Стотици на мъжкото хоро в Калофер, кръстът отиде в ръцете на 2-годишния Теодор (снимки)
По правило гостите на града трябва да изчакат местните участници да извадят кръста и да излязат от реката
Стотици се включиха и тази година в традиционното мъжко хоро във водите на река Тунджа в Калофер. Богоявленският кръст бе хвърлен в реката от отец Димитрий след тържествена света литургия, отслужена в църквата "Свети Архангел Михаил".
Всички снимки от Богоявленските ритуали вижте тук
По традиция дървеното разпятие бе предадено на най-малкия участник в хорото - Теодор, на 1 г. и 9 м., съобщи БТА.
Калоферци влязоха в реката, облечени с народни носии. Те традиционно пеят при ритуала народната песен "Залюбила е Василка". Начело на танца е гайдарският състав при Народно читалище "Христо Ботев". Българският трибагреник и Самарското знаме се вееха в ръцете на участниците в обичая.
За ритуала на Йордановден в Калофер бяха дошли хора от цялата страна, като една част от тях също влязоха във водите на Тунджа. По правило гостите на града трябва да изчакат местните участници да извадят кръста и да излязат от реката.
Кметът на Калофер Румен Стоянов пожела мирна и благословена година, и упоритост. "Традицията със сигурност е вековна и винаги е съществувала, защото още дядо ми е казвал, че неговият дядо е влизал в реката. Може да не е била точно в този вид, но я е имало", отбеляза Стоянов.
Едно от отличителните неща за мъжкото хоро в Калофер е неговата подготовка, която започна от предния ден със силно червено вино и домашни мезета.
По традиция кметът и главните участници в мъжкото хоро подгряваха в кметската механа цяла нощ, свириха гайди и тъпани и пяха песни.
В последните години стотици мъже идват в града, за да се докоснат до традицията. Кметът призова хората, дошли да наблюдават мъжкото хоро, да останат до обяд и да присъстват на отбелязването на годишнината от рождението на Христо Ботев.
По изгрев слънце в Шипка също беше изпълнен традиционният Богоявленски ритуал. Над 20 младежи от града и съседни населени места, облечени в народни носии, влязоха във водите на микроязовира край река Доганищница в местността Черньов дол, а най-малкият участник беше 3-годишният Борислав Бончев. Богоявленския кръст спаси 30-годишният Марио Григоров, който отскоро живее със семейството си в Шипка.
Ритуалът започна преди изгрев слънце с литийно шествие, което тръгна от храм "Успение Богородично" и продължи към паметната плоча на известния шипченски хайдутин Пеньо Черньоолу, с чиято история е преплетено честването на Богоявление в Шипка. Там всички участници в ритуала изпяха песен, посветена на хайдутина и поднесоха венци и цветя в знак на признателност към делото му. Шествието продължи към местността Черньов дол, където ритуалът започна с литургия, отслужена от местния свещеник Иван и Богоявленският кръст беше хвърлен във водите на язовира, където накрая всички младежи се хванаха на традиционното Богоявленско хоро.
Тази традиция в град Шипка се спазва за осма поредна година, обясни кметът Василка Панайотова. Организира се под патронажа на кметството, а инициатори са двамата братя Антон и Георги Синеви. За да се различава от ритуала в Калофер, в Шипка той е преплетен с историята на патрона на "Шипченски войводи" Пеньо Черньоолу, който е бил страшилище за поробителите, обясни тя.
"Възприемам се като домакин на този празник. В началото на моето кметуване Антон и Георги Синеви дойдоха при мен и предложиха да създадем тази традиция. Веднага прегърнах тази идея, разчистихме коритото на река Доганищница и оформихме място, което да е безопасно за участниците и за зрителите", коментира Панайотова и допълни, че независимо от времето, оттогава ритуалът се е състоял ежегодно. "Спомням си, че първия път температурата беше минус 13 градуса, имаше снежна виелица. Нямаше много зрители, но участниците показаха много кураж и амбиция", каза още тя.
Тази година традицията отново събра десетки зрители в Шипка, а около язовира беше запален огън, около който да се сгреят участници и гости.