"Не е точно усещането, че това е съдбовна за нацията дилема. Решението да приемем предложението на френското председателство за преговорна рамка няма да бъде нито исторически триумф, нито провал. Става дума за компромис в една от фазите на европейската интеграция, който вдига българската блокада и дава възможност за начало на преговорите с ЕС, започва скрининг на страната и това с нищо не подкопава македонската идентичност, има ясна формулировка на македонския език в преговорната рамка", каза на пресконференция след заседанието на Съвета за сигурност президентът на Република Северна Македония Стево Пендаровски, цитиран от БТА.

На Съвета беше разгледано "модифицираното предложение на френското председателство за започване на преговори за присъединяване на Република Северна Македония към Европейския съюз" в присъствието на постоянните членове на съвета, включително премиера на страната Димитър Ковачевски и вицепремиера по европейските въпроси Боян Маричич.

По думите на Пендаровски Съветът не за пръв път разглежда въпроси, които не са тясно свързани със сигурността, като този за Ковид 19, но е важен за страната.

"Парадоксално е, че никой в ​​държавата не е против вписването на българите в конституцията, но вътрешната поляризация прави консенсуса по този въпрос невъзможен. Сега може да последва наша, вътрешна блокада, защото мнозинството от 2/3 изглежда непостижимо, заради вътрешната поляризация. Това е и основният проблем.", каза Пендаровски и изложи вижданията си по всички "страхове в обществото".

По думите му Договорът за добросъседство е вписан в рамката на преговорите, защото добросъседските отношения са част от критериите от Копенхаген, той е главното условие страната да получи статут на кандидат член на ЕС, а ЕС има регионална клауза за добросъседски отношения.

Пендаровски посочи, че има възможност България да продължи да блокира напредъка на страната в процеса на преговорите, "защото това е част от механизмите, но те сега ще бъдат драстично намалени, защото когато това стане европейска рамка не само България, но и ЕС ще преценява напредъка на страната".

Той уточни, че историята не е условие за напредък в преговорите, а в протокола на междуправителствената комисия между България и Република Северна Македония има само препоръка към двустранната историческа комисия да прави повече срещи, протоколът "сам по себе си няма правна основа, върху която България да блокира преговорите".

Пендаровски разясни как могат да се променят учебниците - най-напред Историческата комисия трябва да постигне съгласие, след което предложението отива в двете правителства, отново двете правителства се съгласяват и накрая, през министерствата на образованието в двете държави се разговаря с авторите на учебниците.

"На срещата говорихме и очаквам, че когато предложението влезе в правителството и в случай че се приеме, от деня на отваряне на преговорите до завършването им, ако има допълнителни опити отново да повдигат въпросите за езика, идентичността и историята, сами ще напуснем преговорите. Има страх, че в ЕС можем да влезем само като българи. Няма случай в историята на световната демокрация, в който чрез двустранен договор един народ да стане с друга идентификация", каза Пендаровски и посочи, че е предложил като анекс към резолюцията на парламента в Северна Македония да бъде препотвърдено, че за идентичността няма да се разговаря.

"Това би било наше вътрешно решение", каза Пендаровски.

По отношение на "страха, че ЕС играе двойна игра". От позицията си на човек, който е имал много срещи на европейско ниво Пендаровски увери присъстващите, че няма впечатление, "в Европа да искат да разнебитят македонската нация и народ" и уточни, че в най-скоро време германският канцлер Олаф Шолц ще посети Република Северна Македония, защото "иска да раздвижи Берлинския процес".

"Интересът на Европа е икономически, а не да сменят чиято и да е етническа карта. Илюзорно и е несериозно е да разговаряме по тази тема," каза Пендаровски.

Премиерът Ковачевски: Време е за мъдри решения

Премиерът на Република Северна Македония Димитър Ковачевски апелира за правилна интерпретация на официалните документи, които ЕС предложи на страната като преговорна рамка за членство в съюза.

"Придържаме се към държавните позиции, обещахме, че ще се придържаме към червените линии, и го направихме, ще го правим и във всеки следващ момент.", каза Ковачевски след срещата си с лидера на опозиционната ВМРО-ДПМНЕ Християн Мицкоски, на която документите са били представени и разгледани.

По думите му това е исторически момент за Република Северна Македония, както подписването на Охридския мирен договор и Договора от Преспа, и страната има "единствена възможност" да постигне стратегическата си цел - членство в ЕС. "Този въпрос е важен за бъдещето на държавата и гражданите. Пред нас имаме предложение, което инкорпорира нашите забележки - езикът ни е чист и еднакъв с всички езици в ЕС, преговорната рамка е мултилатерален документ и оставя двустранните исторически въпроси извън нея, тях трябва да решаваме на двустранна основа. ЕС функционира на принципа на добросъседските отношения и всички заедно решават за просперитета на гражданите си, и ние ще бъдем на същата маса", посочи Ковачевски.

Що се отнася до възможността да бъдат приети промените в конституцията, премиерът на Република Северна Македония припомни, че всички политически партии са имали положителни изявления за това, че гражданите, които се определят по различен начин от тези, които са вписани в основния закон на страната, имат право да (бъдат вписани) в конституцията, но "някои ги променят", (визирайки ВМРО-ДПМНЕ, които преди време твърдяха, че не е проблем вписването на българите в конституцията). По думите му "това е въпрос, който всички депутати трябва да подкрепят, и когато дойде моментът, всички ще бъдат на висотата на задачата си".

Резултатите от консултациите според Ковачевски са добри, част от коалиционните партньори вече имат позитивни решения, други ще кажат позицията си в следващите дни, а утре предстоят срещи с останалите опозиционни партии.

"Време е за мъдри решения", заключи той.

Бивш външен министър: Пендаровски греши, България няма намерение да отпуска хватката, напротив

"Грешка в ключов, исторически момент" нарече в своя Фейсбук профил позицията на президента на Република Северна Македония Стево Пендаровски бившият министър на външните работи Никола Димитров.

Според него аргументът, че понеже френският президент Еманюел Макрон е казал, че предложението е ново, значи то е ново, е несъстоятелен. По думите му има две разлики в текста: първо, въпреки че първата политическа междуправителствена конференция ще започне преговорите, началната фаза ще приключи след включването на българите в Конституцията, (което по същество е българското искане) и второ, думите "двустранни протоколи" по чл. 12 (от Договора за добросъседство с България) са заменени с "годишни доклади и мерки за ефективно изпълнение" по чл. 12, което е същото, но казано по друг начин.

"Най-големият недостатък на предложението е, че ще стигнем до нова блокада, но вече вътрешна, защото (в Република Северна Македония) няма 2/3 мнозинство за промяна на Конституцията. Може би е по-разумно да осигурим условия за 2/3 мнозинство, ако вече поемаме такъв ангажимент, като включим опозицията и се опитаме да осигурим условия за тяхната подкрепа?", пише Никола Димитров.

"България не крие намеренията си. Като допълнителна точка, когато прие преговорната рамка на френското председателство, българският парламент реши, че "за да се гарантира, че добросъседските отношения остават хоризонтален критерий през целия процес на присъединяване на Република Северна Македония и ЕК ще докладва за тяхното прилагане първо на Съвета, т. е. на страните членки и преди всичко на България, преди всяка междуправителствена конференция. С други думи, България няма намерение да отпуска хватката. Напротив. Тя първо иска да види доклада. И коя държава членка ще се интересува повече от България от случващото се в комисията на историците, Ирландия ли?", пита Никола Димитров.

По думите му твърдението, че добросъседските отношения са част от критериите от Копенхаген, е "елементарно невежество". "Добросъседските отношения са част от друг процес - Процеса на стабилизиране и асоцииране. Ето защо в предложението на Португалия тези въпроси бяха поставени в този процес, а не в присъединителните и междуправителствените конференции", твърди Никола Димитров, който е един от критиците на предложената преговорна рамка за начало на преговори на Република Северна Македония с ЕС.