В цялата бъркотия около новите превозни документи и тарифи в градския транспорт в София никой не разбра основната идея хората да слязат от автомобилите и да предпочетат градския транспорт за по-чист въздух в града. Използването на удобен и бърз градски транспорт е основният начин по-малко автомобили да се движат в центъра на столицата и най-замърсения град в България. Начинът, по който се случи това, подсказва, че нещо сериозно се обърка.

На първо място не са сериозно обмислени от всички гледни точки. Второ не станаха публично достояние достатъчно рано, за да бъдат обект на дебати и, както всичко, обществените обсъждания се направиха проформа, а гласуванията в Столичен общински съвет прибързано. Така исторически промени, които не са правени през последните 10 години, успяха да съберат хорското недоволство.

Според Виктор Чаушев от Сдружение за градски транспорт, който е съветник към Комисията по транспорт в Столичния общински съвет, промените в тарифите е било задължително. Но не ниските цени ще върнат хората в градския транспорт и ще насърчат пътуването с него. Според него са нужни промени в цялостната организация, бързина и удобство. Всъщност обаче след недоволството от гражданите още с въвеждането на новите тарифи и вълната от жалби към омбудсмана на България показват, че тази логика не е точно такава.

Експертът признава, че системата не е завършена напълно, но не е изцяло лоша, защото създава различни опции. Но неудобството да се вземат картите от ограничен брой пунктове, а не на всяка спирка също е факт. В столицата има само 15 автомата на отделни ключови места, защото, както коментираха общински съветници, един струва между 30 и 40 000 лева. Според Чаушев, Центърът за градска мобилност не е свършил своята работа да създаде портал и приложение, за да не се редиш на опашки; онлайн порталът за продажба на билетите и картите също не е функционален и удобен за хората.

Столичният общински съвет беше възложил на ЦГМ да създаде технически условия и инструкция за въвежданите промени, което също не се е случило. Обещаха да го направят до няколко дни, каза Чаушев, но ще видим. Центърът за градска мобилност се е провалил и в идеята да се привлекат трети страни за увеличаване атрактивността на новите превозни документи като например банки, мобилни оператори и приложения, през които да се купуват новите карти и билети.

Градският транспорт трябва да създава възможности, а не да ограничава и в тази връзка отпадането на картата за една линия и за карта само за метрото е причина за най-голямо недоволство. Председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев коментира, че ще се пристъпи към връщането им и ще има отлагане за глобите за задължително валидиране на картите. Но това може би, въпреки недоволството, е добра мярка, за да има по-добра отчетност и да се прави реална статистика за използването на градския транспорт.

Семействата пак останаха извън борда

Не само това - всъщност важната мярка е да качим семействата в градския транспорт. Но както преди, така и сега, те остават извън борда. Дали защото общинските съветници не се движат в градския транспорт или като семейни са забравили, или пък просто не са семейни. По-евтино е човек да се купи индивидуална карта за дете и възрастен, отколкото да ползва семеен пакет. В момента семейният пакет е 50 лева на месец за родителя за всички линии без друга опция и 10 лева за дете за всички линии. Това излиза 720 лева на година. Ако човек реши да си вземе индивидуална карта за всички линии за една година ще даде 365 лева, но пък така губи отстъпката за детето и ще трябва да плати не за една, а за всички линии 200 лева. Така сметката излиза 565 лева. Същото семейство с един родител и дете до преди промените е плащало за една линия 23 лева за възрастен или 276 лева и 9 лева за дете за една линия е плащало 384 лева. Става ясно, че никой не е обмислил точно тази подробност. Та нали семействата с деца са тези, които трябва да бъдат стимулирани да предпочетат градския транспорт, защото най-много пътуват?! Ами ако същият този родител има още едно или две деца? Таксата вече става почти 1000 лева в първия вариант. Да не говорим, че въобще няма стимули ако цялото семейство пътува с градския транспорт.

Всички участници в процеса признават грешките си, които са плод на едностранчиво мислене. И точно семействата с деца остават извън полезрението на всички. На фокус в момента са вносителите на промените, сред които многократно беше коментирано името на независимия общински съветник Борис Бонев. Той също признава, че някои от промените може би се оказват грешка, но са една важна стъпка, която не е правена в последните повече от 10 години в София. Всички общински съветници с някои изключения са гласували промените. "Демократична България" и БСП не са били съвносители на доклада, но в комисиите той е получил одобрение. Според него не са подписали впоследствие чисто по политически причини. Битката за София вече е започнала и ще бъде сериозна. Използва се ситуацията да се трупат негативи или позитиви в една или друга посока.

Какво не разбрахме от промените

Според Бонев не трябва да се стига до крайности и сега да се върне назад, защото новите карти за време са много удобни, но трябваше да бъдат по-добре обяснени на хората. Става дума за 100 млн. лева за новата система, които не би трябвало да са дадени на вятъра. Само за пример Бонев даде и Варна, където с липсата на метро и толкова голяма градска транспортна мрежа картата за всички линии е 520 лева, а ако искаш да пътуваш и до "Златни пясъци" - 1380 лева.

Бонев коментира, че отпадането на картите за една линия и една линия за метрото не са по негово предложение, а всички идеи, за които се е борил, е успял да постигне с промените. Това са билетите за време, годишната карта за младежи, годишната карта за ученици и студенти и оставането на годишната карта от 365 лева. Всъщност е приел и останалите промени, за да може да има все пак някаква крачка напред за подобряване на услугите на градския транспорт. За съжаление, хората не видяха и положителните промени, коментира той.

Ученици и студенти ще пътуват за 20 лева на месец, а годишната карта ще бъде 200 лева, което им спестява разходи за два месеца или осигурява два месеца безплатно пътуване. Младежите под 25 години, които не учат също ще могат да ползват градския транспорт за 25 лева на месец за всички линии. Ако пътувате 5 дни подред, събота и неделя ви излизат безплатно с банковата карта, и досега при повече от две пътувания банковата карта я таксуват на цената на дневна карта.

Все още има неяснота около използването на картите за време и защо са с различна пластика, но обяснението е най-вероятно в цената.

Всъщност Виктор Чаушев призна за най-голямото недомислие по повод картите за градския транспорт и то е свързано именно със семейните пакети. Идеята е в семейния пакет да се даде възможност родителят да си купи карта за всички линии за 365 лева на година или при индивидуалния да може да ползва и отстъпката за дете за 10 лева на месец за всички линии.

Още пет месеца ще чакаме нови промени

Но посочи, че трябва да се помисли по-детайлно. Вече стана ясно, че промени в наредбата ще има, но каква е процедурата за това?

Наредбите не могат да се променят до шест месеца от промените, но те бяха приети в края на юли. Така че вече има възможност за такива, подчерта Чаушев. Според него няма да липсват и желаещи, които да ги внесат. До края на януари може да бъде внесен доклад, който да се обсъди в Столичния общински съвет. След това процедурата е да се подложи отново на обществено обсъждане, което да се случи до 20 февруари и в края на февруари да се обсъди в комисии, обикновено ресорните са транспорт, финанси и стопанска комисия. В периода март-май биха могли да влязат в сила. Това прави почти половин година, в която хората за пореден път няма да бъдат стимулирани да използват градския транспорт и при 720 лева карта само за двама членове на своето семейство сериозно ще се замислят дали не е по-изгодно да продължат да се движат до училище, работа, до центъра за кино или театър с личния си автомобил вместо с метрото, трамвая или автобуса. Основната алтернатива на автомобила за по-чист въздух в града е градският транспорт, а когато и тази алтернатива не се управлява правилно, ще продължим още дълго време да дишаме познатия ни мръсен въздух.