именно - "ж.к. "Хаджи Димитър" - ж.к. "Левски" и "ул. "Шипка" - кв. "Гео Милев" - ж.к. "Слатина" - Тех.парк/Зала "Арена Армеец" - бул. "Цариградско шосе", пишат вносителите на доклада.

Барбалов и Джоргов посочват, че в началото на 2021 г., по предложение на Столичната община, разширението на Линия 3 беше включено в Плана за възстановяване и устойчивост на България. По подобен начин в плановете за възстановяване и устойчивост на другите източноевропейски страни, както и на Португалия, Франция, Италия, Белгия, Испания и др., е включено строителство на участъци от метрополитени.