Всяко пето дете в България е влошило успеха си вследствие на затварянето на училищата, а според МОН близо 120 000 деца в образователната ни система са в риск от отпадане. За тази тревожна тенденция алармира УНИЦЕФ в свое изследване.

Само една трета от 10-годишните деца в света могат да прочетат и разберат проста писмена история. Останалите около две трети (64%) не могат да покрият този минимум за четене с разбиране. Преди пандемията децата, които не могат да прочетат и разберат проста писмена история, са били 52%. 

Глобална е кризата в образованието, което налага необходимостта от спешни действия, докато световните лидери се събират на Срещата на върха "Трансформиране на образованието" в Ню Йорк в рамките на Общото събрание на ООН.

Данните отпреди пандемията показват, че в България всяко осмо дете в края на четвърти клас не може да прочете и разбере прост текст. (Световна банка, октомври 2019 г.)

"Училищата без достатъчно ресурси, нископлатените и нискоквалифицирани учители, претъпканите класни стаи и архаичната учебна програма подкопават възможността на децата да достигнат пълния си потенциал", заяви изпълнителният директор на УНИЦЕФ Катрин Ръсел. "Трябва да обърнем настоящите тенденции или да се изправим пред последствията от това да не успеем да образоваме цяло едно поколение. Ниските нива на образованието днес означават по-малко възможности утре", допълни тя.

Според официалната статистика в България всяко шесто дете е извън училище, а всяко пето - извън детска градина. По данни на УНИЦЕФ България близо 10 000 деца със специални потребности и увреждания са извън образователната система.

Продължителното затваряне на училища и липсата на достъп до качествено образование по време на пандемията от Covid-19 засили вече съществуващата криза, което остави милиони ученици по света без базови умения за четене и смятане, предупреждава УНИЦЕФ.

"Кризата в образованието засяга най-много уязвимите деца и е основен двигател за бедността и неравенството" - заяви представителят на УНИЦЕФ в България Кристина де Бройн.

"Макар че учебната криза е глобално предизвикателство, не е невъзможно да я преодолеем. Доказателствата показват, че за сумата от 10 до 15 долара на дете можем да осигурим наваксващо обучение и да укрепим образователните системи, за да помогнем на всяко дете да усвои основополагащи умения", допълни тя.

Мария Александрова от България, застъпник на УНИЦЕФ за приобщаващо образование, е единственият младеж от Европа, която участва в директна дискусия с Генералния секретар на ООН Антонио Гутериш за ролята на младите хора в трансформирането на образованието. Тя подчерта, че за да се случи истинска трансформация на образованието, трябва да обърнем поглед към най-уязвимите общности (самата тя е млад човек с увреждане). Мария цитира данни на УНИЦЕФ, според които 129 милиона момичета по света са извън училище, а дори тези, които са в училище, се сблъскват с редица стереотипи. Застъпникът на УНИЦЕФ за приобщаващо образование подчерта и нуждата от политики в подкрепа на децата с увреждания. "Аз бях сред малцината късметлии, които могат да посещават училище, но за децата с увреждания е 49% по-вероятно никога да не са посещавали училище. Дори в училище се сблъсквах с дискриминация и непрекъснато съмнениедали бих завършила средното си образование. Сега съм горд студент в университет благодарение на подкрепата на моето семейство. Но моят случай трябва да е нормата, а не изключение. Всяко дете с увреждане трябва да има възможността да достигне пълния си потенциал", заяви Мария Александрова пред световните лидери. По думите ѝ, за да гарантират, че това ще се случи, правителствата трябва да въведат политики за равнопоставеност на половете и в подкрепа на децата с увреждания, които вземат предвид индивидуалните нужди на учениците, изкореняват съществуващите стереотипи, осигуряват сигурна учебна среда и овластяват младите хора, като ги включват в процеса по вземане на решения. Тя участва и в дискусии на високо ниво, свързани с психичното здраве на младите хора и с процесите на дигитализация на образованието.

УНИЦЕФ призовава правителствата да се ангажират да достигнат до всички деца с качествено образование, за нови усилия и инвестиции за записване и задържане в училище на всички деца, за подкрепа на учителите и за осигуряване на безопасна и подкрепяща среда, така че всички деца да могат да учат.