След като лично видя, че един от мостовете на "Тракия" е в много лошо състояние, а още по-зле бил този при Витиня на "Хемус", вчера Бойко Борисов заяви, че не може да спи от притеснене след земетресенията и наводненията. "Ако сега обявим конкурс, ще минат поне няколко месеца, а има силен трафик и рискът е огромен. Ще поискаме всички партии да изберат няколко фирми и още след събота и неделя да започнат да укрепват съоръжението", каза той.

Днес Борисов дойде в парламента и разговаря с представители на партиите, като в срещата участва шефът на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Лазар Лазаров. "По-добре е да имаме път с дупки, отколкото паднал мост със загинали хора", каза той пред журналисти.
Премиерът е разпоредил още следващата седмица да започне процедурата за ремонт на застрашените три съоръжения. На "Тракия" те са - на 61-вия километър, около пътен възел "Церово", и на 67-мия километър, а на "Хемус" - 30-тия км. "Тези мостове са в най-окаяно състояние и са топ приоритет", каза Лазаров.

Той уточни, че за да бъде извършен ремонтът, ще се налага затваряне на тези участъци от магистралите през лятото. Движението ще бъде пренасочено в едното платно. Не може да бъде определено колко време ще продължи рехабилитацията, тъй като съоръженията ще бъдат възлагани на инженеринг. 
Фирмите в България, които са специализирани, са около 10. Всички ще бъдат поканени, плюс чужди компании, които имат голям опит в санирането на такива големи виадукти. Процедурата ще бъде на конкурентно начало и премиерът е разпоредил от следващата седмица тя да започне.

Лазаров изтъкна, че още през 2008 г. е предупредил за лошото състояние на тези съоръжения, но заради кризата първо бил отказан заем от Световната банка, а след това и пари от еврофондовете.

Представители на БСП не са присъствали на срещата с Борисов, тъй като са обидени на вътрешния министър Цветан Цветанов заради поведението му сутринта в парламента. Той заяви, че истинското бедствие не е земетресението от 22 май, а управлението на левицата.

В същото време вицепремиерът Дянков обяви в Министерски съвет, че за спешните пътни ремонти ще бъдат осигурени 43 млн. лева, като сумата е половината от отпуснатите преди месец с постановление на правителството 85 млн. за инфраструктурни обекти. Ще отпаднат някои пътни обекти, за които не е нужен спешен ремонт. Министърът каза, че се надява още утре парламентът да одобри решението.

"Тези пари обаче няма да стигнат. Според първоначалната оценка на експертите – около 200 млн. евро са необходими за всички по-големи мостове и съоръжения. По някои от магистралите и мостовете се оказа, че от 40-50 години по основни пътни артерии не са правени ремонти", изтъкна Дянков. Общо за 11 опасни съоръжения, представени в доклада на АПИ като приоритетни, ще трябват 58.8 млн.лв.

По-късно министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова уточни, че се очаква ремонтите да започнат в близките седмици. Тя изрази надежда тези три и останалите осем мостови съоръжения в критично състояние до есента да бъдат укрепени, а другото лято да се работи и по останалите.
Павлова добави, че премиерът е възложил на Симеон Дянков да се направи преглед на бюджетите на всички министерства и ведомства, за да се потърси дали там има буферни средства, които могат да бъдат спестени и с тях да се натрупа фонд за аварийното ремонтиране на виадукти и мостове. При добри приходи в бюджета ще се търсят възможности да се възстановят средствата, за да продължи изпълнението на замразените днес проекти.

Междувременно "Атака" внесе проекторешение за спешен ремонт на мостове и виадукти, в който да участват инженерните части на армията, предаде БТА. За осигуряване на първоначалните средства правителството да предприеме незабавно прекратяване на българското участие в мисията ИСАФ в Афганистан, предвижда Волен Сидеров, според когото тази мисия струва на държавата 55 млн. лева годишно.

От Пътната агенция вече съобщиха, че около 60 моста и виадукти в страната са в тежко състояние и са опасни. Планира се догодина да започнат аварийни ремонти. Финансиране обаче още няма. Възможностите са националният бюджет или заем от Европейската банка за възстановяване и развитие.
Около 9 млн. лева по предварителни данни ще струва само пълното възстановяване на падналия мост на р. Струма.