Опасения за подмяна на кадри в бойната авиация изрази ген. Николай Русев, командир на авиобаза "Граф Игнатиево" по bTV. Според него едва ли не има стремеж да бъдат отстранени всички, експлоатирали МиГ-29 и други руски самолети, за да бъдат заменени с хора, които ще боравят само с американски изтребители.

"Замирисва ми на чистка в авиацията. Всички, които са обслужвали руската техника, да бъдат освободени, за да останат тези, които ще експлоатират Ф-16. Това е непристойно поведение. Те могат да продължават с усилията, ние ще ги гледаме отгоре - това е несериозно. Всички могат да се справят с американската техника", каза ген. Николай Русев.

По думите му България има изтребителна авиация с традиции и трябва да я съхрани.

"Ние сме длъжни да ги продължим. Ако някой иска да понесе политическата отговорност, да го направи", категоричен е командирът на "Граф Игнатиево" и уточни, че всеки изтребител е съвместим с Ф-16.

Повод за коментара му е реакцията на политически сили и експерти срещу намерението да купим междинен изтребител, докато пристигнат Ф-16, най-рано след две години. Служебното правителство отправи запитвания към няколко държави, но процедурата е започната още през юни от редовния кабинет. А само преди ден президентът заяви, че ако служебното правителство получи изгодна оферта за покупка на изтребител на лизинг, то проектът за инвестиционен разход ще бъде внесен в парламента, защото само той може да вземе решението.

"Не говорим за "Грипен". Говорим за заместващ изтребител. Нямаме отговор за изтребител Ф-16 втора ръка от САЩ и Израел. Нямаме време да чакаме. Затова са запитани Франция, Италия и Швеция. Отзоваха се Швеция и Франция", добави ген. Русев за това на какъв етап са запитванията.

Според него може да се лети на всеки друг европейски изтребител и допълни, че в момента са необходими заместващи изтребители.

В подкрепа на мнението си той даде пример с други европейски страни. "Много страни експлоатират около нас по няколко типа изтребители - в Гърция са четири типа. Белгия, Дания и Нидерландия поддържат авиация и дежурство. Ние сме на фронтовата линия, а се опитваме да кажем, че не трябва да носим дежурство - някой да го прави вместо нас. Нали сме НАТО, ние трябва да пазим", категоричен е летецът.

"Правим всичко възможно да изкараме дежурството на МиГ-29 до 2023 година. Ние носим дежурство и ще го правим до последния си ден. Загубим ли веднъж способности, възстановяването е трудно", каза още шефът на авиобаза "Граф Игнатиево". 

"В момента ресурсът, с който разполагаме е ограничен. Инструментите, с които можем да го управляваме, са ограничени. Ако договор за ремонт на двигателите на МиГ-29 се случи, това ще помогне се дежурството през 2023 година, но не и за след това. Не се знае и Полша докога ще помага за поддръжката на самолетите", допълни генералът.