Това предвиждат промени в Кодекса за застраховане, приети от Комисията за финансов надзор.

Причината за това е, че разсроченото плащане на тази полица е довело до появата на порочни практики, при които привидно се сключва задължителната застраховка, чрез заплащането само на първата вноска от сумата, като последващи плащания не се извършват. Така клиентът разполага с полица, която представя на органите за контрол на движението по пътищата и си спестява възможността за глоба или спирането на автомобила от движение, но тази полица не му осигурява покритие на отговорностите за причинени вреди и при пътнотранспортно произшествие застрахователното обезщетение се поема от Гаранционния фонд, чиито средства се формират от вноските на добросъвестните застраховани лица, обясняват в своето съобщение от КФН, предаде Infostock.bg.

Комисията въвежда още краен срок от 55 дни за завеждането на претенции, така че да се прекрати "възникналите порочни практики за необосновано удължаване на сроковете за определяне и изплащане на обезщетения", предаде "Дневник".

Въвежда се и изискване при смърт на кредитополучател, банката, в чиято полза има сключена застраховка "Живот" да се обърне първо към застрахователя за изпълнение на задълженията по кредита и едва когато получи мотивиран отказ от него да се обърне към наследниците на длъжника.

Промените в Кодекса за застраховането вече са изпратени за одобрение в Министерството на финансите, а за окончателното им приемане трябва да се произнесе парламентът.

От бранша одобряват промените и обещават тази година цената на задължителната полица да не се увеличава. "С промените ще влезе в сила и информационната система на полиците, а това ще даде възможност и за въвеждането на т.нар. „Бонус – малус” система, която трябва да се отрази позитивно на пазара и на цените на полиците", заяви за Дарик Стоян Проданов, член на асоциацията на застрахователите и изпълнителен директор на една от водещите компании в автомобилното застраховане.

От друга страна обаче по думите му има фактори, които оказват и натиск в посока увеличението й. „Например лимитът по неимуществените щети ще бъде увеличен. Доста повече щети идват от чужбина по “Гражданска отговорност“, така че има разнопосочно действие, но смятам, че няма да има съществено движение през 2011 г. на цените най-вероятно“, прогнозира Проданов.

Според него у нас е било крайно време да се въведе системата „Бонус – малус”. „Тя е нещо, което в световната практика води до чудесни резултати, до по-добро оценяване на рисковия профил на водачите“, коментира той. По думите му единственият проблем е как ще се подава информацията, защото това, което е необходимо, е рисков профил на водачите. В момента могат да се подават само данни за кантастрофиралите моторни превозни средства.

Преди дни стана ясно, че за първи път данните на КАТ за колите в страната към 11 март са засечени с информацията на застрахователите за сключените полици “Гражданска отговорност“.  Така се оказа, че 460 хил. коли нямат задължителната застраховка. Собствениците на тези коли вече са получили  предупредителни писма от Гаранционния фонд, че ще бъдат глобени, а автомобилът ще бъде спрян от движение, съобщи в. "Стандарт".
В писмото се обяснява, че ако собственикът на колата не даде доказателства, че има застраховка, данните за автомобила ще бъдат изпратени на КАТ за спиране от движение и за налагане на глоба от 400 до 600 лв. Ако колата е на фирма, санкцията е от 2000 до 5000 лв.