Контрера: Монтирането на колани в стари автобуси е неработеща мярка
Това е предпоставка за поредната порция "схеми" в сферата на автобусните превози, твърди общинският съветник от ВМРО
Общинският съветник от ВМРО и заместник-председател на комисията по "Обществен ред и сигурност" в СОС Карлос Контрера изразява отрицателно становище относно идеята стари автобуси за междуградски превози да се оборудват с колани. Според него, мярката е неработеща, отклонява вниманието от същинските проблеми на пътната безопасност и е предпоставка за поредната порция "схеми" в сферата на автобусните превози.
Контрера смята, че нещата се поставят по един двояк и подвеждащ обществото начин.
"На първо място, ако желаем действително автобусите да са оборудвани с колани, то трябва да се забрани вноса и регистрацията на такива, които фабрично нямат. На второ място, да се даде срок сега регистрираните, но необорудвани да се изведат от експлоатация. Всичко друго било палиативни мерки", твърди Контрера.
Според съветника да се поставят някакви колани на автобуси, които фабрично ги нямат или са били премахвани, е рисково. Причината е, че няма технически норматив как да се поставят коланите, т.е. отново ще има отбиване на номера и проява на всевъзможни труд и творчество.
Според Контрера, ако се оборудват с колани, автобусите следва да минат индивидуално одобрение, което се извършват от специализирани лаборатории, правят се тестове. Това означава да се направи индивидуално одобрение на всеки един от около 5000 стари автобуса, които извършват междуградски превози.
"Истината е, че никой експерт не би се подписал под подобно нещо, поне тези, които работят с европейските технически служби. А така се оказва, че вероятно няколко души самодейци на конвейр ще подписват индивидуални одобрения за колани, които са сложени в автобусите без никакви технически изисквания в гаража на някой бай Иван. Формално вероятно ще се изпълни слагането на колани, но технически дали ще тези колани ще осигуряват безопасност, е друг въпрос. Това, че някой е заварил два болта и е монтирал един каиш с щипка не означава, че имаме колан, който ще ни пази при удар", твърди той.
"Скептик съм по тази тема. Отново действаме ретроактивно. Давайте сега, юруш, да слагаме колани на 15-20 годишни автобуси. А никой не задава въпроса нормално ли е въобще такива автобуси да возят хора по българските пътища. Внасят се евтино втора-трета ръка, уж са технически изправни, но сме свидетели на стотици случаи, в които с просто око се вижда, че автобусите не са изправни. Слагането на колани на подобни стари коли е отбиване на номера и поредната далавера, която ще се извърши по документи. Трябва категорично да заявим, че не допускаме внос и регистрация и пререгистрация на автобуси без фабрични колани. И решаваме въпроса. Второто нещо - масово товарни бусове се преоборудват за транспорт на пътници. Това трябва също да се забрани, защото са опасни и не отговарят на стандартите за безопасност. Вземете маршрутките в София - пълно е с такива преправени бусове, които возят хора, но не отговарят на изискванията. Това също трябва да се прекрати. Не може да сложиш едни седалки на товарен автомобил и да возиш хора", аргументира се Контрера.
Той е на мнение, че усилията трябва да се насочат към отстраняване на техническите дефекти по пътищата, включително грешки в проектирането и драконовски контрол за спазване на правилата за движение, защото имаме много сериозен проблем с превишената скорост, например. Друго предложение е училищни екскурзии да се изпълняват само от автобуси с фабрично поставени колани в името на безопасността на децата.