На базата на реални данни за пътнотранспортни произшествия с пешеходци в Русе от 2020 до 2024 г. русенският депутат Иван Белчев (ПП-ДБ) и екип са създали интерактивна карта, която показва най-рисковите участъци в града. Анализът включва десетки инциденти с тежко и леко ранени, както и случаи със загинали. Резултатите са категорични: бул. Липник 10 блъснати пешеходци, бул. Ген. Скобелев (9 пешеходци), бул. Цар Освободител (8), ул. Потсдам (5), ул. Борисова (5) и ул. Филип Станиславов (4). Дори и по-малки улици са пълни с инциденти като ул. Чипровци (8) и ул. Хан Крум (5).

Данните сочат не само концентрации на произшествия, но и повторяеми причини: пешеходни пътеки, които избледняват само месеци след полагане; знаци, които са разположени накриво или частично закрити от клони; отсъствие на светлоотразителни елементи; осветителни тела, разположени в короните на дърветата, които не осигуряват никаква видимост на самата пътека. В редица участъци превишената скорост не изключение, тъй като отсечките са дълги и прави, цитира анализа БТА.

Решенията са възможни. Трябва спешно да се въведе практика пешеходните пътеки да се изпълняват с устойчиви на износване материали, като термопластична боя, и редовно да се подновяват. Необходимо е общината да предприеме програма за изнасяне и насочване на осветлението към самите пешеходни пътеки, както и подкастряне на короните, които закриват лампите. В същото време трябва да се предвиди монтиране на повдигнати пешеходни пътеки в чувствителни зони - пред училища, болници, обществени обекти.

Състоянието на настилката в Русе също създава рискове - на много места тя е с неравности, с дупки и със слабо сцепление, което удължава спирачния път и повишава риска за пресичащите пешеходци. Необходимо е редовен контрол на сцеплението и приоритетно преасфалтиране на критични участъци. Пред местата с концентрации на инциденти да се постави трайна противохлъзгаща червена маркировка - специална настилка, която повишава около пет пъти сцеплението с автомобилните гуми.

Контролът на скоростта трябва да стане реалност, чрез поставяне на стационарни и мобилни камери в рискови зони. Възможно е също инсталиране на електронни табла, които информират шофьора в реално време с каква скорост се движи. Тези мерки не само влияят на поведението, но и намаляват инцидентите без необходимост от физически промени в инфраструктурата.

Народният представител вярва, че тази карта и предложенията, базирани на нея, могат да послужат като отправна точка за реални действия и сподели "Безопасността в града е въпрос на воля и приоритети. Очаквам институциите да застанат до гражданите в усилията за по-безопасни улици."

Интерактивната карта е достъпна тук: https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1DDxMO1TWE8kB6h-L4nz0GlOJ87Rk_jo&usp=sharing

Данни: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1BhXS3P849xZA44_Efoeray-rr1c7Pn9aFVD7qXN2Hko/edit?usp=sharing

ИЗБРАНО