До номинацията на Атанас Славов за министър на правосъдието в проектокабинета "Денков-Габриел" се стигнало след блокаж на преговорите за съставянето на кабинет, обяви в интервю за "24 часа" съпредседателят на "Продължаваме промяната" - "Демократична България" Христо Иванов. 

"В последния момент той се оказа възможният компромис, след като стигнахме до блокаж на възможната фигура на министър на правосъдието между "Продължаваме промяната" и ГЕРБ. Когато става дума за реформа в правосъдието, ние от "Демократична България" имаме определен капитал. И бяхме помолени и от двете страни да инвестираме този капитал в лицето на Атанас Славов. Той има капацитета, политическия и експертния ресурс да гарантира, че реформата ще е сериозна. Приемам това като гаранция за сериозност на намеренията. Това означава, че ако нещата не вървят в правилната посока, Славов ще си подаде оставката. И това ще бъде много ясен сигнал", обясни Иванов. 

Преди да бъде официално обявена номнацията на Атанас Славов, се смяташе, че за поста правосъден министър ще бъде предложен Емил Дечев, в момента служебен заместник-министър в същото ведомство.

За подкрепата към Мария Габриел от ДБ 

Според Христо Иванов първите девет месеца на кабинета, през които премиер ще е академик Никола Денков, ще покажат дали тази нова за България политическа конструкция с редуването на министър-председателите ще произведе реформата, за която настояват от "Демократична България". 

Попитан дали новата коалиция ще подкрепи Мария Габриел за премиер след девет месеца, той посочи, че "всичко зависи от резултатите". 

Относно това как ще се взимат решенията в кабинета, Иванов повтори, че основната носеща конструкция ще са акад. Николай Денков и Мария Габриел: "Около тях ще се формират решения. Те показаха способността да прокарват, изработват и отстояват решения като самостоятелни политически фигури, лидери, а не нечия функция. Ако някой може да иска доверие от обществото, това са преди всичко те". 

"Разграничителните линии между нас не са изчезнали. Но смятаме, че трябва да пробваме да произведем нещо различно", убеден е Иванов по отношение на общото управление с ГЕРБ. 

За имунитета на Борисов 

Христо Иванов подчерта отново, че искането на имунитета на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов трябва да се разгледа от комисия. 

"Виждаме много ясно и изрично, че тази активизация на прокуратурата се прави като реакция на факта, че Народното събрание има намерение да я реформира и да ограничи правомощията на главния прокурор. Той (Иван Гешев - бел. ред.) упражнява в личен интерес правомощията си, за да брани своята безконтролност. Това е абсолютно нелегитимно и нямаме причина да се надяваме, че от това ще произлезе ефективно правосъдие. Стана пределно ясно, че докато те са добри приятели, ги е предпазвал. Бил фактор делата да се държат на трупчета като гаранция за това приятелство. Сега, когато приятелството свърши, Гешев вади компроматите - мафиотска логика на поведение, която няма нищо общо с правосъдието", добави Иванов. 

За ДПС и управленското мнозинство 

"Дадено разпределение на комисиите не е необходима част от управленското мнозинство - то е това, което е гласувало и се е ангажирало да подкрепя управленските мерки на кабинета. Едно е управленското мнозинство, а друго са тематичните, каквото би било и това за промяна в конституцията. За нас има политическа връзка между двете - за времето, което този кабинет ще даде на НС, има възможност да се направи амбициозна съдебна реформа. Съгласихме се да излъчим доц. Атанас Славов за министър на правосъдието, защото ще е гарант за това", обясни Христо Иванов. 

"Ще продължим разговорите и с други политически сили като БСП например. Всяка от парламентарните сили на един или друг етап е заявявала, че трябва да има преразглеждане на модела на българското правосъдие. Така че да видим в рамките на конституционния дебат каква подкрепа и за какво ще се събере", каза още Иванов. 

Попитан как се аргументира пред избирателите това, че са заедно с ГЕРБ в евентуалното бъдещо управление, докато ДПС дават подкрепа в парламент, съпредседателят на ПП-ДБ обясни, че "шести избори очевидно по никакъв начин няма да подобрят шанса за по-приемливо правителство и това е възможното правителство, стъпващо на тежки компромиси". По думите му то ще е "толкова добро, колкото допринесе за изпълнение на основната си задача - рестарта на парламентарния модел, на правосъдието, на контролните институции, на тези, които трябва да се борят с корупцията, на службите. Защото без това не можем да решим политическата криза". 

На въпроса "какво е да седи на една маса с Борисов, Карадайъ и Пеевски, срещу които 10 г. се бори", Иванов уточни, че това е била публична среща в парламента на ниво групи, между народни представители, избрани от хората. "За мен никога не е било проблем дали седя на една маса с един или друг, а това за какво съм седнал. Лидер, който има кауза и твърди, че не може да говори за нея с някого, поставя сам под съмнение собствената си увереност в това, което иска да направи", смята Христо Иванов. 

Евентуален импийчмънт на президента 

На въпрос възможно ли е сега да се задвижи процедура по импийчмънт на президента Румен Радев, съпредседателят на ПП-ДБ повтори основните политически задачи в момента, и уточни, че за тази процедура може да се разсъждава едва след проверка на работата на служебното правителство. 

"Ще ревизираме работата на служебното правителство, изпълнението на решението на НС - нека да видим до какви заключения ще се стигне и тогава да говорим", призова той. 

За шефовете на служби и ще има ли чистка в администрацията 

"Ще има много внимателен подход към администрацията в комбинация с въвеждането на електронното управление. Трябва да гарантираме обективна оценка на ефективността на всички нива и оптимизация, но и стабилност на публичната администрация и нейната професионална независимост, както е предвидено по закон. Така че няма да се допускат чистки", отговори Иванов на опасенията за евентуална чистка. 

Колкото до службите по думите му България е страна, "която десетилетия беше лишена от своя суверенитет, окупирана и вкарана насила в съветската сфера на влияние". 

"За съжаление, в годините на прехода възстановяването на всички елементи на суверенитета - не просто на декоративните и външните проявления, а на реалната способност на българските институции в сферата на сигурност да се еманципират от продължаващото руско влияние, не беше завършено. 

Това е много важна задача за това управление и тя трябва да се реализира във взаимодействие с онези съюзи, към които ние сме избрали да принадлежим. Защото това са съюзите, в рамките на които България е избрала да реализира и да усилва своя суверенитет. НАТО и ЕС са платформи, в които България може да работи със своите партньори, да гарантира много по-висока степен на ефективност на защита на суверенитета и интереса си. От тази гледна точка обмен на информация и на практики ще има. Но е въпрос на политическа зрялост, за което ние ще настояваме, крайните решения по кадрови въпроси да се взимат от отговорните за това политически лица, на база на информацията, която ще се събере от всички необходими източници. Затова предлагаме крайното решение да се взема от Народното събрание, защото това е висшият орган в една демократична страна, който да упражнява българския суверенитет и да носи отговорност".