Служебният министър на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков поиска оставките на генералния директор и на председателя на Управителния съвет на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) заради зачестилите инциденти по жп мрежата, съобщиха от Министерството на транспорта и съобщенията.

Последният случай е от вчера в участъка Мирково - Долно Камарци, където пет вагона излязоха от релсите. Първоначалната информация показва, че става въпрос за лошо състояние на железопътната инфраструктура. Предстои разследване да установи причините, допълват от ведомството.

"Сегашното ръководство на НКЖИ многократно показа, че не може ефективно да управлява процесите в една от най-големите държавни компании в България", категоричен е служебният министър. По думите му ситуацията от вчера отново доказва, че има проблем с управлението на системите за безопасност на жп превозите, допълва БТА.

"Освен директора и председателя на борда, отговорност трябва да понесат и служителите, които са ангажирани с експлоатацията на железния път и неговото състояние", каза още Георги Гвоздейков.

На 1 август последните пет празни вагона на частен товарен влак излязоха от релсите в междугарието Мирково - Долно Камарци, съобщиха от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Композицията се състои от 20 вагона, няма пострадали. Движението на влаковете беше преустановено.

Инцидентът наложи всички бързи влакове, които преминават през Подбалканската железопътна линия, да пътуват по отклонен маршрут през Пловдив, включително нощните влакове София-Варна-София и София-Бургас-София.

На 24 юли бързият влак от София за Варна дерайлира в района на гара Своге минути след полунощ. При преминаване през стрелка от релсите е излязла част от първия вагон. Пътници разказаха , че са усетили силна вибрация. В този момент композицията се е движела бавно, защото е била в близост до жп гарата, което е предотвратило да се стигне до жертви и пострадали.

Във влаковата композиция са пътували 237 души. Заради инцидента влакът закъсня от разписанието си с три часа. 

Впоследствие се разбра, че 6 часа преди нощния влак да дерайлира се е наложило да бъде спряно напрежението в контактната мрежа, а причината затова се е оказало, че бързите влакове от София за Видин и от Варна за София се движат един срещу друг и може да се ударят челно. Само бързата реакция на служителите на железниците са спомогнали да бъде избягнат сериозен инцидент.

Пред БНТ железничари разказаха, че при ремонта на гара Своге втори перон е скъсен, което е видно и от документацията на ремонта. Така по-дългите композиции се пренасочват към перони 1 и 3, за да могат да се събират на гарата. За отклонението от основната линия се ползва стрелка номер 10, където е станало и дерайлирането. Видно от документите за ремонта, тя води към коловоз, който не е предназначен за основен, а е маневрен. 

От железниците заявиха, че заради ремонт на гара Реброво липсва възможност за разминаване на влакове в гарата, тъй като движението се осъществява само по един коловоз. При грешна манипулация на ръководител движение в гара Своге, е разрешил бързия влак от Варна за София да замине за гара Реброво, където единственият коловоз е бил вече зает от бърз влак от София за Видин. Грешката е установена много бързо и влакът се е върнал в гара Своге. Не е имало никаква опасност за пътниците и персонала. По случая е започнала проверка.