Железопътният транспорт е приоритет в Плана за възстановяване, заяви министърът на транспорта Николай Събев в ресорната парламентарна комисия. Планът предвижда нови проекти за влаков състав, дигитализация в сектора и рехабилитация на жп линиите.

Новите влакове, които ще бъдат купени с европейски пари ще отидат при този, който спечели договора за обществена услуга, поясни Събев.

Договорът на БДЖ изтича в края на 2024 г., а за нов ще бъде обявена процедура. В плана за възстановяване е записано, че с европари ще се купят 35 едноетажни и 7 двуетажни електрически мотриси за 160 км/ч за крайградски превози. 20 влака за скорост от 200 км/ч ще са за основните направления в страната. Ще се обяви и поръчка за 18 електрически акумулаторни маневрени локомотиви.

1,022 млрд. лв. е инвестицията в нови влакове, по Плана за възстановяване е 665,98 млн. лв., останалите 355,82 млн. са съфинансиране. Срокът за изпълнение е 2022-2026 г.

Събев поясни пред депутатите, че бенефициент на европейските пари е министерството на транспорта. Компанията, която спечели поръчката за нов договор за обществена услуги ще получи влаковете, но за ползване, те си остават държавна собственост. Тя ще поеме и ангажимент за обслужването и сервиза им. "Надявам се това да е БДЖ", каза той.

Няма да правим държавен телеком, никога не е имало такава идея, заяви пред журналисти в Народното събрание министърът на транспорта. Той подчерта, че развитието на 5G мрежата в България не е отпаднало от Плана за възстановяване и устойчивост, за чиято актуализация страната ни вече получи зелена светлина от Европейската комисия.

В частта цифрова инфраструктура в анонсирания от правителството план се предвижда повишаване на киберсигурността на администрацията във всички 265 общини, изграждане на интернет мрежи с висок капацитет в малки населени места за 350 хил. души, както и изграждане на свръхскоростен интернет в 24 висши учебни заведения.