Порошенко за автокефалията: Това е краят за Москва и "Третия Рим"
Решението за предоставяне на автокефалия на украинската църква е прието
Украинският президент Петро Порошенко съобщи днес, че Константинополският патриархат вече е приел решение за предоставяне на автокефалност на украинската църква, предаде ТАСС. Той говори пред журналисти в Киев, коментирайки резултатите от тридневния синод на Константинополския патриархат.
"Това е въпрос на нашата сигурност, държавност и на цялата световна геополитика, това е падението на Третия Рим като най-древна концептуална заявка на Москва за световно господство, - каза украинският президент. - Автокефалията е част от нашата държавна проевропейска и проукраинска стратегия, която ние претворяваме през последните 4 г. и ще провеждаме и занапред."
Президентът обеща "да гарантира пълна религиозна свобода на всички конфесии (вероизповедания - бел.ред.)".
"Ние не сме имали и няма да имаме държавна църква, - посочи той. - Аз гарантирам, че държавата Украйна ще уважава онези, които решат да останат в онази църковна структура, която запази единство с Руската православна църква."
"Но точно по същия начин гарантирам, че държавата ще защити правата на онези свещеници и миряни от Украинската православна църква към Московския патриархат (УПЦ МП), които решат да се отделят от Москва, за да създадат заедно с други православни вярващи единна православна църква", подчерта Порошенко.
Той информира, че някои епископи от УПЦ МП също са подкрепили автокефалията, като са подписали обръщението към Вселенския патриарх Вартоломей с молба да предостави автокефалия на Украйна.
Филарет обяви, че ще свика Архиерейски събор
Главата на Киевската патриаршия Филарет обяви, че смята в близките дни да свика Архиерейски събор с участието както на Киевската патриаршия, така и на представители на Украинската автокефална църква с митрополит Макарий и на Украинската православна църква към Московската патриаршия. "Това ще бъде обединяващ събор, който ще избере общ патриарх", добави той, цитиран от ТАСС.
След това щял да дойде томосът (писмото) на Вселенския патриарх за предоставяне автокефалност на Украйна. Според него след днешните решения на синода на Константинополската патриаршия "не съществуват повече никакви препятствия за свикването на събора".
"Това вече е въпрос на добра воля. Който поиска, ще може да участва в този обединителен събор, а който не иска, той няма да влезе в тази единна православна църква", каза Филарет. Отговаряйки на въпрос колко представители на Московската патриаршия са готови да се присъединят към новата църква, той отговори: "Те държат това в тайна", а после добави: "Мисля, че след това ще се присъединят десетки".
Филарет, каза, че в резултат на снемането от Константинополската патриаршия на анатемата от него и от водача на Украинската автокефална църква Макарий, се появява възможност да се създаде единна поместна църква в Украйна.
"Това решение ни дава възможност да се обединим с архиереите на Московската патриаршия, които пожелаят да се обединят с нас в единна автокефална църква, - каза той в Киев днес. - Тоест, сега ние - архиереите на всичките три църкви, сме законни, канонични и благодатни."
След издаването на томоса процесът на обединение с епархиите и манастирите на Московската патриаршия ще продължи. "Обединението ще става изключително на доброволни начала, без насилие, - обеща той. - На нас не са ни нужни нито архиереи, нито духовенство, които да се бунтуват вътре в църквата."
Според Филарет "създаването на единна поместна църква не означава, че на територията на Украйна не може да съществува и друга църква, в частност руска, защото онези украински епархии, които не се присъединят към единната поместна църква, няма да имат право да се наричат Украинска православна църква, но ще имат право да съществуват и ще се наричат Руска църква".
Той изрази надежда, че патриарх Вартоломей, президентът на Украйна и украинската Рада (парламентът) "ще доведат това дело докрай". Филарет е уверен и в това, че именно той ще възглави новата поместна църква. "Аз бях, съм и ще бъда патриарх", отговори той на друг въпрос за последствията от решението на Константинополския синод.