Пазаруването и пандемията - успяхме ли да превключим на онлайн режим?
Преди истерията около черния петък и предвид пандемията и презапасяването със стоки, редакцията ни реши да обсъди с експерт в областта на онлайн магазините как се развива тази услуга в България и по-специално - започнаха ли българите да посещават по-често онлайн супермаркетите? Нещо абсолютно непривично за тях до миналата зима...
Разговаряме с Христо Янков - ръководител на онлайн магазините T MARKET. Христо има над 20 години опит в ритейл индустрията, а през последните няколко години се профилира в подпомагането на бизнес дигитализацията и изграждането на ефективни процеси в организацията на компании.
Какви са предимствата на пазаруването в онлайн супермаркетите?
Предимството е, че стоките идват до вратата ти и самото пазаруване е лесно. Ние имаме и безплатна доставка, винаги сме навреме, условията за връщане са повече от добри и реагираме бързо.
С опцията за онлайн пазаруване няма нужда хората да излизат и да мъкнат торби. Заради пандемия ние инвестирахме много, за да може да осигурим на клиентите си и тази услуга. Защото все още е много важно да няма струпвания от хора и да може без да се налага на човек да излиза, да получи вкъщи необходимото му.
Друго наше предимство е, че в T MARKET Онлайн цените са същите като във физическите ни магазини, защото държим да осигуряваме на клиентите си ниски цени и добро качество. Това е наш основен приоритет, откакто стъпихме на пазара преди 15 години.
Само до преди две години на никого не му хрумваше да си купува хранителни стоки онлайн...
Да, така е, но трябва да се знае, че по света това е традиция от години. По този начин се пазарува например в Корея, където на метростанциите има пълноразмерни витрини и можеш да си поръчаш всичко по телефона, а докато си стигнеш вкъщи, пратката вече да те чака там. Най-вероятно и ние ще направим същото у нас след няколко години, но в момента правим първите стъпки. Това е бъдещето, а особено в момента целият свят вече живее по различен начин.
А какви са вашите предимства в това отношение в сравнение с конкуренцията?
Предимствата са ни на първо място, цени, които са признати от клиентите като едни от най-добрите на пазара, безплатната доставка - това е много сериозно наше предимство, което използваме, а на трето място, това е разнообразието от продукти, което при нас е сериозно и това се оценява добре от потребителите.
Колко артикула предлагате в T MARKET Онлайн?
Над 5 000, като всеки месец се пазаруват над 80% от изложените в сайта ни артикули. През октомври почти 4 000 бяха различните артикули, които са закупени от сайта ни.
Как решихте да стартирате с онлайн продажбите?
Този бизнес стоеше пред нас като тема, тъй като компанията майка на "Максима България", която е в Литва, има вече няколко години опит в тази сфера. Бяхме планирали да пуснем подобна услуга след година или две. Предвид ситуацията с коронавируса обаче ние буквално за няколко седмици се наложи да превключим и да стартираме.
Това бяха първите ни стъпки, бебешки стъпки, с куп стопери и дребни проблеми, но вече мога да кажа смело, че в момента сме на доста добри позиции. И всъщност за няколко месеца успяхме не само да се стабилизираме на новото си място, но и да тръгнем с големи крачки напред.
Това не беше ли голям риск за вас? Останалите големи вериги май не пожелаха да рискуват...
Със сигурност беше риск. Знаехме, включително и от опита на конкуренти у нас и в чужбина, че този бизнес в началото не е печеливш. Разходите са сериозни, усилията са сериозни, бизнесът като бизнес не е лесен, тъй като иска доста ресурс, не само човешки и системен, но и логистичен. Поради което са малко компаниите, които ще поемат по този път.
Тоест вие, в момента, в който сте започнали, сте били наясно, че няма да сте на печалба, но сте го направили въпреки това?
Абсолютно - да. Ситуацията беше извънредна и искахме да осигурим на клиентите си това удобство.
Какво най-много пазаруват хората в T MARKET Онлайн?
Най-много се пазарува от секцията плод и зеленчук. После идват млечните продукти, алкохол, месни продукти. Също така и големи разфасовки на пакетирани храни и продукти, които никой не иска да мъкне от магазина до къщи...
А забелязва ли се презапасяване със стоки?
Има подобна тенденция, но тя не е в онези мащаби, в които беше в началото на епидемията.
Какви са условията за връщане в T MARKET Онлайн? Може ли да се върне нещо купено?
Да, разбира се. Клиентът има опцията да върне стока, да я замени с друга или да му се върнат парите. Така че хората могат да бъдат спокойни.
И все пак хората не се ли притесняват, че ще им донесат нещо, което не са поръчали и ще ги накарат да го платят и вземат?
Истината е, че при онлайн пазаруването клиентът има повече права отколкото при физическото, в магазина. И хората постепенно се научиха, знаят какво искат, проследяват, търсят обратна връзка и ако има несъответствие, имат телефона, имат обратна връзка с нас. А ние особено държим на тази обратна връзка не само за евентуални рекламации, но и за да сме сигурни, че клиентът е получил това, което е поръчал и е останал доволен. От което пък и ние оставаме доволни.
Повече пари ли оставят хората при онлайн пазаруването, отколкото физически в магазина?
По данните, които имам, е много повече. Може би тройно се пазарува онлайн за разлика от това, което би купил клиент, ако е във физически магазина.
Сега онлайн може да се пазарува само в София и Пловдив. Имате ли план за по-нататък?
Да, гледаме смело напред и предвиждаме нови локации в други градове. Задвижихме много енергично нещата и умножихме десеторно обсега си. От следващата седмица планираме да удвоим капацитета си в София по две, още веднъж. Което ще даде сериозно предимство в обслужването на клиентите ни.
Какво е бъдещето на онлайн супермаркетите в България?
Много сериозно. Със сигурност този пазар с годините ще се умножава. Виждаме, че вече са десетки магазините, които са онлайн на пазара, надали ще оцелеят всичките, тъй като иска се ресурс, иска се сериозна подготовка, така че - да, пазарът ще се трансформира и ние ще се учим да живеем по нов начин. Както работата в къщи и онлайн обучението, така и онлайн пазаруването ще стане нещо обичайно.
Тоест смятате ли, че като свърши цялата тази истерия с вируса, хората вече ще са свикнали и това ще продължи по същия начин?
Категорично - да. Основното предимство на онлайн пазаруването е спестяването на време, което и ключово. Сигурен съм, че ще излезем от ситуацията с навика да не си губим времето, а торбичката да ни чака пред вратата.
Материалът се публикува със съдействието на Т Маркет.
НАЙ
Спецакция в РПУ-Петрич, началникът и още петима полицаи са арестувани
Нови дъждове се изсипаха над Валенсия, жертвите вече са 217, издирват 1900 души
Първите войници на Ким Чен-ун в Украйна са под обстрел край Курск
Внесоха първата жалба за цялостно касиране на парламентарните избори
Близки откриха единия от двамата българи, изчезнали след потопа във Валенсия
Първите войници на Ким Чен-ун в Украйна са под обстрел край Курск
Борисов: От избора на председател на НС зависи дали ще предложа правителство
Санду след победата за втори мандат: Молдовците предадоха урок по демокрация
Харалан Александров: Касиране на вота би довело до цялостна дестабилизация
ПП-ДБ ще подкрепят всяка жалба за касиране, сезират КС за второ броене на всички бюлетини