Шефът на БДЖ: Несериозно е да се твърди за умишлен фалит на железниците
Националният жп превозвач има 103 млн. задължения по втория облигационен заем
Несериозно е да се твърди, че някой умишлено води железницата към фалит. Това заяви пред Нова телевизия изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров.
В четвъртък стана ясно, че част от сметките на железницата са запорирани, но те не смятат да разпродават активи. Вчера финансовият министър Владислав Горанов съобщи, че Министерството на финансите ще отпусне 20 млн. лева на БДЖ, за да не фалира дружеството. По думите му парите ще
бъдат взети от фискалния резерв, като се очаква те да бъдат възстановени след отдаването на концесия на летище София.
„Има 103 млн. задължения по втория облигационен заем, който е взет 2007 г., и с него са погасени предходни задължения. Този заем е бил 250 млн. лв., а сега е само 103 млн. лв. и това са последните задължения на БДЖ към банкови институции и ние трябва да ги погасим, за да продължи развитието на железниците“, обясни Владимиров
и посочи, че след като държавата реши тези задължения, дълговата криза в БДЖ приключва и вече ще може да се инвестира в нови мотрисни влакове и да се мисли само за развитие.
„В периода преди 2009 г. - тогава, когато е трябвало тези пари да бъдат дадени от държавата и да бъдат инвестирани в железницата, това не е направено. В периода 2002 г. – 2009 г. вместо държавата да инвестира, са взимани заеми. Ние заварваме това положение и от 2010 г. започваме да ги погасяване. Този механизъм е порочен“, коментира той и обясни, че e несериозно да се твърди, че някой умишлено води железницата към фалит.
На въпрос дали е съгласен с идеята на финансовия министър Владислав Горанов да се регулира пазарът на услуги от страна на автобусните превозвачи, изпълнителният директор на БДЖ отговори: „Не можем само с административни мерки да задължим пътниците какъв транспорт да изберат. Трябва да предложим качествена услуга. А качествена услуга означава по-добра инфраструктура, за да могат да се движат влаковете с по-голяма скорост. Такава инвестиция е направена – направлението София – Бургас и София – Свиленград ще позволява по-високи скорости от 2021 г., затова се ангажираме и с купуването на нови мотрисни влакове. Тогава железницата ще стане по-конкурентоспособна.
Владимиров посочи, че е в интерес на гражданите и на държавата транспортният бизнес да бъде балансиран.