Правителството одобри проекта за актуализация на извънредно заседание.

Дефицитът в бюджета се увеличава с 493 млн. лв.

"С тези 2% ще останем сред страните в ЕС с нисък дефицит в бюджета", посочи Петър Чобанов.

"Промяната по никакъв начин не нарушава фискалната дисциплина и е в рамките на критериите на Маастрихт", добави той.

Според Чобанов, идеята на актуализацията е не да се укротяват протестите.
Протест срещу актуализацията се проведе пред Министерския съвет, икономисти и политици се обявиха срещу нея.

Нов дълг

Предлаганото увеличаване на дефицита обуславя промяна в лимита за максималния размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет тази година, каза министърът, цитиран от БТА.

Емитирането извънредно на 6-месечни ДЦК на вътрешния пазар на стойност 800 млн.лева през февруари 2013 г. изчерпва одобрения лимит, отбеляза той.

Според него има нужда от осигуряване на буфер във фискалния резерв, който да намали евентуални ликвидни рискове.

Обезпечаването на допълнително дългово финансиране в размер до 1 млрд. лева няма да окаже влияние върху регламентираното ограничение за
максималния размер на държавния дълг към края на годината от 14,6 млрд.лева, обясни Чобанов.

Причини за актуализацията

Чобанов изреди някои от сновните причини, довели до актуализацията:
  • Значително неизпълнение на данъчни приходи спрямо разчетените. Неизпълнението в данъчните приходи по републиканския бюджет се очаква да е 555 млн.лева, при неданъчните приходи се очаква до края на година преизпълнение от 347,6 млн.лева. Нетният ефект върху приходите за 2013 г. на база актуализираните оценки сочи неизпълнение от около 207,4 млн. лева или 0,3 на сто от прогнозния БВП.
  • Разплащане на задълженията към бизнеса, за които е предвиден ресурс от 160,4 млн. лева. Просрочията са натрупани основно в МО, МВР и МП.
  • Средства за инвестиции по бюджета на здравното министерство и за земеделските производители. За земеделие са предвидени средства, свързани с решение на служебното правителство за даване на тютюнопроизводителите на допълнителни 11,5 милиона лева. За здравеопазването са предвидени 5-6 милиона лева.
  • Допълнителни 40 млн. лева за покриване на социални плащания на най-уязвимите групи хора - интеграционни добавки.
  • Допълнителни още 40 млн. лв. за насърчаване на социалната ангажираност на работодателите годишната квота за ваучери за храна за 2013 г. в размер на 160 млн. лева.
  • Предвидени са 85 млн. за енергийния сектор, които да покрият нереализираните приходи от квотите за въглеродни емисии. От тях държавата разчиташе да получи над 250 млн. евро през последните 4 г., но досега сме взели едва 20% от нея.

"Спирането на плащанията (към бизнеса) през втората половина на 2009 г. е довело до "лавина", която се е пренесла върху фирмената задлъжнялост. Беше реализиран икономически спад в размер на 7,6%. Това е най-големият икономически спад от въвеждането на валутния борд", коментира финансовият министър.

Според него това е довело до спадане на фискалния резерв с 4 млрд. лв. и емитиране на вътрешен дълг с още толкова.

Чобанов подчерта, че бюджетните приходи са надценени още при планирането, липсват буфери както там, така и при разходите.

Една от основните дискусии за бюджет 2014 ще е да мислим какъв фискален размер ще ни трябва за 2014 г., за да можем началото на 2015 г. да посрещнем спокойно годината и да се справим с външния дълг, посочи Чобанов.

Минималната работна заплата трябва да се обсъди от Националния тристранен съвет. В момента не се предвижда промяната й в актуализацията на бюджета. През тази година вече минималната заплата беше увеличена, припомни министърът.

Нама резерви за коледните надбавки на пенсионерите, обяви Чобанов.

ГЕРБ обявиха, че се връщат в парламента за обсъжданията на актуализацията на бюджета.

В партията смятат, че актуализацията на бюджета е напълно прибързана стъпка, отваряща кутията на Пандора и спиралата на дефицита.


АНКЕТА: Съгласни ли сте кабинетът да вземе нов заем от 1 млрд.лв.?

КРЪСТОСАН ОГЪН: Опасно ли е кабинетът да вземе нов заем?