Как България да спечели от своето европредседателство, след като правителството й смята, че докато е начело на Съвета на ЕС, не трябва да защитава национални позиции? Този въпрос зададе в студиото на "Лице в лице" по bTV лидерът на БСП Корнелия Нинова.

Тя даде конкретен пример с декларацията на страните от Вишеградската четворка, с чиито представителите БСП вече ще работи тясно с големи срещи на всеки 6 месеца. Полша, Унгария, Чехия и Словакия са се обявили срещу проекта за следващия евробюджет, в който има по-малко пари за кохезионна политика (т.е. за най-бедните региони) и за земеделие.

Става въпрос за орязване с по 5%, което, според Нинова, ще задълбочи дисбаланса между бедни и богати в ЕС. Поканени да подпишат декларацията са били още 4 държави - Хърватия, Румъния, Словения и България. Само нашето правителство е отказало с аргумента: "Ние сме председатели на Съвета на ЕС, трябва да спазваме неутралитет и да не показваме национална позиция".

"Вероятно това е направено, за да не се разгневят големите", коментира Нинова.

Тя посочи и че по широко отразената тема с разпоредбите за превозвачите не е постигната убедителна победа, а даже някои от променените текстове в пакет "Мобилност" ще ударят още повече по транспортния бранш. Лидерът на БСП даде пример с изискването камионите да се връщат у нас и да напускат страната пълни.

Според Нинова тепърва предстои ключовото гласуване извън комисиите - в Европейския парламент.

"Нямаме основания за реплики за победа над Макрон. Не само, че въпросът не е решен, но и в някои текстове е влошен", каза още тя.

Според нея излишният пиар не работи в полза на никого. Думите й бяха по повод на изказвания от страна на евродепутата от ГЕРБ Андрей Новаков, че е спечелена голяма победа.

За правата на превозвачите трябва да търсим съюзници, убедена е Нинова.

Много късно се включи българското правителство в тази битка, каза още тя, коментирайки гласуването в комисията по транспорт в Европейския парламент вчера на т.нар. план "Макрон".

"Трябва да търсим съмишленици. Защо не ангажирахме досега Гърция, Кипър? Да търсим съмишленици в малките държави, които като нас са засегнати. Транспортният бранш е важно перо в българската икономика", убедена е Корнелия Нинова.

Нинова цитира изказвания на превозвачи, които обобщават, че новите правила в пакта за мобилност, които са приети от транспортната комисия на ЕП, са по-тежки от настоящите. Според превозвачите постигнатият компромис е по-лош от предишния. Преди шофьорите трябваше да се върнат, сега - само камионите, при това със стока. Те не могат да се върнат сами, трябва и шофьорът да се върне, коментира Нинова.

За "Белене" нашата позиция не е променяна. Не съм съгласна, че когато управляващите узреят за някое предложение на опозицията, това е коалиция. Питайте ги защо си променят седем пъти мнението по АЕЦ "Белене", защо са дошли на нашия акъл, посочи тя.

Радвам се, че нашите тези се споделят от повече хора, коментира тя по повод опитите да се сближим с Русия.

Мястото за извинение е тук, в България, да се извиним на народа си за пропуснати ползи, каза Нинова. Тя отговори така на въпроса как гледа на извиненията на Борисов пред Путин в Москва.

Не е все едно кой ще строи "Белене" и как, подробностите са важни, изтъкна още тя.

Не мисля, че президентът Радев ще прави партия. Каза, че би подкрепил проекти, които се грижат за народа и които изпълняват неговите лични резултати, посочи Нинова. Не вярвам в това нещо, отговори още веднъж Нинова на въпроса дали Радев ще прави партия.

И обобщи: "Нито се притеснявам, че той ще прави партия, нито считам, че е тръгнал по този път!"