Институтът по пътна безопасност обяви след свое собствено разследване, че има редица нередности, допуснати на пътя край Своге, където при катастрофата на автобус загинаха 17 души.

Дияна Русинова от организацията обяви на пресконференция в БТА, че от проектирането на ремонта, през провеждането му, до пускането на пътя в експлоатация - всеки от органите е допуснал грешки.

"Последно по веригата е МВР, което е можело да наложи санкции", изтъкна тя.

По думите й на опасния завой няма сложен законово установен знак, а пано с измислено съдържание.

"То само разсейва шофьорите. В зоната на катастрофата знаците не са сложени на правилната височина, нито на правилно отстояние от пътя", добави Русинова.

И допълни интересен факт - че през 2012 година, преди ремонта на пътя, не е имало знак за намаляване на скоростта.

"Освен това основите на мантинелата са поставени по грешен начин - не на 55 см, а на 20 см от платното. Така самата мантинела навлиза в пътното платно с няколко сантиметра и цялото движение се измества навътре към осевата линия. Тротоарът също не е бил според изискванията и вместо 150 см. е 111 см.", каза още тя, като подчерта и маркировката не е изпълнена правилно.

Проверката на института показва също, че и зърнометрията на aсфалта е нарушена, а фракцията на настилката не е каквато трябва да бъде - пътят е бил гладък като огледало, всички са знаели, казаха от института и потвърдиха, че цялостната геометрия на пътя е променена. Освен това по пътя редовно имало наноси. Държавата обаче отказала съдействие на института, защото вървяло следствие.

Снимка: БТА

"България продължава да е най-опасното място за живеене в ЕС по отношение пътната безопасност", каза пък колегата й Богдан Милчев, който е бивш шеф на КАТ-София.

По думите му МВР е можело да глоби собственика на пътя - АПИ, с между 2 и 7 хиляди лева, както и да спре движението по него.

"На опасния път, при дъжд, водата пресича пътя няколко пъти", изтъкна той.