До 2-3 години подземията ще станат галерия. Там ще се показват произведения на съвременното изкуство, съобщи зам.-кметът по култура и образование доц. Тодор Чобанов и обяви, че вече е запознало заснемане на бункера.

Решението беше взето миналия месец. Намерението е историческото място и изкуството да привличат повече туристи. Галерията ще бъде на 3 нива и ще се простира на около 1300 кв. м, каза Чобанов.

Вижте снимки от подземията >>>


Той показа днес пред медиите първото ниво на прочутите и непоказвани досега подземия. В тях личат следи от взривовете, с които беше разрушена сградата. Има останки от огромни електрически инсталации, турбини, телефонни централи, турбини и климатична инсталация, която, според Чобанов, вероятно е най-големият климатик в България, защото е с големина на плувен басейн.

Помещенията, в които са се извършвали различни дейности за поддръжка на балсамираното тяло, сега са затворени. Причината е, че до тях все още достъпът е опасен и трябва да бъдат разчистени.

Предстои да се обяви конкурс за обновяването на тази зона от центъра на София.
Паралелно с него ще бъде обявен и друг конкурс за интериора на бъдещата подземна галерия.

"Именно това е предизвикателството към творците, че те ще получат покана и възможност да дават различни арт инсталации, различни решения. Самото съвременно изкуство е много динамично и то поражда и творби, предназначени за самата среда. Има големи помещения с високи тавани, които са идеални за експониране на различни арт инсталации и произведения. Има закрита и открита част", каза Чобанов.

Вероятно входът на новата галерия ще бъде откъм "Гранд хотел България", а част от останките в бункера ще бъдат дадени на Политехническия музей и на Музея за история на София.

Решението за построяването на мавзолеят е взето на 3 юли през 1949 г.  ден след като умира комунистическият лидер Георги Димитров. Целта е там да бъде изложено балсамираното му тяло.

В строежа се включват общо 600 работници-трудоваци, техници, майстори, зидари, повече от които работят денонощно. За четири денонощия някои от тях са работили по 80 до 90 часа непрекъснато. Сградата е почти изцяло готова до 10 юли, когато височайшето тяло е положено официално в нея, и че тя е дело на архитект Георги Овчаров с участието на Рачо Рибаров и Иван Данчов.

6 дни строят, 7 дни събарят мавзолея на Георги Димитров >>

Според една от историите дават 3 дни на арх. Овчаров, за да направи проект. Той успява в срок и го изготвя в свой стил – с дорийски колони. Проектът обаче не е одобрен от Политбюро на ЦК на БКП и принуждават Овчаров да го опрости дотолкова, че формата на построената сграда е коренно различна от първоначално проектираната. Строителството се ръководи от Георги Натов. За официалната церемония по поставяне тялото на Георги Димитров в мавзолея недовършените колони и цялата горна част на сградата са опаковани с червен плат.

За 40-те години - от построяването до 1989 г., тук по протокол чуждестранните делегации полагат венци при посещения в страната, а партийно-държавното ръководство от трибуната му приема манифестациите и парадите на официалните празници.

Тялото на първия български комунистически лидер остава в мавзолея до август 1990 г., когато е кремирано и погребано в Централните софийски гробища. Мавзолеят е взривен в края на август 1999 г. по заповед на тогавашния министър от правителството на СДС Евгений Бакърджиев.

Първата детонация - в присъствието на министър-председателя Иван Костов и кмета на София Стефан Софиянски, не успява да събори сградата и са необходими няколко експлозии от 21 до 27 август, когато най-сетне тя рухва.

Какви тайни крие подземието на мавзолея на Г. Димитров >>

Поставят Бронзовата къща

Вече са пристигнали части от Бронзовата къща, която трябва да се появи на бетонната площадка над подземията на мавзолея, съобщи още зам.--кметът Петър Чобанов. Тя ще представлява арт инсталация с временен характер.

"Бронзовата къща ще бъде пример за това какви художествени акции могат да се случват тук в идеалния център на тази новосъздадена площ за художествени произведения на открито", поясни Чобанов.