Заедно с промените от миналата година делът на финансираните от държавата първокурсници спрямо броя на абитуриентите се връща към нивото на приема от 2010 г. - 62 на сто.

Отпуснатият план прием за миналата година в държавните висши училища е бил 49 596 места, включително за магистри след бакалавърска степен. Одобреният за тази година план прием е 45 579 студенти.

Министърът на образованието и науката Николай Денков обясни, че броят ученици, които завършват средно образование, е намалял с около 25 процента общо за периода от 2010 г. до 2015 г., а броят на приеманите студенти не се е променял. Именно този дисбаланс е наложил промените.

Има направления, които са засегнати повече и намалението при тях е значително. Това са "Икономика", "Администрация и управление" и "Туризъм".
При тях реализацията на студентите е много ниска - 20-30 процента от завършилите работят на позиция, която изисква висше образование.

Но има и направления, при които приемът се увеличава. Това са "Педагогика", "Математика", "Информационни и комуникационни технологии".
Към тях има заявен интерес от бизнеса и те реализират добре студентите си.

На висшите училища, които обучават в направления със съществено намаление на приема на кандидат-студенти за тази година, е предложено да подготвят тригодишни програми за устойчиво развитие.

При финансирането на висшите училища ще се вземе предвид и тяхното значение за развитието на региона, в който се намират. Според министър Денков една от функциите на университетите е да служат като мотор за икономическото развитие на регионите чрез подготовка на съответните специалисти. Затова се предвижда промяна в методиката за финансиране, която да отчита характерните особености за съответния регион, а не само средните стойности за страната.

Друг елемент на промените е свързан със специфична подкрепа на хуманитарните направления - "История и археология", "Философия", "Филология" и "Религия и теология". В тях се подготвят специалисти, които лесно могат да влязат в училищата с допълнителна педагогическа квалификация. По този начин щe се компенсира очакваният дефицит на учители през следващите години.