Разширяване на участъци от "Тракия" и ремонт на 1500 км пътища: Плановете на АПИ и МРРБ
Министър Иван Иванов и шефът на агенцията Йордан Вълчев обясниха пред депутатите какви пътни ремонти предстоят
Една от причините за пътния травматизъм у нас е, че през последните години не е имало ремонт на пътища и те са в лошо състояние. През тази година плановете са да започне ремонтът на 1500 км пътища. Това стана ясно от думите на регионалния министър Иван Иванов в рамките на петъчния парламентарен контрол. Пред депутатите застана и председателят на Управителния съвет на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Йордан Вълчев.
От изслушването на двамата стана ясно, че АПИ разглежда вероятността за разширяване на участъци на АМ "Тракия" или за отнемане на трафика с алтернативни трасета. Това обаче е в по-дългосрочен план, а и в Бюджет 2025 "много трудно ще бъдат намерени" нужните средства.
Няма да бъде спирана и спорната мегапоръчка за 2.25 млрд. лв. за основен ремонт на пътища, открита от служебното правителство в края на октомври и срещнала критики както от страна на ПП-ДБ, така и от ГЕРБ-СДС. По димите на министър Иванов, ако тя бъде спряна, това ще коства още поне девет месеца забавяне на пътните ремонти.
Обществената поръчка за ремонтите на републиканските пътища на стойност 2,25 милиарда лева няма да бъде спирана
Една от темите, по която регионалният министър отговори на депутатски въпроси, бе свързана с мегапоръчката за 2.25 млрд. лв. за основен ремонт на пътища, обявена в края на октомври 2024 г. от служебното правителство. Досега това ставаше с отделни обществени поръчки, но в края на миналата година бе заложен нов модел, който срещна критики.
Министър Иванов обясни, че обществената поръчка за "Ремонтни дейности на републиканските пътища на територията на страната" е за срок от четири години.
Тя е разделена на девет позиции. Всяка една обхваща по две или три области, като средно в нея има около 2000 км републикански пътища, обясни принципа на новото деление шефът на АПИ Йордан Вълчев. Поръчките за пътно поддържане са разделени на шест, колкото са районите за планиране. Така в различните райони дължината на пътната мрежа е различна, разясни още Вълчев.
По всяка една от обособените позиции АПИ ще избере до трима изпълнители, но може да избере и само един, с които ще подпише рамкови споразумения. За обособена позиция 5, в която са областите Разград, Русе, Силистра и Търговище например има само две подадени оферти. При условие, че АПИ избере по трима изпълнител, след това ще прави вътрешен подбор между тях и който даде най-добро предложение, той ще ремонтира пътния участък.
Според Андрей Цеков от ПП-ДБ сключването на рамково споразумение за такъв дълъг период ще навреди на конкуренцията и на финансовите интереси на държавата. Нищо не пречи при избрани трима рамкови партньора, тримата впоследствие да сключат картелно споразумение и да оферират при 30% по-високи цени, коментира Цеков. Според него интересът към поръчката от 46 играча всъщност не е толкова впечатляващ.
Николай Нанков от ГЕРБ-СДС пък припомни, че в процедурата е позволено да се възложат при наличие на бюджет дейности на двойно по-голяма стойност, а законът за обществените поръчки позволява допълнителна актуализация с до 50%. Това е равнозначно на процедура с максимална стойност над 8 млрд. лв., коментира Нанков. Процедурата обаче вече е тръгнала, получени са оферти и според Нанков е нецелесъобразно да се изменя.
От МРРБ също се опасяват, че при отмяна на процедурата, ще се загубят поне 9 месеца. По думите на министър Иванов е планирани над 200 възлагания на основни ремонти, а за последните две години са извършени само 30 и тази дейност на практика е замръзнала, коментира той.
Министърът добави, че подготвителните дейности за обществената поръчка са стартирали през януари 2023 г. Освен това в Агенцията "Пътна инфраструктура" имало изготвен голям обем от технически проекти за обновяване на републиканските участъци от пътната мрежа за изпълнението, на които е изразходван значителен публичен ресурс.
Според него няма как да се говори за липса на прозрачност и обективност при обществената поръчка.
Той добави, че по първа обособена позиция има шестима кандидати за участие в процедурата, по втора и трета - по трима, по четвърта - петима, по пета - двама, по шеста са четирима, по седма и осма по шест и по девета - шестима.
Процедурата дава възможността да започнат през тази година закъснели ремонти дейности, отбеляза министърът и добави, че върху фирмите, които бъдат избрани за изпълнители, ще бъде осъществяван строг контрол.
Председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" добави, че когато АПИ е започнала процедурата по обществената поръчка, е имала уверението, че ще има пари в републиканския бюджет за този проект. В момента се изготвя процедурата за строителен надзор и обществената поръчка ще бъде публикувана скоро, добави Вълчев.
Министър Иванов отбеляза, че ако в ПП имат забележки към назначавания по тяхно време шеф на АПИ Йордан Вълчев, е готов веднага да го смени.
Разширяване на участъци от магистрала "Тракия" или алтернативни трасета да отнемат трафика
За да се подобрят пропускателните възможности на Автомагистрала "Тракия" и да се намалят рисковете от инциденти, от АПИ разглеждат възможностите за разширяване на отделни участъци като този София - Пловдив и/или чрез развитието на алтернативни трасета. До отнемане на трафика от магистралата се очаква да доведе и основният ремонт на дублиращото я трасе през Нови хан и Костенец, стана ясно още от отговора на министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Народните представители Емил Янков, Ангел Георгиев и Никола Димитров от "Възраждане" попитаха какво предвиждат в МРРБ относно автомагистралата, която според тях е изчерпала своя капацитет.
Направен през юли 2024 г. анализ на оценката на въздействието върху пътната безопасност на магистралата в участъка София - Пловдив дава насоки за потенциалните възможности за разширяване на скоростни път и/или реализиране на други алтернативни трасета, с оглед намаляване на натоварването на движението при нарастващия поток от автомобили.
"Предложените варианти са в по-дългосрочен план и се анализират с оглед голямата дължина на отсечката, не особено кратките срокове за изпълнение на екологични процедури, на индикативно високите стойности за проектиране и изграждане, както и на две допълнителни ленти за движение, така и на алтернативни трасета", уточни регионалният министър.
Разширяването на АМ "Тракия" е сред приоритетите на АПИ, но това е много ресурсно начинание и с много съпътстващи дейности, уточни министър Иванов и допълни, че в Бюджет 2025 година много трудно ще бъдат намерени такива поради състоянието на приходната част.
Сред проучваните мерки от страна на АПИ са и такива, които могат да се изпълнят и в по-кратки срокове. Такива са възможностите за внедряване на интелигентни пътни знаци, част от интелигентните електронни системи, добави още Иван Иванов.
Освен това от АПИ работят и върху проект за изпълнение на основен ремонт на трасето по републикански път I-8 по Околовръстен път на София, обходен път Ихтиман - Костенец при отсечката между Нови хан и Костенец. Тя се явява дублиращо трасе на магистралата и след реализацията на ремонта се очаква да се отслаби трафика по "Тракия".
Предстои и възлагането през тази година на изготвянето на технологични проекти за ремонтиране на пет участъка от автомагистралата в областите на София, Пазарджик, Пловдив и Сливен. Приоритетно ще се планират през 2025 г. и ремонтите на участъците на скоростния път в лошо и деформирано състояние на териториите на София, Пазарджик и Пловдив. Ще се възлагат на етапи, според наличните средства. По първоначална оценка ще са необходими през годината за целта прогнозно около 15 млн. лева, посочи още министър Иванов.
От АПИ ще работят и по основен ремонт на пътния подлез при пътния възел "Луково" при тунел "Траянови врата" и на виадукта при 59 километър в област Пазарджик. Предвидено е и изграждането на шумоизолиращи защити в района на село Мирово, Община Ихтиман.
"Преувеличено е да се твърди, че новата електронна кадастрална система не работи"
Крайният срок на договора за изпълнение на новата информационна система на Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК) беше 31 декември 2024 г. и е на стойност малко над 5 млн. лева с ДДС. Предвидена е гаранционна поддръжка, включително отстраняване на недостатъците за период от три години след внедряването на системата в експлоатация, каза още министърът на регионалното развитие и благоустройството в рамките на парламентарния контрол.
Въпросът относно работата на новата електронна система на агенцията зададе народният представител Коста Стоянов от ПГ на "Възраждане".
Работата на тестващия модул е съобразена със съществуващото състояние на кадастралните кадри и кадастралните регистри, уточни министър Иванов. По данни на АГКК, на които министърът се позова, от стартирането на новата система до началото на тази седмица има подадени успешно около 1540 проекта от правоспособни лица, което на дневна база показва достигането на около 90 процента от нивата на успешно заявените проекти, предвид внедряването на новата информационна система.
Системата работи и е преувеличено да се твърди, че тя не работи, увери министър Иванов, цитиран от БТА. По думите му проблемите досега произтичат от това, че потребителите не са били запознати с интерфейса на системата. Ето защо сега усилията са насочени в обучителни срещи. Иван Иванов смята, че потребителите ще се запознаят със системата в рамките на 10 дни.
Новата информационна система на АГКК беше внедрена на 16 декември 2024 г. и замени изградената в периода 2006-2008 г. Тя е разработена от "Информационно обслужване" АД в сътрудничество с "Мапекс" АД и "ЕСРИ България" ООД и отговаря на изискванията за мрежова и информационна сигурност, както и на очакваните натоварвания при предоставяне на данни и услуги, според МРРБ.
Целта е да се подобри както бързината, така и достъпността до административните услуги. Интегрирани са всички налични системи за кадастрални и специализирани данни в АГКК в единна среда за управление на потребителите, работни процеси, сигурност и бази данни, съобщиха на 7 януари от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) след проведена среща между представителите на МРРБ, АГКК, "Информационно обслужване" и професионални организации, на която са обсъдени функционалностите на информационната система.
"Отворени сме за диалог и сме на разположение за срещи и разговори, за да може системата да заработи пълноценно в максимално кратки срокове", каза в началото на януари пред участниците в срещата тогавашният служебен министър Виолета Коритарова.
В експресен порядък ще се направят обучителни срещи, каза на свой ред изпълнителният директор на "Информационно обслужване" АД Ивайло Филипов. Изпълнителният директор на АГКК Милен Димиев посочи тогава, че всеки ден се правят подобрения в системата.