Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) трябва да отговори на Министерството на здравеопазването как, освен с контрол и от резерва на Касата, предвижда да изплати 146 млн. лв. надлимитна дейност на болниците. Това каза служебният министър на здравеопазването д-р Галя Кондева по време на изслушването й в пленарна зала относно дефицит в бюджета на НЗОК за 2024 г.

Трябва да го вземете предвид и да намерите механизъм, по който да се предвидят тези средства, защото ще влезем в порочен кръг и може да се окажем в ситуацията отпреди пет години, обърна се министър Кондева към народните представители, цитирана от БТА.

В бюджета на НЗОК за тази година няма предвидени средства за изплащането й, не са предвидени и в проекта за бюджет за 2025 г., каза още тя.

Общата сума за надлимитна дейност, отчетена от болниците, е близо 170 млн. лв., като от тях 27 млн. лв. са платени от Касата през октомври, и към днешна дата 146 млн. лв. стоят като заявени към НЗОК за заплащане, посочи още министър Кондева.

Виждаме някакво решение на проблема с многото болници в страната чрез промени в Закона за лечебните заведения, като на този етап не изповядваме идеята за мораториум, тъй като не можем да ограничим пазара, но процесът така е регламентиран, че НЗОК много внимателно трябва да прецизира становищата си, когато подкрепя разкриването на лечебни заведения, каза Кондева.

По думите й с промени в Закона за лечебните заведения биха могли да се решат част от проблемите.

В Министерството на здравеопазването работи голяма група от експерти, за да може да се вземат правилни решения, така че този процес да се регламентира по начин, по който наличните средства да бъдат достатъчни и пациентите да получат качествена медицинска помощ, а и в същото врече да не се наруши свободният им избор за достъп, посочи тя.

В МЗ смятаме, че на държавно ниво трябва да се укрепят и да бъдат работещи областните болници, както и една част от държавните лечебни заведения в големите градове, тъй като те поемат основната тежест от диагностиката и лечението на пациентите в районите им, посочи още тя.

Анализирали сме състоянието им, финансовите им показатели са доби и през изминаващата година инвестираме основно в областни болници за подобряване на условията им, допълни министър Кондева.

МЗ полага усилия за водене на политики за съвременно и качествено медицинско обслужване, каза още Кондева, цитирана от БТА.

Финансовото обезпечаване на медицинските услуги е съществен инструмент за качествено здравеопазване и израз на това е проектът за бюджета на НЗОК за 2025 г. Проектът на бюджет е изготвен от управителя на Касата, одобрен е от Надзорния съвет на НЗОК, подкрепен е от Министерството на финансите и е приет от Министерския съвет, припомни тя.

Към момента проектът на бюджет е съставен в съответствие с бюджетната рамка, като се цели финансиране на пакета от дейности, гарантиран от бюджета на Касата.

В проекта са осигурени над 1,349 млрд. лв. общо за разходи и трансфери в НЗОК и се предлагат законодателни способи за контрол на разходите. По думите на Кондева НЗОК ще продължава да наблюдава и анализира изпълнението на обемите дейности от болниците.

Чрез проекта на Закона за бюджета на НЗОК са предложени промени в Закона за здравното осигуряване, поради необходимостта от създаване на законови механизми за устойчивост на разходите, стриктно спазване на бюджетните средства, като така се цели предвидимост и стабилност за ритмично разходване на средствата, предвижда се нормативно основание за отразяване в индивидуалните договори на болниците на брой легла по диагностично-лечебни процедури с цел обезпечаване на медицинска помощ, кореспондираща с броя легла, обясни министър Кондева.

Изготвената от МЗ Национална здравна стратегия 2020-2030 г. бе одобрена през 2023 г. и беше внесена в Народното събрание, а окончателният й вариант е приет през април 2024 г. Първите резултати от мониторинга на стратегията ще бъдат публикувани през следващата година, посочи министър Кондева.

Изготвен е нов проект на наредба за изменение на Наредбата за определяне на пакета от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК, предоставен за обществено обсъждане. Предлагат се и други нормативни промени, каза още министър Кондева.

В проекта за бюджет на НЗОК няма стратегически заложени промени и не са отразени реформи, но съществуват механизмите на договорния процес, добави Кондева.

В среща между представители на Министерството на здравеопазването (МЗ) и на Българския лекарски съюз (БЛС) от МЗ е представена визията за промени и стратегия, основана на изпълнението на заложеното в Националната здравна стратегия - "да се даде рамо чрез предоговаряне на дейностите, извършвани в областта на майчиното и детско здравеопазване", да се направи опит от страна на БЛС и НЗОК по време на преговорите да се изведат още дейности от болничната в извънболничната помощ, посочи още тя, добавя БТА.

Министър Кондева посочи, че очаква след приемане на бюджета на НЗОК за следващата година да започнат същинските преговори между БЛС и НЗОК за дейности, клинични пътеки, цени, брой хоспитализации и др.

В МЗ работят и върху наредби, свързани със Закона за здравето, каза още министър Кондева. Възникват нови дейности, навлизат иновации, така че трябва да има баланс в средствата, каза още тя и добави, че ще има нужда от консенсус и компромиси, за да се направи малка стъпка за промяна в броя на хоспитализациите и осигуряване на баланс във финансовите параметри.

На 11 декември 2024 г. Министерският съвет прие проектите на Закон за държавния бюджет на България за 2025 г., Закон за бюджета на Националната здравноосигурителна каса и Закон за бюджета на Държавното обществено осигуряване, а на 13 декември бяха внесени в Народното събрание.

Проектът за бюджет на НЗОК за 2025 г. е балансиран, добави министър Кондева и припомни, че средното увеличение е 16,4% за всички дейности.